×

Profil -- Data și ora publicării: 18.06.2004 12:47:00

Gheorghe Nica: „Pînă la sfîrşitul anului dorim să oferim un pachet de programe cît mai atractiv în sistem DTH - Direct To Home“



După anunţul recent al unei iniţiative mai noi legată de construcţia unei platforme digitale de televiziune în România, am realizat la începutul lunii mai, la Bucureşti, un interviu cu Nica Gheorghe, Executive Vice-President, Adisam Telecom, companie de care se leagă existenţa primei platforme digitale cu programe româneşti, care se adresează publicului din Statele Unite şi Canada. Prezentăm în continuare răspunsurile oferite de Nica Gheorghe pe aceeastă temă. (Interviul a fost publicat în revista MEDIA EXPRES - numărul din luna iunie.)

Reporter: Domnule Nica, cînd a apărut platforma digitală românească?
Gheorghe Nica: Ideea de a transmite producţtii de televiziune româneşti în Statele Unite şi Canada a apărut acum cîţiva ani, dar materializarea ei a început către sfîrşitul anului 2002 cînd Adisam a semnat primele contracte de distribuţie de programe TV româneşti în Statele Unite şi Canada. Primele semnale de test au fost transmise în vara anului 2003 după care a urmat o perioadă promoţională de circa 3 luni în care s-au efectuat ultimele ajustări tehnice şi s-au stabilit procedurile de lucru. Oferta comercială a fost lansată în octombrie 2003, perioadă după care s-au semnat şi primele contracte de abonat. |n acest moment putem spune că prezenţa noastră pe continentul american este un succes şi este foarte bine primită de comunităţile româneşti de peste Ocean.

Reporter: Ne puteţi enumera programele retrasmise în SUA şi Canada?
Gheorghe Nica: Transmitem producţiile proprii ale posturilor Antena 1, B1TV, EtnoTV, Prima TV, ProTV Internaţional şi Realitatea TV. Aceste 6 programe sînt organizate şi transmise pe trei canale româneşti: Romanian Satellite Channel (RSC) 1, RSC2 şi RSC3, fiecare avînd o tematică distinctă. ProTV Internaţional este preluat şi retransmis pe canalul RSC 3 fără nici o modificare. |n grila de programe a canalului RSC1, pentru care ADISAM deţine licenţa audiovizuală eliberată de CNA, se regăsesc producţiile realizate de Antena1, B1TV şi PrimaTV. Pe canalul RSC 2 transmitem alternativ, în timp real, programele EtnoTV şi Realitatea TV. Din punct de vedere al conţinutului, încercăm să acoperim preferinţele tuturor abonaţilor, oferindu-le atît accesul la ştiri şi informaţii de interes general, cît şi la divertisment şi muzică populară românească. Grila de programe este permanent actualizată şi modificată în funcţie de solicitările abonaţilor.

Reporter: Pentru un public mai puţin specializat trebuie menţionat că aceasta este prima platformă digitală din România. Ce companie distribuie programele pe continentul american ?
Gheorghe Nica: Da, este prima platformă românească şi singura de altfel de tip pay-TV chiar dacă serviciile oferite se adresează publicului din SUA şi Canada.
Societatea care furnizează serviciile DTH (Direct to Home) în SUA se numeşte Romanian Satellite Network LLC, este înregistrată în Maryland şi are acelaşi acţionariat ca şi compania mamă din România - Adisam Telecom. Acţionarii principali ai celor două companii sînt domnii Adrian Vlad şi Dima Samata.

Reporter: Care sînt condiţiile pentru ca un post de televiziune să intre în această grilă, pe această ofertă dacă îmi puteţi puncta condiţiile comerciale, adică dau bani, primesc bani, nu e nici un schimb financiar?
Gheorghe Nica: Avem o politică editorială flexibilă care depinde de conţinutul programului, respectiv şi de cererea existentă pe piaţa din America pentru un anumit tip de producţii. Dacă există cerere pentru un anumit tip de producţii, facem toate eforturile să obţinem dreptul de distribuţie, evident în limita bugetului pe care-l avem pentru achiziţii. Dacă primim cereri pentru transmiterea unor emisiuni sau producţii pe care producătorii doresc să le distribuie în SUA şi Canada, în funcţie de durată şi de ora de difuzare, percepem bani pentru transmiterea lor. Aceasta este o practică obişnuită atît în Mass Media scrisă cît şi în cea audiovizuală.

Reporter: Ce public aveţi în SUA în momentul acesta?
Gheorghe Nica: Deşi sînt informaţii comerciale confidenţiale, vă pot spune că numărul abonaţilor care recepţionează pachetul de programe româneşti este conform aşteptările noastre. Se poate spune că „sîntem în grafic“ şi, considerînd că lucrurile vor merge cel puţin la fel de bine, o să reuşim să ajungem la „break-even point“ într-o perioadă mai mică decît cea stabilită în planul de afaceri.

Reporter: Piaţa pontenţială mi-o puteţi spune, comunitatea de români de acolo?
Gheorghe Nica: Din analiza de piaţă facută înainte de începerea serviciului, numărul estimativ al românilor care trăiesc în America de Nord este de aproximativ un milion în SUA şi circa 400 de mii în Canada. Obiectivul nostru este de a avea circa 5% din potenţialul pieţei în următorii 5 ani.

Reporter: Care este costul abonamentului lunar?
Gheorghe Nica: Costul abonamentului lunar este afişat pe pagina de web a companiei Romanian Satellite Network (www. romsatnet.com) şi este foarte flexibil: se poate opta pentru un canal, două sau toate trei, iar tarifele sunt de $19.99, $30.99, respectiv $36.99 pentru toate trei. Echipamentul individual de recepţie costă $199 şi poate fi achiziţionat atît de la Romanian Satelitte Network cît şi de la GlobeCast. Practic, Romanian Satellite Network are doi parteneri importanţi în activitatea de distribuţie: Adisam Telecom, compania care produce canalul RSC1 în România şi asigură transportul canalelor RSC 1 şi RSC2 peste ocean folosind satelitul Intelsat IS903 şi GlobeCast, care preia cele 3 canale, le multiplexează şi le transmite în pachetul WorldTV. WorldTV este un pachet „etnic“, care cuprinde circa 100 de programe şi se distribuie pe satelitul Telstar 5. Toate informaţiile comerciale şi tehnice sînt publice, dar avem şi un centru de preluare a apelurilor care poate fi contactat gratuit din SUA la numărul 1-877-776-8788 (1-877-RSN-USTV) şi oferă informaţii complete referitoare la oferta noastră.

Reporter: Da, asta e important, că există un site unde sînt detaliile…
Gheorghe Nica: Da, la aceeaşi adresă web pot fi consultate grilele de programe care se actualizează săptămînal şi se pot trimite sugestii şi comentarii referitoare la calitatea programelor şi preferinţele telespectatorilor.

Reporter: Cîte ore pe zi?
Gheorghe Nica: 24 din 24, toate cele trei canale.

Reporter: Nu ştiu dacă mai sînt multe de spus, este vreo întrebare pe care nu v-am pus-o şi la care doreaţi să răspundeţi ?
Gheorghe Nica: Cred că este important de remarcat faptul că in ultimul an Adisam Telecom a lansat două oferte de servicii publice, oferta de programe TV pentru SUA, şi oferta de servicii de voce sub marca Globax. Pe piaţa serviciilor de voce, furnizăm un serviciu oarecum unic în lume, în sensul că un abonat Globax poate să utilizeze serviciile noastre atît în România cît şi în afara ei, plata serviciilor făcîndu-se în lei. Este un serviciu unic, similar roaming-ului oferit de operatorii mobili, dar la tarife foarte atractive. Serviciul funcţionează în 75 de ţări, abonaţii noştrii putînd apela un abonat oriunde în lume, cu plata serviciilor în România.

Reporter: Pe platforma existentă difuzaţi publicitate pentru publicul american?
Gheorghe Nica: Compania Romanian Satellite Network are o politică foarte agresivă privind publicitatea în SUA şi oferă deja spaţiu pentru anunţuri publicitare, spoturi publicitare, prezentări de produse şi servicii la preţuri foarte avantajoase. Oferta noastră nu este încă cunoscută pe piaţa din România, dar în perioada următoare intenţionăm să fim mai activi şi aici.

Reporter: Folosiţi vreo companie?
Gheorghe Nica: RSN lucrează cu firme consacrate de publicitate din SUA şi în paralel creăm un mic colectiv care să se ocupe permanent de aceste activităţi.

Reporter: Legat de posibilitatea ca un astfel de proiect să fie adresat publicului din România, aveţi perspective să lansaţi anul acesta ceva?
Gheorghe Nica: Avem în plan ca pînă la sfîrşitul anului să oferim un pachet de programe cît mai atractiv pentru publicul din România în sistem DTH - Direct To Home. Adisam Telecom a fost şi este un deschizător de drumuri în furnizarea de servicii prin satelit, a contribuit decisiv la intruducerea Internetului în România şi dorim să ne menţinem poziţia de leader pe această piaţă. Sîntem într-un stadiu avansat în pregatirea şi implementarea proiectului, sperăm să finalizăm în cel mai scurt timp negocierile cu partenerii şi furnizorii astfel încît în ajunul Crăciunului, jumătate din populaţia României care astăzi are acces doar la două programe de televiziune să aibă o ofertă alternativă. Dorim să oferim românilor din zona rurală accesul la informaţii, la dezbaterile şi problemele care frămîntă societatea românească şi care o privesc direct, şi nu în ultimul rînd, mai mult divertisment. Sperăm să avem un sprijin real din partea instituţiilor statului şi mă refer la Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, Consiliul Naţional al Audiovizualului etc., pentru că acest proiect este un proiect de importanţă naţională şi primul pas în introducerea televiziunii digitale în România.
(Interviu realizat de Mihai Pavelescu)


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL