×

Revista presei -- Data și ora publicării: 08.01.2020 16:49:30

REVISTA PRESEI / 8 ian 2020 /




Topul televiziunilor care au obținut cele mai mari volume de publicitate în anul 2019
Companiile cu cele mai mari bugete de publicitate investite în televiziune, în anul 2019
Ieșirea Discovery-Eurosport din Telekom afectează o parte din clienții la cablu ai Orange (titlu modificat de Media Expres)
Cererea de smartphone-uri din China și extinderea 5G vor duce cheltuielile telecom la 454 miliarde de euro la nivel global în 2020 - estimări GFK
Al doilea sezon al serialului „Avanpostul” are premiera la Diva pe 20 ianuarie
Documentar în trei părți, la B1 TV: „Iran contra Arabia Saudită, istoria unui conflict fără sfârșit”
AUDIENȚE. Posturile de știri în 2019. România TV trece peste Antena 3 și ajunge prima pe linie. Peste tot. Realitatea „Plus” și fără Rareș Bogdan, cele mai mari scăderi
ANCOM amendează operatorii de telefonie mobilă cu 1,6 mil. lei pentru că nu au atins acoperirea promisă. Ultimul intrat pe piaţă, Digi, sancţionat cel mai dur
Digi a ajuns la două milioane de clienţi în Spania - presă
ANCOM a amendat RCS&RDS, Telekom, Vodafone şi Orange cu 1,6 milioane lei în total pentru lipsa semnalului
Al doilea sezon al serialului „Sex Education”, lansat de Netflix pe 17 ianuarie
Serviciul de streaming Fire TV al Amazon a depășit 40 de milioane de utilizatori activi la nivel global
Vrei să ai succes? Ia-ți un PR!
History difuzează „Inexplicabil” cu William Shatner, un serial nou care rezolvă mistere neelucidate


Topul televiziunilor care au obținut cele mai mari volume de publicitate în anul 2019
Volumul total de audiență (GRP'30 target comercial) furnizat de piața TV din România pentru reclamele difuzate, în anul 2019, este mai mic cu 4,6% față de cel din anul precedent. Pro TV, Antena 1, Național TV, Prima TV, TVR 1, Realitatea TV, Pro 2, Antena Stars și alte nume grele au suferit scăderi de audiență.
În 2019, piața TV din România (73 de televiziuni înscrise în programul ARMADATA SRL) a livrat 2.180.235 puncte de audiență pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani), în scădere cu 4,6% față de anul precedent.
Punctele de audiență (GRP) obținute de reclamele difuzate de televiziuni sunt cumpărate de clienții publicitari la prețuri (Cost per Point – CPP) care sunt negociate, în prealabil, între cele două părți.
Scăderea de 4,6% nu este alarmantă pentru piața TV, care deține peste 60% din investițiile publicitare din România, dar reflectă un proces complex generat de mai multe cauze:
A scăzut consumul de televiziune liniară pe targetul comercial (18 – 49 de ani). Publicul din această categorie preferă internetul.
A scăzut universul 18 – 49 de ani pentru că mulți români au plecat la muncă în străinătate.
Așa-numita „generație a decrețeilor”, apropiată de televiziune, a început să iasă din acest target. Cu alte cuvinte, „decrețeii” au îmbătrânit și au ieșit din acest segment comercial, vizat de companiile care investesc în publicitate.
Piața TV din România este foarte segmentată. Sunt 73 de televiziuni în sistemul de măsurare a audienței.
Platformele de filme HBO.GO și Netflix au „furat” din publicul tradițional televiziunii lineare. La această migrare se adaugă și piratarea destul de ridicată în România.
Sunt foarte multe clipuri TV în calupurile publicitare, din cauza prețurilor mici pe GRP, fapt care plictisește și alungă audiența. (Efectul de clutter.)
Acestea ar fi principalele cauze al scăderii de audiență pe piața TV.
Anul trecut, Pro TV a livrat un volum de audiență 549.305 GRP’30 pe targetul comercial, în scădere cu 8,1% față de 2018. Este o scădere importantă pentru liderul pieței, dar trebuie precizat că bugetul de audiență livrat de Pro TV clienților publicitari a fost de 25,2% din totalul volumului furnizat de piața TV. Altfel spus, Pro TV deține un sfert din piața de publicitate TV.
Volumul furnizat de Antena 1 a scăzut cu 6,7% față de 2018, fiind de 383.155 GRP’30 pe targetul comercial. Antena 1 are o cotă de piață de 17,5%.
Kanal D, cel de-al treilea jucător important pe piața TV, a înregistrat o creștere de 1,1% față de 2018 și deține o cotă de piață de 10,5%.
România TV, televiziunea de știri cu cea mai mare audiență, și-a majorat volumul cu 21,4%, în timp ce Antena 3 a suferit o scădere minoră de 1,3%.
Cele cinci televiziuni din fruntea topului publicității dețin în total o cotă de piață de 60,2% (dintr-un total de 73 de televiziuni). Acestea sunt și cele mai căutate televiziuni de către clienții publicitari, pentru că le asigură vizibilitatea spoturilor.
Televiziunea publică TVR 1 și-a înjumătățit volumul de audiență livrat clienților publicitari: 47,9%, în timp ce al doilea canal public, TVR 2, a suferit o pierdere de 16,5%.
Televiziuni care au înregistrat creșteri de audiență în 2019 față de 2018: DigiSport 1 (14,5%), DIVA (23,4%), History (1,3%), Film Cafe (67,6%), Happy Channel (38,5%).
Lista televiziunilor care au suferit scăderi de audiență este mai lungă și cu nume grele: Digi24 (-2,5%), Național TV (-6%), Prima TV (-20,8%), Pro 2 (-13,6%), Pro Cinema (-6,4%), Comedy Central (-13,8%), Antena Stars (-22,8%), Paramount (-6,5%), Disney Junior (-26,2%), Realitatea TV (38,6%) și AXN (-23,3%).
https://www.forbes.ro/topul-televiziunilor-care-au-obtinut-cele-mai-mari-volume-de-publicitate-anul-2019-151768

Companiile cu cele mai mari bugete de publicitate investite în televiziune, în anul 2019
Volumul de audiență obținut de clienții publicitari pentru reclamele difuzate în anul 2019 este mai mic cu 4,6% față de cel din anul precedent. Zdrovit, Ferrero, Reckitt Benckiser și Procter & Gamble sunt cei mai mari investitori în publicitatea TV.
Cel mai mare investitor în publicitatea TV, în anul 2019, este Zdrovit România, distribuitor de suplimente alimentare, medicamente OTC și cosmetice, cu un volum de 109.960 GRP’30 pe targetul comercial (urban, 18-49 de ani), în scădere cu 1,6% față de 2018.
Pe următoarele trei locuri în topul celor mai mari investitori în publicitatea TV din România se află Ferrero (+11,5%) și Reckitt Benckiser (+17,5%) și Procter & Gamble (-10,2%).
Punctele de audiență (GRP) obținute de reclamele difuzate de televiziuni sunt cumpărate de clienții publicitari la prețuri (Cost per Point – CPP) care sunt negociate, în prealabil, între cele două părți.
Companii care și-au crescut bugetele de audiență față de anul 2018: L’Oreal (3,6%), Vodafone (4,3%), Sanofi-Aventis (9%), Dante International – eMAG (8,2%), Kaufland (32,5%), Lidl (6,3%), Naturpharma Products (54,6%), McDonald’s (3,6%) și Sandoz (10,6%).
Multinaționale care și-au redus consumul de reclame față de anul 2018: Orange (-24%), Coca-Cola Company (-9,5%), Unilever (-31,8%), GlaxoSmithKline (-8,5%), Beiersdorf (-18,8%), Telekom (-25,5%), Heineken (-9,5%), Henkel (-2,7%), Bergenbier (-32,5%), Ficosota (-24%), Ursus Breweries (-17,3%) și REWE (-16,4%).
https://www.forbes.ro/companiile-cu-cele-mai-mari-bugete-de-publicitate-investite-televiziune-anul-2019-151801

Ieșirea Discovery-Eurosport din Telekom afectează o parte din clienții la cablu ai Orange (titlu modificat de Media Expres)

Canalele Discovery au ieșit de pe cablu, dar au rămas pe DTH, de la 1 ianuarie 2020. Orange România a confirmat informația pentru Paginademedia.ro. Posturile Discovery au rămas, însă, „la abonamentele Orange Home TV prin satelit si in anumite oferte locale de cablu”, au subliniat aceștia. „Începand cu data de 01 ianuarie 2020, canalele din portofoliul Discovery nu mai sunt disponibile in abonamentele Orange Home TV prin Cablu. Acestea au fost inlocuite cu posturi tematice similare, precum National Geographic, iar pasionatii de sport pot urmari competitiile preferate pe canalele Look Plus si Look Sport”, au transmis reprezentanții Orange într-un răspuns pentru Paginademedia.ro. „Posturile din portofoliul Discovery sunt in continuare accesibile la abonamentele Orange Home TV prin satelit si in anumite oferte locale de cablu. De asemenea, clientii pot opta pentru optiunile Orange TV Go pentru a vizualiza canalele preferate prin internet”, au mai explicat reprezentanții Orange pentru Paginademedia.ro. După ce Paginademedia.ro a revenit și a întrebat de ce posturile au ieșit doar pe cablul, dar nu și de pe DTH, reprezentanții Orange au răspuns: „nu comentăm subiectul”. De ce se văd canalele Discovery - Eurosport la abonații Orange DTH și nu și la cei prin cablu? Potrivit informațiilor Paginademedia.ro, Orange are un acord de partajare a rețelei de fibră cu Telekom, iar odată cu ieșirea televiziunilor Eurosport și Discovery dintr-o rețea, acestea au ieșit și din cealaltă rețea. Cu alte cuvinte, pentru a ajunge la abonați și prin cablu, Orange folosea infrastructura Telekom (operator care nu mai are în grilă canalele Discovery). La abonații care au acces la Orange TV direct, prin antene DTH, canalele Discovery - Eurosport se văd în continuare.
https://www.paginademedia.ro/2020/01/orange-tv-telekom

Cererea de smartphone-uri din China și extinderea 5G vor duce cheltuielile telecom la 454 miliarde de euro la nivel global în 2020 - estimări GFK

Consumatorii vor cheltui aproximativ 1,05 trilioane de euro la nivel global pe bunurile de folosință îndelungată, o creștere cu 2,5% față de anul trecut, potrivit estimărilor GFK prezentate în cadrul evenimentului CES 2020 din Las Vegas. În 2020, GFK estimează că sectorul Telecomunicații va reprezenta mai mult de 43% din cheltuielile totale ale consumatorilor din anul trecut, generând 454 miliarde de euro, principalii vectori de creștere fiind extinderea 5G și cererea de smartphone-uri din China și Asia emergentă. „Considerăm că, odată cu extinderea și răspândirea 5G, sectorul Telecomunicații va reveni pe un trend crecător după un turbulent an 2019. Cererea de smartphone-uri din China și Asia emergentă va fi printre cei mai importanți vectori de creștere nu numai pentru sectorul Telecomunicații, ci pentru întreaga piață de bunuri de folosință îndelungată. Inovația, performanța și migrarea spre produse pemium vor continua să fie tendințele cheie care vor infleunța cererea consumatorilor.", susține Pavlin Lazarov, expert GfK în domeniul bunurilor de folosință îndelungată. În 2020, GfK estimează că sectorul telecomunicații va reprezenta mai mult de 43% din cheltuielile totale ale consumatorilor din anul trecut, generând 454 miliarde de euro. Un alt loc important va fi deținut de sectorul electrocasnice mari, cu vânzări estimate de 187 miliarde de euro. Se estimează că sectoarele IT și echipamente de birou vor atrage peste 15% din cheltuielile consumatorilor la nivel global, urmate de electronice. Acesta din urmă va genera vânzări de peste 146 miliarde euro, cu o cotă de 14%. Sectorul cu cele mai mari creșteri în piața bunurilor de folosință îndelungata este reprezentat de electrocasnicele mici. Se preconizează că își va crește din nou cota în 2020, ajungând la peste 9% din cheltuileile consumatorilor, cu vânzări de 97 de miliarde de euro.
https://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-23586421-cererea-smartphone-uri-din-china-extinderea-5g-vor-duce-454-miliarde-euro-cheltuielile-telecom-nivel-global-2020-estimari-gfk.htm

Al doilea sezon al serialului „Avanpostul” are premiera la Diva pe 20 ianuarie

Serialul de tip fantasy, Avanpostul, revine la DIVA cu al doilea sezon, în premieră în România, luni, 20 ianuarie, de la 21:00. Jessica Green revine în rolul lui Talon, singura supraviețuitoare a rasei Blackbloods'. În noul sezon din Avanpostul ea continuă să își exerseze abilitățile supranaturale pentru a se salva, a reuși să-și ducă la sfârșit călătoria și să salveze lumea. După ce au învins armata lui Dred și au cucerit Avanpostul, Talon și Gwynn se pregătesc pentru un război inevitabil cu Primul Ordin. Talon și Dragman analizează pericolele pe care le implică invocarea mai multor demoni, în timp ce Gwynn întâmpină probleme în cooptarea unor aliați de încredere. Cei trei lideri ai Primului Ordin, cunoscuți și ca Cei Trei' își dezvăluie puterile misterioase și trimit spioni, asasini, armate și chiar o armă de distrugere în masă pentru a înăbuși revolta din Avanpost. Pe măsură ce Talon descoperă adevărul despre trecutul ei și moștenirea ce i-a fost încredințată, ea trebuie să decidă în cine poate avea încredere și să diferențieze prietenii de dușmani până la atacul Primului Ordin. În sezonul doi joacă deasemenea: Jake Stormoen, în rolul lui Garret Spears, numit noul comandant al Avanpostului, soldat devotat, hotărât să învingă Primul Ordin și să instaureze un conducător drept în ținut; Imogen Waterhouse, în rolul lui Lady Gwynn, care este de fapt Regina Rosmund are parte de noi provocări pentru că inamicul îi cunoaște adevărata identitate și este doar o chestiune de timp până ce Primul Ordin îi va bate la usă; Anand Desai-Barochia, în rolul genialului alchimist Janzo, loial, blând și îndrăgostit până peste cap de Talon, sentiment care îi va aduce multe provocări.
https://tvmania.ro/al-doilea-sezon-al-serialului-avanpostul-are-premiera-la-diva-pe-20-ianuarie-266118.html

Documentar în trei părți, la B1 TV: „Iran contra Arabia Saudită, istoria unui conflict fără sfârșit”

Postul B1 TV a programat zilele acestea un documentar centrat pe istoria conflictului dintre Iran și Arabia Saudită. Produs de PBS și difuzat deja în SUA, „Iran contra Arabia Saudită, istoria unui conflict fără sfârșit” va fi difuzat de B1 TV miercuri, joi și vineri de la ora 23.00. Documentarul face o analiză a istoriei conflictelor din Orientul Mijlociu, pornind de la rivalitatea dintre Iran și Arabia Saudită. Filmat în șapte țări (Iran, Arabia Saudită, Irak, Siria, Pakistan, Yemen, Liban), producția prezintă interviuri cu cei mai importanți lideri și decidenți din zona Golfului, dar și o serie de imagini de arhivă.
https://www.paginademedia.ro/2020/01/documentar-la-b1-tv-iran-contra-arabia-saudita-istoria-unui-conflict-fara-sfarsit

AUDIENȚE. Posturile de știri în 2019. România TV trece peste Antena 3 și ajunge prima pe linie. Peste tot. Realitatea „Plus” și fără Rareș Bogdan, cele mai mari scăderi

AUDIENȚE POSTURILOR DE ȘTIRI - 2019 vs. 2018. România TV a detronat Antena 3 în topul celor mai urmărite televiziuni de știri în 2019, atât pe intervalul de maximă audiență cât și raportat la media zilnică. Realitatea TV este stația cu cele mai vizibile scăderi, după anul dificil pe care l-a traversat. Postul a rămas fără licență și apoi s-a transformat în Realitatea Plus, dar și fără Rareș Bogdan - vedeta postului (acum europarlamentar). O bătălie destul de strânsă s-a dat între Digi 24 și B1 TV. Cum și-au împărțit posturile audiența? Care au fost diferențele de audiență dintre acestea? Cazul Caracal, alegerile Europarlamentare și cele Prezidențiale, arestarea lui Liviu Dragnea sau moțiunea de cenzură prin care a căzut Guvernul Dăncilă au fost unele dintre subiectele care au marcat spațiul public românesc în 2019.
https://www.paginademedia.ro/2020/01/audiente-posturi-de-stiri-2019-vs-2018

ANCOM amendează operatorii de telefonie mobilă cu 1,6 mil. lei pentru că nu au atins acoperirea promisă. Ultimul intrat pe piaţă, Digi, sancţionat cel mai dur

Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a sancţionat cu 1,6 mil. lei operatorii de telefonie mobilă pentru că nu au respectat obligaţiile de acoperire prevăzute în licenţele pentru reţele, cea mai dură amendă fiind aplicată ultimului intrat pe piaţă, companiei de cablu RCS&RDS. „În urma măsurătorilor efectuate de Autoritate, Orange România acoperea cu servicii de voce mobilă un procent de 97,81% din totalul populaţiei, Vodafone România - 97,76%, Telekom România Mobile Communications - 96,53%, iar RCS&RDS - 95,42%. Ţinând cont de procentul atins de fiecare operator, am sancţionat RCS&RDS cu amendă în valoare de 800.000 de lei, Telekom Mobile cu 700.000 de lei, Vodafone cu 60.000 de lei, iar Orange cu 50.000 de lei“, a declarat Cristin Popa, director executiv al ANCOM.
https://www.zf.ro/business-hi-tech/ancom-amendeaza-operatorii-de-telefonie-mobila-cu-1-6-mil-lei-pentru-ca-nu-au-atins-acoperirea-promisa-ultimul-intrat-pe-piata-digi-sanctionat-cel-mai-dur-18688935

Digi a ajuns la două milioane de clienţi în Spania - presă

Digi Spania, filiala companiei Digi Communications NV, a ajuns la două milioane de utilizatori şi este prezentată de presa spaniolă drept unul dintre marii câștigători ai portabilității în rețeaua de telefonie mobilă, în 2019. "Marea supriză pozitivă din 2019 a fost DIGI, operatorul român care, datorită capilarității rețelei de mii de magazine de proximitate și a unor tarife agresive, a reușit să câștige încrederea nu doar a clienților imigranți, cât și a clienților naționali și mai are puțin până când va ajunge la 2 milioane de clienți. Operatorul, care folosește rețeaua Movistar, a început de asemenea să ofere servicii de internet prin fibră, deși oferta este disponibilă doar în 17 provincii și tocmai ce a depășit 50.000 clienți», arată cel mai important ziar din Spania, El Pais, în ediția din 3 ianuarie 2020. Informaţia a fost anunţată de Digi România, care citează presa spaniolă. Publicația citează datele provizorii din piața de telecomunicații, în așteptarea statisticilor oficiale pe care Comisia Națională pentru Comerț și Concurență (CNMC) le va da publicității în curând.
https://www.economica.net/digi-a-ajuns-la-doua-milioane-de-clienti-in-spania-presa_178287.html

ANCOM a amendat RCS&RDS, Telekom, Vodafone şi Orange cu 1,6 milioane lei în total pentru lipsa semnalului

ANCOM a amendat RCS&RDS, Telekom, Vodafone şi Orange cu 1,6 milioane lei în total pentru că neîndeplinirea obligaţiilor de acoperire a semnalului pentru serviciile de telefonie mobilă. "În urma măsurătorilor efectuate de Autoritate, Orange România acoperea cu servicii de voce mobilă un procent de 97,81% din totalul populaţiei, Vodafone Romania - 97,76%, Telekom România Mobile Communications - 96,53%, iar RCS&RDS - 95,42%. Ţinând cont de procentul atins de fiecare operator, am sancţionat RCS&RDS cu amendă în valoare de 800.000 de lei, Telekom Mobile cu 700.000 de lei, Vodafone cu 60.000 de lei, iar Orange cu 50.000 de lei", a precizat Cristin Popa. ANCOM a derulat o campanie de măsurare a acoperirii naţionale cu servicii de voce mobilă care s-a desfăşurat în perioada mai – septembrie 2019. Acoperirea cu semnal a localităţilor a fost măsurată parcurgându-se drumurile accesibile, bulevardele şi străzile principale, precum şi străzile secundare, astfel încât localitatea să fie cât mai omogen măsurată. Acoperirea cu servicii de voce a fost calculată ca raportul dintre suma populaţiei acoperite şi suma populaţiei măsurate. "În cadrul unei campanii dedicate, am verificat acoperirea cu servicii de voce mobilă în aproximativ 13.400 de localităţi, adică în toate localităţile cu mai mult de 10 locuitori, fiind totodată măsuraţi peste 246.000 de km pe drumurile naţionale, judeţene, orăşeneşti şi comunale. Pentru că niciunul dintre operatorii care furnizează servicii de voce mobilă nu şi-a îndeplinit obligaţia de a avea o acoperire cu servicii de voce a unor zone locuite de cel puţin 98% din populaţia României, am aplicat amenzi în cuantum total de 1.610.000 de lei, în funcţie de procentul de acoperire atins de fiecare. Operatorii şi-au asumat aceste obligaţii odată cu licenţele de utilizare a spectrului radio, ele nefiind facultative. Vom relua această campanie de măsurători şi în acest an şi vom continua, dacă este necesar, să aplicăm sancţiuni până la îndeplinirea completă a obligaţiilor asumate", a declarat Cristin Popa, director executiv al ANCOM.
https://www.economica.net/ancom-a-amendat-rcs-rds-telekom-vodafone-si-orange-cu-1-6-milioane-lei-pentru-lipsa-semnalului_178332.html

Al doilea sezon al serialului „Sex Education”, lansat de Netflix pe 17 ianuarie

Cel de-al doilea sezon al serialului „Sex Education”, cu Asa Butterfield şi Gillian Anderson în distribuţie, va fi lansat de Netflix pe 17 ianuarie. Serialul „Sex Education”, o perspectivă amuzantă şi emoţionantă asupra adolescenţei, a fosti lansat de Netflix în ianuarie 2019. În primul sezon, Otis înfiinţează o clinică de terapie sexuală alături de Maeve Wiley şi îşi demonstrează talentul intuitiv de a oferi sfaturi în domeniu. În al doilea sezon, Otis îşi descoperă propria sexualitate şi trebuie să îşi controleze pornirile pentru a progresa în relaţia cu iubita lui, Ola, în timp ce relaţia cu Maeve se răceşte. Serialul este scris şi creat de Laurie Nunn şi produs de Eleven. Episoadele sezonului secund sunt regizate de Ben Taylor, Alice Seabright şi Sophie Goodhart. Jamie Campbell, Laurie Nunn şi Ben Taylor sunt producatori executivi ai serialului.
https://www.news.ro/entertainment/al-doilea-sezon-al-serialului-sex-education-lansat-de-netflix-pe-17-ianuarie-video-1922401508202020011119220527

Serviciul de streaming Fire TV al Amazon a depășit 40 de milioane de utilizatori activi la nivel global

Amazon.com a anunțat luni că serviciul său de streaming Firwe TV a depășit 40 de milioane de utilizatori activi la nivel global, păstrându-și avansul față de rivalul său Roku, transmite Reuters. Roku a anunțat în luna noiembrie că are 32,3 milioane de conturi active, scrie News.ro. Dispozitivele de streaming cum sunt Apple TV, Chromecast și Fire TV, care adună conținut de pe diferite platforme de streaming, au devenit mai populare pe măsură ce mai mulți oameni renunță la televiziunea prin cablu. În 2014, Amazon a lansat Fire TV stick, care prezintă conținut de la Netflix și Hulu, printre alte platforme, și transmite conținut video direct de la televiziune. Noile date referitoare la numărul de utilizatori activi ai Fire TV reprezintă o creștere de 8%, de la 37 de milioane de utilziatori înregistrate de dispozitiv în septembrie.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/media-advertising-csr/serviciul-de-streaming-fire-tv-al-amazon-a-depasit-40-de-milioane-de-utilizatori-activi-la-nivel-global-19219367

Vrei să ai succes? Ia-ți un PR!
Piața agențiilor de Public Relations a atins în 2018 afaceri de peste 47 milioane de euro, în creștere cu 14,2% față de anul precedent. Majorarea este o dovadă că industria de PR din România se află pe „cai mari, hrăniți cu jăratic”.
La începutul anilor 2000, agențiile de Public Relations din România se numărau pe degetele unei singure mâini. Nici oamenii care dețineau acele firme nu știau prea bine cu ce se ocupă, iar dacă erau întrebați, răspundeau scurt: „Facem PR!” Acel „PR” era văzut ca o baghetă magică, adică făcea lucruri bune. Dar nimeni nu știa să spună care erau acele „lucruri bune”.
Ziariștii din acea vreme nu-i băgau în seamă pe PR-iști. Cei care lucrau în domeniul „economic” puneau mâna pe telefon (telefonul fix) și sunau sursele și interlocutorii de care aveau nevoie: directorii companiilor, președinții Consiliilor de Administrație, oamenii de afaceri, șefii de asociații sau de agenții. De cele mai multe ori, la capătul firului răspundea o secretară care fie spunea că domnul director este într-o ședință, reveniți mai târziu!, fie dădea buzna în ședință și-l scotea pe director, vă caută presa! Comunicarea era simplă, directă, eficientă. Dacă directorul nu putea fi prins la telefon (pentru că se dădea „rănit”), atunci ziaristul, dacă era tenace și-i „ardea buza” pentru articol, se ducea peste individ, adică aștepta în anticameră, o oră, două, până era primit. Grea viață! Și pentru ziariști, și pentru secretarele directorilor… Un amănunt important: nimeni din afara redacției nu-i cerea ziaristului să arate articolul înainte de publicare.
Au trecut anii și PR-ul românesc a căpătat puteri. Mai întâi, PR-iștii și-au câștigat conștiința de sine (rolul lor în piața comunicării), au învățat din mers, s-au adaptat la vânătoarea de clienți și, nu în ultimul rând, au ținut să se împrietenească cu ziariștii. Aceștia din urmă s-au trezit, fără să-și dorească, cu noi prieteni: PR-iștii. Se poate spune că, în prezent, nu câinele este cel mai bun prieten al omului (de presă), ci PR-istul. Mai mult, odată cu izbucnirea crizei economice din 2009 și sărăcirea presei, mulți ziariști au devenit PR-iști cu carte de muncă. Această migrare masivă a fost firească și continuă și în ziua de azi. Mirajul industriei de PR pentru ziariști nu s-a stins. Dar pentru cei rămași în breaslă, lucrurile s-au complicat. Pentru a ajunge la un manager sau la un antreprenor, drumul ziaristului trece musai pe la un PR-ist. Asta face parte din așa-numita comunicare corporate. Omul de PR trebuie să știe tot ce mișcă în jurul clientului său, câștigat și păstrat cu sacrificii: care-i tema interviului, întrebările să fie trimise dinainte, când apare articolul?, dacă apare și în print, dacă se poate pe copertă!, și, neapărat, textul să fie trimis înainte de publicare, să-l vedem și noi, ca să nu existe greșeli! Care este rolul PR-istului în toată această afacere: intermediar, curea de legătură, corector, cenzor, scriitor de comunicate, înger păzitor? Câte puțin din toate. În fapt, specialistul în PR trebuie să se priceapă la toate, să fie pregătit oricând să gestioneze imaginea clientului, atât în „vreme de pace”, dar mai ales în momentele de criză.
Merită să fii PR-ist în România? Bugetele clienților pentru această nișă de comunicare sunt foarte reduse comparativ cu cele pentru achiziția de spații de publicitate. Sunt multe situații în care agențiile de PR lucrează gratis, din dorința de a nu-și pierde clienții. Contează „relația” și mai puțin banii. Totuși, industria de PR s-a dezvoltat în ultimii cinci ani, drept dovadă este numărul de firme care au apărut și activează cu dezinvoltură.
Pentru anul 2018, „Forbes România” a monitorizat 45 de agenții de PR, care au avut în total o cifră de afaceri de 47,3 milioane de euro, în creștere cu 14,2% față de anul precedent. Profitul net total a fost de 4,02 milioane de euro, mai mare cu 28,7% față de cel calculat în 2017. Rata profitului la nivelul pieței agențiilor de PR a fost de 8,5% în 2018, iar numărul total de angajați al celor 45 de firme, conform bilanțurilor de la Ministerul Finanțelor Publice, a fost de 580 (față de 510 în 2017). Companiile cu cei mai mulți angajați au fost SmartPoint Consulting (81), Graffiti PR (71), McCann PR (48) și Golin (45).
Agenția McCann PR și-a păstrat prima poziție în topul 2018, cu o cifră de afaceri de 6,5 milioane de euro, în creștere cu 3,7% față de anul precedent. A raportat cel mai mare profit net de pe piață: 461.918 euro. De asemenea, Graffiti PR și-a conservat a doua poziție în top, cu afaceri de 5,4 milioane de euro, în creștere cu 9,1% față de 2017. Pe al treilea loc al topului a urcat SmartPoint Consulting, cu o cifră de afaceri de 4,2 milioane de euro (creștere de 26,7%) și un profit net de 391.897 euro (al doilea ca valoare din piața de PR).
Surpriza clasamentului 2018 este agenția Porter Novelli PR, parte a holdingului The Group, care a urcat de pe locul 12 în topul din 2017 pe locul 4 în 2018, având o cifră de afaceri de 3,7 milioane de euro (creștere de 325,6%) și un profit net de 386.587 euro (al treilea de pe piață). Față de anul 2017, când a ocupat locul 3, agenția Golin a coborât pe locul 5, cu o cifră de afaceri de 3,26 milioane de euro (scădere de 8,8%). Rogalski Damaschin PR își conservă locul 6, cu o cifră de afaceri de 3,21 milioane de euro (creștere de 37,1%).
În lista agențiilor de PR lipsește MSLGROUP The Practice, pentru că această divizie, în cadrul companiei Lion Communication Services SA, deținută de Publicis Groupe, nu are personalitate juridică, astfel încât bilanțul său nu există la Ministerul Finanțelor Publice.
Bilanțurile celor 45 de agenții de PR arată că doar 7 firme au raportat pierderi în 2018. Au fost 14 agenții care au avut afaceri de peste un milion de euro. Primele șase agenții din top au generat afaceri care dețin o cotă de piață 56,3% din piața totală de 47,05 milioane de euro. Acest lucru arată o concentrare a pieței, grosul bugetelor fiind controlate de un număr redus de agenții.
Alte agenții care au înregistrat creșteri ale cifrelor de afaceri față de 2017: Oxygen PR (14%), B.D.R. Associates (31,7%), DC Communication (22%), Dăescu Borțun Olteanu (61%), Links Associates (29,2%), Ran Events Communication (10%), Conan PR (47%) și 2 Active PR (32,6%).
Companii care au suferit scăderi ale cifrelor de afaceri față de 2017: V+O Communication (-17,4%), GMP PR (-23,3%), Grayling România (-25,2%), Action Global Communication (-4,1%) și Echipa de PR (-34,2%).
Bilanțul PR-ului în 2018 indică o piață concurențială, atât la nivelul firmelor mari, cât și în subsolul clasamentului, agențiile adaptându-se rapid la comunicarea digitală și orientându-se către noii „liderii spirituali” la modă: bloggerii și vloggerii.
14 este numărul agențiilor de PR care au raportat în 2018 cifre de afaceri de peste un milion de euro.
https://www.forbes.ro/articles/vrei-sa-ai-succes-ia-ti-un-pr-151876

History difuzează „Inexplicabil” cu William Shatner, un serial nou care rezolvă mistere neelucidate
History difuzează, în premieră, începând cu 7 ianuarie, în fiecare marți, de la ora 21:00, noul serial „Inexplicabil”, care vine în completarea programelor speciale lansate cu ocazia Lunii secretelor. Gazda producției este actorul William Shatner, câștigător al unui Glob de Aur și a două premii Emmy, care explorează pe parcursul celor opt episoade cele mai fascinante și ciudate mistere ale lumii.
https://www.forbes.ro/history-difuzeaza-inexplicabil-cu-william-shatner-un-serial-nou-care-rezolva-mistere-neelucidate-151844
(MEDIA EXPRES)


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL