×

Profil -- Data și ora publicării: 20.07.2004 19:38:00

Dan Nica: "Obiectivele pe care mi le-am propus la începutul mandatului de ministru sînt îndeplinite în proporţie de 95%"



Dan Nica a parasit recent Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, în urma unei remanieri guvernamentale care pentru mulţi comentatori politici a părut forţată, afectînd o serie de ministere care erau conduse eficient. Ministrul demisionar Nica a acordat la jumătatea lunii iulie un interviu în exclusivitate pentru MEDIA EXPRES, în care face bilanţul activităţii sale în funcţia de demnitate publică pe care a deţinut-o.



Reporter: Vă rugăm să spuneţi cititorilor noştri care sînt motivele pentru care aţi fost schimbat din funcţie.
Dan Nica: Am decis să demisionez după ce am primit noi responsabilităţi prin numirea în Biroul Coordonator al PSD.

Reporter: Faceţi un bilanţ sintetic al ministeriatului Dvs. de la data învestirii şi pînă la data schimbării din funcţie.
Dan Nica: Obiectivele pe care mi le-am propus la începutul mandatului de ministru sînt îndeplinite în proporţie de 95%, iar echipa ministerului este funcţională, coagulată şi poate continua activitatea în cele mai bune condiţii, în lunile care urmează.
Încă din anul 2001 s-a considerat că sectorul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei poate avea un important aport la dezvoltarea ţării şi i s-a oferit statut de prioritate, ceea ce s-a simţit în evoluţia sa de ansamblu: de la 2,8 milioane de utilizatori de telefonie mobilă în anul 2000, la 8,2 milioane la jumătatea anului 2004, de la o persoană din 50 care utiliza Internet-ul în 1998, la 1 din 5 persoane la finalul anului 2003. Numărul de calculatoare a crescut de 3 ori în această perioadă, numărul de domenii .ro a ajuns de la 16.000 în anul 2000 la peste 62.000 în 2004. Sînt creşteri spectaculoase, care reflectă şi succesul strategiei de promovare a acestui domeniu, a necesităţii utilizării noilor tehnologii în toate sectoarele societăţii.
Pe plan intern, după rearanjarea pieselor pe tabla de joc a comunicaţiilor prin liberalizarea acestei pieţe, s-au creat condiţii pentru ca în sfîrşit cetăţenii români să aibă, după 1 ianuarie 2003, posibilitatea de a opta pentru serviciul care li se potriveşte cel mai bine, din punct de vedere al costurilor şi calităţii. Ne-am concentrat, totodată, pe asigurarea accesului la servicii de comunicaţii în toate zonele ţării: în 2003 s-a finalizat proiectul de telefonizare a zonei Munţilor Apuseni, cunoscută în mod clasic ca deficitară la acest capitol, şi s-au instalat aproximativ 10.000 de telefoane; tot în 2003 a fost derulat un proiect pilot de creare de telecentre, în baza unui acord semnat între MCTI şi USAID, astfel încît 12.000 de persoane din 4 comune defavorizate au acces la servicii de telefonie, fax, Internet şi calculatoare. În 2004 a fost aprobată şi va fi pusă în aplicare strategia de implementare a serviciului universal, care va face posibilă instalarea de telecentre şi telefoane publice în toate zonele deficitare, precum şi acoperirea unei părţi a costului de acces la servicii telefonice de bază pentru familiile cu venituri reduse. Aceasta va fi dublată de parteneriate internaţionale, astfel încît sperăm ca în 2006 să nu mai avem nici măcar cătune izolate fără acces la comunicaţii, deci să nu mai existe oameni văduviţi de facilităţile societăţii informaţionale, de dreptul la comunicare şi informare.
În ceea ce priveşte stimularea investiţiilor în domeniul IT&C, ne-am orientat spre crearea unor facilităţi care să permită o mai bună utilizare a avantajelor României în acest domeniu. Se aplică din 2001 scutirea de impozitul pe venit pentru programatori, cu importante efecte în ceea ce priveşte numărul specialiştilor care decid să rămînă în România. Pe lista punctelor tari se numără, alături de specialiştii foarte bine pregătiţi, care reprezintă o garanţie a calităţii, infrastructura dezvoltată şi paleta largă de tehnologii disponibile, precum şi dezvoltarea parcurilor tehnologice. În acest sens au fost deja acordate 5 titluri de parcuri ştiinţifice şi tehnologice, existînd însă mai multe astfel de iniţiative. Un exemplu de bună practică îl constituie parcul de software de la Galaţi, ocupat deja în proporţie de 100%. De altfel, volumul investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie a atins, între 2001 şi 2004, 459 de milioane de dolari pentru telecomunicaţii, domeniul plasîndu-se pe primul loc între principalele domenii de interes ale investitorilor.
Un alt obiectiv important pe care l-am avut în vedere a fost cel legat de utilizarea tehnologiilor în administraţie, cu scopul reducerii birocraţiei, limitării corupţiei, dar şi a îmbunătăţirii eficienţei, a timpului de răspuns la cerinţele cetăţenilor şi companiilor.
Sistemul electronic naţional asigură interacţiunea online dintre cetăţeni, companii şi administraţia publică. În vederea centralizării fără redundanţe a formularelor pe care administraţia le furnizează cetăţenilor şi companiilor, pe www.e-guvernare.ro sînt disponibile peste 200 de formulare care pot fi descărcate şi 7 servicii electronice, destinate persoanelor juridice, deocamdată cuprinzînd numai marii contribuabili din capitală. Astfel, au fost depuse online, de mari contribuabili, 306 declaraţii în lunile februarie şi martie ale acestui an – în lunile următoare numărul declaraţiilor depuse electronic crescînd la aproape 1600. Instruirile companiilor vor continua pentru extinderea numărului de utilizatori, proiectul fiind derulat împreună cu Ministerul Finanţelor. Programul e-guvernare.ro este parte integrantă a amplului proces de reformă a administraţiei publice şi urmează să fie dezvoltat astfel încît să existe posibilitatea rezolvării electronice a cît mai multor probleme legate de interacţiunea cu administraţia.
Am construit pas cu pas o structură puternică de e-Government, la baza căreia stau sisteme dezvoltate la nivel naţional precum cel de achiziţii publice şi cel de atribuire a autorizaţiilor de transport internaţional de marfă. Din 2002, de cînd funcţionează, în urma celor peste 280.000 de tranzacţii încheiate, au fost economisite prin e-licitatie.ro peste 100 de milioane de euro. S-a început cu 7 categorii de produse tranzacţionate în sistem şi s-a ajuns în acest moment la peste 80, reprezentînd cîteva mii de produse individuale. Beneficiarii sînt peste 1.000 de autorităţi contractante, faţă de 159 în 2002. În ceea ce priveşte sistemul electronic de atribuire a autorizaţiilor de transport internaţional de marfă, mai mult de 1.800 de operatori dispun de certificat digital, peste 200.000 de autorizaţii fiind alocate electronic în primele 6 luni ale anului, în condiţii de transparenţă şi echitate.
Pe plan internaţional, România a atins unul dintre obiectivele strategice propuse în ceea ce priveşte accelerarea utilizării Tehnologiei Informaţiei pentru dezvoltarea Economiei Digitale, devenind parte a planului eEurope 2005, care funcţionează în continuarea planului de actiuni eEurope+, ca document de referinţă pentru ţările membre şi candidate la UE. De asemenea, ultimii ani au însemnat crearea unei reputaţii internaţionale în domeniu, în 2003 România câştigînd World Summit Award pentru dezvoltarea portalului de e-Government - Sistemul Electronic Naţional, iar în 2004 primind premiul de excelenţă pentru implementarea proiectelor de e-Government, acordat de World Information Technology and Services Alliance (WITSA) în cadrul Congresului Mondial privind Tehnologia Informaţiei.

Reporter: Pentru ce fapte realizate în calitate de ministru vă felicitaţi?
Dan Nica: Sînt mulţumit că am realizat deschiderea totală a pieţei de comunicaţii din România: cred în competiţie ca instrument de dezvoltare, de creştere a numărului de opţiuni disponibile tuturor clienţilor. Românii sînt mari amatori de comunicare şi meritau o piaţă liberă, care să le ofere toate serviciile de care au nevoie.
Pe de altă parte, am demarat programul de furnizare a informaţiilor şi serviciilor publice prin mijloace electronice: e-Government, care poate juca un rol foarte important în reforma întregii societăţi româneşti.
Sînt foarte mulţumit pentru că am reuşit să schimbăm în bună măsură imaginea României în străinătate, să o asociem cu performanţa în tot ceea ce e legat de noile tehnologii, să trezim interesul pentru investiţii.

Reporter: Pentru ce fapte realizate în calitate de ministru vă pare rău?
Dan Nica: În ultimii ani, România a realizat mult cu resurse puţine în domeniul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, dovedind de fapt că atît timp cît există o reală voinţă politică, lucrurile se pot pune în mişcare. Este un proces complex de schimbare, care se desfăşoară pe mai multe dimensiuni şi necesită eforturi de adaptare şi aplicare progresivă. Ne-am fi dorit să avem mai multe servicii electronice funcţionale, mai mulţi operatori naţionali de comunicaţii, dar progresul este oricum substanţial, avînd în vedere că s-a pornit de la aproape zero în acest domeniu.

Reporter: Ce a rămas de făcut şi care credeţi că sînt priorităţile momentului în domeniul IT&C?
Dan Nica: În lunile următoare va fi în primul rînd un proces de continuare a acţiunilor deja începute, legate de reforma digitală, de implementarea serviciului universal, de continuarea negocierii unor parteneriate internaţionale, care să asigure o rată înaltă a accesului la tehnologiile comunicaţiilor şi informaţiei, dar şi a altor iniţiative, cum este cea legată de acordarea unui sprijin financiar în vederea stimulării achiziţionării de calculatoare de către tinerii provenind din familii cu venituri mici. Poate cea mai importantă dintre noile iniţiative care vor fi demarate, pentru următoarele luni, este cea a licitaţiei pentru introducerea serviciilor de comunicaţii 3G în România.

Reporter: Care sînt proiectele Dvs. personale pentru viitorul apropiat şi în perspectivă? Au acestea legatură cu domeniul IT&C?
Dan Nica: Am primit un mandat însemnat din partea PSD prin numirea în Biroul Coordonator şi voi încerca să mă achit de el cît mai bine, aşa cum am făcut în cazul tuturor proiectelor în care m-am implicat de-a lungul anilor.
Pe de altă parte, voi rămîne întotdeauna aproape domeniului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, pentru că este formaţia mea de bază dar şi pentru că cred în posibilităţile acestuia de a aduce un plus de valoare societăţii româneşti. (Interviu realizat de Mihai Pavelescu)

(MEDIA EXPRES)


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL