×

Editorial -- Data și ora publicării: 07.02.2018 23:54:23

PUBLICITATE ALCOOL-TV-SCANDAL EUROPEAN / Comisia Europeană a decis că principiul țării de origine e mai important decât restricțiile la publicitatea pentru alcool



// de Mihai Pavelescu //
București (MEDIA EXPRES) / 7 feb 2018 / Comisia Europeană a judecat recent un caz de publicitate la alcool transmise pe mai multe televiziuni licențiate în Marea Britanie, dar cu programele difuzate în Suedia, în situații interzise de legea suedeză, dând câștig de cauză televiziunilor.

Rezoluția a fost că televiziunile nu pot fi oprite să emită în Suedia. O premiera absolută în istoria UE a fost invocarea de către acuzator a art. 4 din Directiva pentru serviciile media (Directiva), care ar fi putut duce la interzicerea transmisiei televiziunilor dacă acuzatorul ar fi demonstrat că acestea s-au licențiat într-un alt stat ca să ocolească legea din statul țintă.

Agenția pentru protecția consumatorilor din Suedia (Konsumentverket) a notificat organismul european și Marea Britanie că face apel la art. 4 din Directivă după ce eforturile autorității pentru audiovizual din Suedia de a determina Ofcom (echivalentul CNA din România) să facă presiuni asupra unor televiziuni licențiate în Regatul Marii Britanii, pentru a respecta restricțiile de publicitate la alcool din Suedia, au eșuat.

Autoritatea pentru audiovizual din Suedia acuzase cinci televiziuni, trei deținute de Viasat și două de SBS (parte din grupul Discovery), că difuzează publicitate la alcool fără să respecte legislația suedeză.

Rezoluția Comisiei Europene a fost că televiziunile se supun legislației din țara unde au fost licențiate, inclusiv atunci când emit în celelalte țări din Uniunea Europeană, potrivit principiului țării de origine. Pentru ca transmisia unor radiodifuzori din Marea Britanie să poată fi interzisă, Suedia ar fi trebuit să demonstreze, urmând procedura specifică prevăzută în art. 4 din Directivă, că radiodifuzorii în cauză s-au licențiat în Marea Britanie cu intenția de a ocoli anumite reguli. Sarcina demonstrației și administrarea probelor stă în atribuția statului membru care face acuzația și Comisia a constatat, în acest caz, că Suedia nu a demonstrat eludarea legislației de către radiodifuzorii reclamați, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene din 31 ianuarie 2018.

Nu este pentru prima oară când țările nordice au reclamat publicitatea difuzată de televiziunile comerciale licențiate în Marea Britanie, se arată într-un comentariu publicat de site-ul BroadbandTVNews, care amintește că TV3 (aparținând Viasat) a fost licențiată în Marea Britanie exact pentru a permite publicitarilor să beneficieze de întreruperea programelor și de publicitatea în emisiunile destinate copiilor, permise de legislația britanică dar interzise de legislația țărilor nordice.

Mai multe cazuri de nerespectarea regulilor de difuzarea publicității de către televiziuni licențiate în Marea Britanie au fost semnalate și în alte state din vest, dar și de către autoritatea din România, CNA. Cel mai recent caz de la noi a fost consemnat la 7 decembrie 2017, când CNA a votat în ședință publică sesizarea autorităților care au licențiat televiziunile Eurosport, Discovery, National Geographic și TLC pentru difuzarea de publicitate la jocuri de noroc în prime-time, la ore accesibile minorilor, cu încălcarea legislației românești.

Rezoluția Comisiei Europene demonstrează că, cel puțin în cazul licențelor Ofcom, românii, ca și suedezii, nu au decât să aștepte deznodământul eventualului Brexit, după care vor putea în sfârșit să intervină în reglementarea programelor televiziunilor din Marea Britanie destinate străinătății.


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL