×

Editorial -- Data și ora publicării: 25.07.2013 23:57:11

Pro TV joacă "Dansul pinguinului" în fața distribuitorilor mari de televiziune prin cablu înaintea digitalizării terestre



// de Mihai Pavelescu // București (MEDIA EXPRES) / 25 iul 2013 / Anunțul Pro TV că iese din must-carry i-a lăsat perplecși pe mulți în piața de media din România, dar gestul spune multe despre cum crede Adrian Sârbu că va arăta piața nu peste multă vreme. El arată de asemenea cine decide ce bani se facturează pe abonamentele la cablu (RCS & RDS desigur) și cine îi va încasa (cine joacă "Dansul pinguinului” în fața distribuitorilor mari de televiziune, aceia vor obține o parte din abonamentele lunare).

Este pentru prima oară când rolul corporațiilor internaționale de media - amintesc aici aleator Turner, NBC Universal, Sony, Viacom, Viasat, Discovery, National Geographics, A+E Networks, corporații care au dictat în mod tradițional comportamentul televiziunilor de nișă contra cost per abonat pe piața autohtonă - este fățiș subminat de voința antreprenorului român de a dicta în consonanță cu distribuitorul autohton majoritar noile tarife și noile reguli ale pieței.

Renunțarea PRO TV la must-carry distruge ideea „obligației de distribui” fixată în prezent în legea audiovizualului inclusiv la insistențele acestui trust de media, o obligație de natură socialistă și contraproductivă financiar pentru companii, în favoarea „necesității de a cumpăra” din legea... cererii și ofertei.

Renunțarea PRO TV la must-carry arată încrederea tot mai firavă a lui Adrian Sârbu într-o industrie a publicității care oferă cifre de afaceri mari, dar nu și un minim cash-flow așa cum numai o taxă pe abonat încasată la lună poate să aducă în conturi.

Renunțarea PRO TV la must-carry arată că există o congruență de idei între PRO TV - în calitatea sa de formator de tendințe în audiovizualul autohton - și opiniile operatorilor mari din industria de distribuție de televiziune prin cablu (și satelit în secundar) împotriva unei digitalizări terestre pe care Guvernul are tendința manifestă de a o controla propagandistic anunțând-o ca pe o izbăvire publică de sub „monopolul” cabliștilor și promițând o gratuitate mai ceva ca beția... eterică. În condițiile în care Pro TV este pe bani, în cel mai bun caz populația va trebui să plătească un preconizat decodor pentru televiziuneaa digitală terestră, în valoare de câteva zeci de euro, ca să vadă doar... televiziunile publice.

Renunțarea PRO TV la must-carry în condițiile în care discounturile de volum pe care le oferă pot ajunge și la peste 60% din prețul de un euro pe lună pe abonat pentru practic o singură companie - RCS & RDS va ridica cu siguranță probleme legale de concurență pe piața distribuției TV, dacă oferta publicată pe un site subsidiar protv.ro și aruncată în circulație prin intermediul blogurilor de media, în vederea neasumării ei și pentru colectarea gratuită a reacției pieței, va fi și pusă în aplicare ca atare. Diferența dintre discountul maxim 66% și cel minim zero este prea mare pentru o concurență loială pe piața de distribuție de televiziune. Sutele de companii mici de cablu care deservesc sute de mii de abonați săraci din provincie sunt umiliți chiar și de intenția de discount, dacă ea e reală, presupunând că nu se va materializa totuși așa cum a fost publicată prin intermediul blogurilor.

Renunțarea Pro TV la must-carry obligă de asemenea autoritatea de reglementare în audiovizual, Parlamentul și Guvernul să ia în considerare modificarea legii audiovizualului și va determina cu siguranță reducerea semnificativă a obligației de retransmisie pentru cablu, cu atât mai mult cu cât regulile jocului se vor modifica odată cu apariția emisiei digitale terestre. Nu este exclus ca în curând să asistăm la dispariția cu totul a acestei noțiuni de must-carry din domeniul distribuției prin cablu (la satelit nu se aplică) și păstrarea ei doar în cazul transmisiei digitale terestre și numai cu aplicare la televiziunile publice.

Renunțarea Pro TV la must-carry anunță, în sfârșit, intenția CME de a dezvolta un multiplex digital terestru experimental pe baza experimentului-pilot desfășurat în prezent doar în București, care ulterior va deveni comercial după 2015 - anul închiderii transmisiilor analogice - și pentru care cine vrea să vadă Pro TV și toate televiziunile din grup - Acasă, Pro Cinema, Sport.ro și versiunile lor HD, prin antenă montată pe bloc, oriunde în România, eventual folosind decodoarele subvenționate de stat pentru cei nevoiași, va trebui să cumpere o cartelă în valoare de un euro pe lună, fără TVA. Cu 66% mai mult decât ar plăti pentru același lucru dacă ar fi abonați la RCS & RDS.
(MEDIA EXPRES)


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL