Page 16 - Media Expres nr. 2 (276) / februarie 2023
P. 16

AUTORITĂȚI  CABLU  TV  DTH  RADIO  SATELIT  LEGISLAȚIE




            Topul numărului de reclame difuzate în

            2022 este condus de Nat Geo Wild



            În 2022, televiziunile care au difuzat cele mai multe reclame comerciale au fost televiziunile cu ratinguri mici, pentru că acestea
            trebuie să difuzeze de mai multe ori spoturile pentru a livra volumul stabilit de GRP­uri ca să atingă bugetele angajate cu clienții
            publicitari, potrivit unui articol publicat de analistul media Petre Barbu, în forbes.ro.
                  Primele  cinci  locuri  ale   această categorie intră și reclamele   O  scădere  a  vizibilității  a   Sugestivă  este  și  ierarhia
            topului  din  anul  2022  sunt  ocupate   pentru  casele  de  pariuri  sportive  și   suferit  și  categoria  „cosmetice  &   subcategoriilor  cu  cele  mai  mari
            de  televiziunile:  National  Geo gra ­  jocuri de noroc).   parfumerie”. Numărul de spoturi s­a   volume  de  spoturi  difuzate.  Avem
            phic Wild (o durată totală de 73 de   Spoturile  difuzate  pentru   micșorat  cu  11%  față  de  2021.  În   următoarea  ierarhie:  medicamente
            zile), Warner TV (cu o durată de 72   categoria  „Farma ­
            de zile), Național TV (71 de zile) și   ceutice  &  servicii
            Comedy Central (71 de zile).  de sănătate” repre ­
                  Potrivit  analizei,  piața  TV   zintă 28% din volu ­
            din  România  a  difuzat  peste  16   mul  total  de  recla ­
            milioane  de  reclame  în  anul  2022,     me  difuzate  în
            cele  83  de  stații  măsurate  au   cursul anului 2022.
            difuzat  mai  exact  16.297.973  de   Altfel spus, una din
            reclame   comerciale,   conform   patru reclame TV a
            monitorizărilor Kantar Media, cu 3%   fost  fie  pentru  un
            mai multe decât în 2021.   medicament  OTC
                  Durata  totală  a  celor  16,2   (eliberare fără rețe­
            milioane  de  reclame  difuzate  în   tă),  fie  pentru  o
            2022, la o medie de 20 de secunde   clinică   medicală
            pe  spot,  se  ridică  la  10  ani.  Un   sau  un  serviciu  de
            deceniu  de  reclame  într­un  singur   sănătate. Difuzările
            an!                        de  reclame  pentru
                  Reclamele   care   i­au   această  categorie
            bombardat  pe  români  au  provenit,   au   crescut   cu
            în principal, din patru mari categorii/  16,2% față de anul
            domenii: Farmaceutice & servicii de   2021.
            sănătate  –  4,55  milioane  de   În   cazul
            difuzări;   Produse   alimentare   categoriei  „Produ­
            (mâncare)  –  1,92  milioane  de   se  alimentare”,  numărul  de  inserții   schimb,   expunerea   categoriei   (eliberate   fără   prescripție,
            difuzări;  Magazine  (retail)  –  1,81   difuze în 2022 este mai mic cu 13%   „Retail”  a  crescut  cu  31,4%.  Marile   suplimente  alimentare,  dispozitive
            milioane de difuzări; (sunt incluse și   față  de  anul  anterior.  Scăderea   lanțuri   de   supermarketuri   și   medicale), retail general, dulciuri și
            magazinele  de  electrocasnice  și   reflectă  contracția  vânzărilor  de   hipermarketuri  au  urmărit  să­și   pariuri, loterii, jocuri de noroc.
            IT&C,   platformele   de   retail);   alimente  pe  fondul  creșterii  inflației   fidelizeze clienții și să­i convingă că   De   departe,   reclamele
            Divertisment  &  media/timp  liber  –   și a scăderii puterii de cumpărare a   inflația a fost învinsă.  pentru  medicamente,  suplimente
            1,22  milioane  de  difuzări  (în   românilor.                                 alimentare  și  dispozitive  medicale
                                                                                           au  reprezentat  grosul  publicității,
                                                                                           având o cotă de piață de 25% din
                                                                                           totalul  reclamelor  difuzate  de  piața
                                                                                           TV.  Volumul  a  fost  mai  mare  cu
                                                                                           15% față de anul 2021.
                                                                                                Aflată  pe  locul  patru,
                                                                                           subcategoria „Pariuri, loterii și jocuri
                                                                                           de noroc” reprezintă doar 3,6% din
                                                                                           volumul  total  de  spoturi  TV  din
                                                                                           2022. Mai mult, numărul de reclame
                                                                                           difuzate pentru această categorie a
                                                                                           fost  mai  mic  cu  4%  față  de  2021,
                                                                                           culmea!,  într­un  an  cu  aceleași
                                                                                           competiții  sportive  și  în  plus
                                                                                           Campionatul  Mondial  de  fotbal  din
                                                                                           Qatar.  Scăderea  se  explică  prin
                                                                                                    Dr. Death © AXN
                                                                                           absența  unor  case  de  pariuri  din
                                                                                           calupurile de publicitate.
                                                                                                În  topul  subcategoriilor  cu
                                                                                           cele mai multe reclame TV difuzate
                                                                                           în  2022  se  mai  află  „Băuturile
                                                                                           alcoolice”  (513.874  inserții),  în
                                                                                           scădere  cu  18%  față  de  2021  și
                                                                                           „Detergenții  pentru  rufe”  (414.303
                                            Sursa tabele: Kantar Media, prelucrare forbes.ro  inserții).



           16                                                                               FEBRUARIE 2023
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21