Page 5 - Media Expres nr. 1 (275) / ianuarie 2023
P. 5
LEGISLAȚIE SATELIT RADIO DTH TV CABLU AUTORITĂȚI
Media Fact Book: piața de media din
România a fost de 642 de milioane de
euro în 2022
Piața TV șia menținut un nivel de venituri din publicitate constant două cifre a costurilor de producție, au
comparativ cu 2021, în timp ce digitalul, radioul și cinemaul încheie creat contextul creșterii costurilor de
anul cu cifre pozitive și cu perspective bune, arată studiul Media publicitate.
Totuși, în ciuda evoluției macroeco
Fact Book, realizat de agenția Initiative România. nomice incerte, cererea de publicitate
TV nu a fost afectată, ceea ce a ajutat
ca piața TV să rămână stabilă și
Estimările Initiative arată că piața dar la care vor contribui și radio și OOH, constantă, în conformitate cu estimările
totală a atins 642 milioane de euro și ne așteptăm ca TVul să atingă o Initiative.
(+7% raportat la anul anterior), valoare valoare similară cu cea din 2022 și ca Chiar dacă audiențele de la
care include 350 milioane de euro în printul să continue să scadă”. începutul toamnei au fost ajutate de
dreptul TVului (similar 2021), 32,1 După doi ani de pandemie COVID începerea timpurie a anului școlar, iar
milioane de euro din outdoor, 31,9 care au remodelat și influențat compor acest lucru a dat impresia unei scăderi
milioane de euro din radio (+10%) și 5,6 tamentul consumatorilor în funcție de mai moderate, conform evoluției de
milioane de euro din Print. Digitalul a diferitele niveluri de restricții, anul 2022 aproximativ 6% din anii precedenți,
crescut cu 20%, mai ales datorită a fost marcat de o revenire la tendințele luna octombrie a venit cu un record
campaniilor search, video și în social anterioare de scădere a audienței TV, negativ de 20% față de 2021.
media. inclusiv cu minime istorice în această În acest caz, însă, diminuarea a fost
Alexandra Olteanu, Managing toamnă. amplificată și de efectele dramatice ale
Director Initiative România: „În contextul La finalul anului, cifrele de audiență pandemiei din toamna anului trecut,
unui an marcat de război, inflație, arată o scădere de 10% pentru Total TV când România a înregistrat un vârf al
instabilitate politică și un sentiment de Viewing pe targetul comercial urban 18 cazurilor și al deceselor provocate de
incertitudine definit prin noul cuvânt al 54, mai abruptă decât cea din 2021 ( COVID19, dar și un maxim al
anului, „permacriză”, piața de media sa 8%), validând previziunile Initiative audiențelor TV pentru acea perioadă,
dovedit a fi stabilă și predictibilă, în linie anunțate în prima jumătate a anului. cu cele mai mari cifre din ultimii 5 ani
cu tendințele deja prefigurate, inclusiv Scăderea audienței a dus, în (16% rating TV pe publicul urban
tranziția de la media tradițională la consecință, la o reducere cu 11% a comercial 1854, comparativ cu 12,4%
digital. Pentru 2023, estimăm o ușoară volumului de GRP30 vândut în acest în acest an).
creștere, în intervalul 1%4%, deter an, situație care, pe fondul inventarului
minată mai ales de evoluția digitalului, de minute soldout și al creșterii cu
Planul ANCOM de acțiuni pe 2023
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în în 2021 și 2022.
Comunicaţii (ANCOM) a publicat spre consultare până la 20 Reglementări privind serviciile
ianuarie 2023 planul său de acțiuni pentru anul în curs. Capitole de comunicații electronice
mari: Planificare strategică, Reglementări privind serviciile de Actualizarea deciziei privind colec
comunicații electronice, Administrarea și gestionarea spectrului de tarea datelor statistice, a regimului de
frecvențe și a resurselor de numerotație, Securitatea și calitatea autorizare generală privind furni zarea
reţelelor şi serviciilor de comu nicaţii
rețelelor și serviciilor de comunicații electronice și Reglementări electronice și revizuirea pieței de
privind serviciile poștale. terminare a apelurilor la puncte fixe și
mobile și a pieței serviciilor de acces
Principalele proiecte din 2023 2, sector 3, Bucureşti), prin intermediul local la puncte fixe sunt printre
privesc cadrul de reglementare tehnică Registraturii online sau prin intermediul principalele proiecte care vizează acest
și economică a serviciilor de comunicații direcţiilor regionale ale Autorităţii. sector.
electronice și continuarea actualizării Observaţiile pot fi transmise şi prin fax, Pentru continuarea implementării
legislației secundare cu privire la admi la numărul +40 372 845 402, sau prin e prevederilor Legii Infrastructurii, Auto
nistrarea și gestionarea resurselor de mail, pe adresa consultare@ancom.ro. ritatea are în plan stabilirea tarifelor
numerotație și a resurselor de spectru și orientative de acces la unele infras
informarea utilizatorilor finali, în con Planificare strategică tructuri fizice rutiere.
formitate cu Legea nr. 198/2022, care În cursul anului 2023, ANCOM Pentru creșterea gradului de infor
asigură transpunerea Codului European intenționează să elaboreze strategia de mare atât a furnizorilor, cât și a
al Comunicațiilor Electronice. reglementare în comunicații electronice utilizatorilor finali, ANCOM va publica o
Planul de acţiuni al ANCOM 2026 și strategia de reglementare în listă a zonelor fără servicii funcţionale
propus pentru anul 2023 poate fi con domeniul serviciilor poștale 2025. de internet în bandă largă, prin
sultat la adresa https://www.ancom.ro/ Planificarea strategică a activităților de intermediul unei conexiuni la punct fix și
formdata27045237, persoanele inte reglementare în comunicații electronice un studiu privind determinarea ariei
resate fiind invitate să formuleze şi să a devenit posibilă odată cu stabilizarea teritoriale de acoperire a reţelelor
transmită observaţii şi propuneri până la reformei legislative și configurarea publice fixe de comunicaţii electronice,
data de 20.01.2023, pe adresa sediului dinamicii competitive, inclusiv în urma capabile să furnizeze servicii de
central al ANCOM (Str. Delea Nouă nr. licitațiilor de frecvențe radio organizate comunicaţii electronice în bandă largă.
5