Page 5 - Media Expres nr. 1 (275) / ianuarie 2023
P. 5

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI





           Media Fact Book: piața de media din


           România a fost de 642 de milioane de

           euro în 2022



           Piața TV și­a menținut un nivel de venituri din publicitate constant   două cifre a costurilor de producție, au
           comparativ cu 2021, în timp ce digitalul, radioul și cinemaul încheie   creat  contextul  creșterii  costurilor  de
           anul  cu  cifre  pozitive  și  cu  perspective  bune,  arată  studiul  Media   publicitate.
                                                                                   Totuși, în ciuda evoluției macroeco ­
           Fact Book, realizat de agenția Initiative România.                   nomice  incerte,  cererea  de  publicitate
                                                                                TV nu a fost afectată, ceea ce a ajutat
                                                                                ca  piața  TV  să  rămână  stabilă  și
              Estimările  Initiative  arată  că  piața  dar la care vor contribui și radio și OOH,   constantă, în conformitate cu estimările
           totală  a  atins  642  milioane  de  euro  și  ne  așteptăm  ca  TV­ul  să  atingă  o   Initiative.
           (+7%  raportat  la  anul  anterior),  valoare  valoare  similară  cu  cea  din  2022  și  ca   Chiar  dacă  audiențele  de  la
           care  include  350  milioane  de  euro  în  printul să continue să scadă”.   începutul  toamnei  au  fost  ajutate  de
           dreptul  TV­ului  (similar  2021),  32,1   După  doi  ani  de  pandemie  COVID   începerea  timpurie  a  anului  școlar,  iar
           milioane  de  euro  din  outdoor,  31,9  care au remodelat și influențat compor ­  acest lucru a dat impresia unei scăderi
           milioane de euro din radio (+10%) și 5,6  tamentul  consumatorilor  în  funcție  de   mai  moderate,  conform  evoluției  de
           milioane  de  euro  din  Print.  Digitalul  a  diferitele niveluri de restricții, anul 2022   aproximativ  ­6%  din  anii  precedenți,
           crescut  cu  20%,  mai  ales  datorită  a fost marcat de o revenire la tendințele   luna  octombrie  a  venit  cu  un  record
           campaniilor  search,  video  și  în  social  anterioare  de  scădere  a  audienței  TV,   negativ de ­20% față de 2021.
           media.                            inclusiv  cu  minime  istorice  în  această   În acest caz, însă, diminuarea a fost
              Alexandra   Olteanu,   Managing  toamnă.                          amplificată și de efectele dramatice ale
           Director Initiative România: „În contextul   La finalul anului, cifrele de audiență   pandemiei  din  toamna  anului  trecut,
           unui  an  marcat  de  război,  inflație,  arată o scădere de 10% pentru Total TV   când  România  a  înregistrat  un  vârf  al
           instabilitate  politică  și  un  sentiment  de  Viewing pe targetul comercial urban 18­  cazurilor  și  al  deceselor  provocate  de
           incertitudine  definit  prin  noul  cuvânt  al  54,  mai  abruptă  decât  cea  din  2021  (­  COVID19,  dar  și  un  maxim  al
           anului, „permacriză”, piața de media s­a  8%),  validând  previziunile  Initiative   audiențelor  TV  pentru  acea  perioadă,
           dovedit a fi stabilă și predictibilă, în linie  anunțate în prima jumătate a anului.   cu  cele  mai  mari  cifre  din  ultimii  5  ani
           cu  tendințele  deja  prefigurate,  inclusiv   Scăderea  audienței  a  dus,  în   (16%  rating  TV  pe  publicul  urban
           tranziția  de  la  media  tradițională  la  consecință,  la  o  reducere  cu  11%  a   comercial  18­54,  comparativ  cu  12,4%
           digital.  Pentru  2023,  estimăm  o  ușoară  volumului  de  GRP30  vândut  în  acest   în acest an).
           creștere,  în  intervalul  1%­4%,  deter ­  an,  situație  care,  pe  fondul  inventarului
           minată  mai  ales  de  evoluția  digitalului,  de  minute  sold­out  și  al  creșterii  cu

            Planul ANCOM de acțiuni pe 2023




            Autoritatea  Naţională  pentru  Administrare  şi  Reglementare  în   în 2021 și 2022.
            Comunicaţii  (ANCOM)  a  publicat  spre  consultare  până  la  20       Reglementări  privind  serviciile
            ianuarie  2023  planul  său  de  acțiuni  pentru  anul  în  curs.  Capitole   de comunicații electronice
            mari:  Planificare  strategică,  Reglementări  privind  serviciile  de   Actualizarea  deciziei  privind  colec ­
            comunicații  electronice, Administrarea  și  gestionarea  spectrului  de   tarea  datelor  statistice,  a  regimului  de
            frecvențe  și  a  resurselor  de  numerotație,  Securitatea  și  calitatea   autorizare  generală  privind  furni zarea
                                                                                reţelelor  şi  serviciilor  de  comu nicaţii
            rețelelor  și  serviciilor  de  comunicații  electronice  și  Reglementări   electronice  și  revizuirea  pieței  de
            privind serviciile poștale.                                         terminare  a  apelurilor  la  puncte  fixe  și
                                                                                mobile  și  a  pieței  serviciilor  de  acces
               Principalele  proiecte  din  2023  2,  sector  3,  Bucureşti),  prin  intermediul   local  la  puncte  fixe  sunt  printre
           privesc  cadrul  de  reglementare  tehnică  Registraturii  online  sau  prin  intermediul   principalele proiecte care vizează acest
           și economică a serviciilor de comunicații  direcţiilor   regionale   ale  Autorităţii.   sector.
           electronice  și  continuarea  actualizării  Observaţiile pot fi transmise şi prin fax,   Pentru  continuarea  implementării
           legislației secundare cu privire la admi ­  la numărul +40 372 845 402, sau prin e­  prevederilor  Legii  Infrastructurii,  Auto ­
           nistrarea  și  gestionarea  resurselor  de  mail, pe adresa consultare@ancom.ro.   ritatea  are  în  plan  stabilirea  tarifelor
           numerotație și a resurselor de spectru și                            orientative  de  acces  la  unele  infras ­
           informarea  utilizatorilor  finali,  în  con ­  Planificare strategică   tructuri fizice rutiere.
           formitate  cu  Legea  nr.  198/2022,  care   În  cursul  anului  2023,  ANCOM   Pentru creșterea gradului de infor ­
           asigură transpunerea Codului European  intenționează să elaboreze strategia de   mare  atât  a  furnizorilor,  cât  și  a
           al Comunicațiilor Electronice.     reglementare  în  comunicații  electronice   utilizatorilor finali, ANCOM va publica o
               Planul  de  acţiuni  al  ANCOM  2026  și  strategia  de  reglementare  în   listă  a  zonelor  fără  servicii  funcţionale
           propus  pentru  anul  2023  poate  fi  con ­  domeniul   serviciilor   poștale   2025.   de  internet  în  bandă  largă,  prin
           sultat  la  adresa  https://www.ancom.ro/  Planificarea  strategică  a  activităților  de   intermediul unei conexiuni la punct fix și
           formdata­270­45­237,  persoanele  inte ­  reglementare  în  comunicații  electronice   un  studiu  privind  determinarea  ariei
           resate  fiind  invitate  să  formuleze  şi  să  a  devenit  posibilă  odată  cu  stabilizarea   teritoriale  de  acoperire  a  reţelelor
           transmită observaţii şi propuneri până la  reformei  legislative  și  configurarea   publice  fixe  de  comunicaţii  electronice,
           data de 20.01.2023, pe adresa sediului  dinamicii  competitive,  inclusiv  în  urma   capabile  să  furnizeze  servicii  de
           central  al ANCOM  (Str.  Delea  Nouă  nr.  licitațiilor  de  frecvențe  radio  organizate   comunicaţii electronice în bandă largă.


                                                                                                              5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10