Page 8 - Media Expres nr. 2 (276) / februarie 2023
P. 8

AUTORITĂȚI  CABLU  TV  DTH  RADIO  SATELIT  LEGISLAȚIE





           Românii sunt mari amatori de publicitate

           online: 80% dintre consumatori permit

           utilizarea datelor personale




                                                                                    Intervievații au declarat că au fost victime
            Potrivit  unui  sondaj  citat  de  InfoCons  de  Ziua  Europeană  a   ale diverselor tipuri de furturi de identitate după
            protecției  datelor,  80%  dintre  consumatorii  români  acceptă     cum urmează:
            folosirea datelor personale în scopuri publicitare, doar bulgarii
            fiind mai permisivi, în proporție de 90%.                               ­ 45,3% prin solicitarea de informații
                                                                                 personale în timpul navigării pe internet;
              Cele mai recente date din Studiul privind   financiar­bancare, în timp ce 33,5% au primit   ­ 42,9% prin phishing ­ furt de date via e­
           utilizarea tehnologiilor informației și   aceste informații din partea rudelor și prietenilor.  mail;
           comunicațiilor (TIC) în gospodării și de către in­  Cu privire la tipurile de furt de identitate   ­ 38,5% spam;
           divizi, la nivel european, arată că 1 din 2   cunoscute, din studiu a reieșit faptul că cel mai   ­ 38% prin telefon de la persoane
           persoane cu vârste cuprinse între 16­74 de ani a   cunoscut tip de furt de identitate este skimming­  necunoscute.
           refuzat să permită utilizarea datelor lor personale   ul – clonarea cardului la utilizare, în procent de
           în scopuri publicitare atunci când utilizează   64,2%.                   Studiul a fost realizat in cadrul Proiectului
           internetul în scopuri private, în perioada de trei   Alte tipuri cunoscute de furt de identitate   European ­ System for Prevention and Combat
           luni precedentă realizării sondajului.
              În plus, 46% au raportat că au permis
           accesul restricționat doar la locația lor geografică
           sau au refuzat accesul complet la aceste
           informații.
              Mai puțini cetățeni UE (40%) citesc
           declarațiile politicii de confidențialitate înainte de
           a furniza date cu caracter personal.
              În mod similar, 40% au limitat accesul la
           profilurile sau conținutul site­ului lor de
           socializare sau la stocarea online partajată.
              În același timp, 33% au verificat că site­ul
           pe care și­au furnizat datele personale este
           sigur.
              Ponderea persoanelor care refuză să
           permită utilizarea datelor lor personale pentru
           publicitate a variat între statele membre ale UE.
              Cele mai mari ponderi au fost observate în
              ­ Olanda (73%);

              ­ Finlanda (70%);
              ­ Danemarca și Germania (ambele 63%) ;
              ­ Spania (62%).
              În schimb, cele mai mici ponderi s­au
           înregistrat în

              ­ Bulgaria (10%);
              ­ România (20%);
              ­ Grecia (29%);                 sunt:                              Identity Theft – SYPCIT ­ Directorate General
                                                                                 Home Affaire desfășurat de Asociația InfoCons,
              ­ Slovacia (30%) ;                 ­ phishing­ul (57%);            în parteneriat cu Adiconsum, Expert System,
                                                                                 Kaspersky lab IT și UNIVERSITÀ DEGLI STUDI
              ­ Letonia (32%).                   ­ spamul (57.5%);               DI ROMA TOR VERGATA.
              Pe de altă parte, dintr­un studiu realizat de   ­ furtul prin intermediul rețelelor de   În fiecare an, la 28 ianuarie, este Ziua
           InfoCons la nivel național cu privire la furtul de   socializare (46,8%).  Europeană a Protecției Datelor, în 2023
           identitate, a reieșit că: 32,6% dintre intervievați                   împlinindu­se 42 de ani de la adoptarea
           au primit informații despre furtul de identitate de   Categoria cea mai puțin cunoscută de furt   Convenției 108 pentru protecția persoanelor
           pe internet, în timp ce 9,7% au aflat despre   de identitate este cea prin intermediul   referitoare la prelucrarea automatizată a datelor
           acest subiect de la o asociație de consumatori,   materialelor printate care au fost aruncate fără a   cu caracter personal, primul instrument juridic de
           30,6% dintre cetățenii care au raspuns   fi distruse și care conțin date personale și   acest fel adoptat de către Consiliul Europei.
           chestionarului au primit informații despre furtul   bancare – trashing (25,8%).
           de identitate din partea băncilor sau instituțiilor



           8                                                                                FEBRUARIE 2023
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13