Page 8 - Media Expres nr. 2 (276) / februarie 2023
P. 8
AUTORITĂȚI CABLU TV DTH RADIO SATELIT LEGISLAȚIE
Românii sunt mari amatori de publicitate
online: 80% dintre consumatori permit
utilizarea datelor personale
Intervievații au declarat că au fost victime
Potrivit unui sondaj citat de InfoCons de Ziua Europeană a ale diverselor tipuri de furturi de identitate după
protecției datelor, 80% dintre consumatorii români acceptă cum urmează:
folosirea datelor personale în scopuri publicitare, doar bulgarii
fiind mai permisivi, în proporție de 90%. 45,3% prin solicitarea de informații
personale în timpul navigării pe internet;
Cele mai recente date din Studiul privind financiarbancare, în timp ce 33,5% au primit 42,9% prin phishing furt de date via e
utilizarea tehnologiilor informației și aceste informații din partea rudelor și prietenilor. mail;
comunicațiilor (TIC) în gospodării și de către in Cu privire la tipurile de furt de identitate 38,5% spam;
divizi, la nivel european, arată că 1 din 2 cunoscute, din studiu a reieșit faptul că cel mai 38% prin telefon de la persoane
persoane cu vârste cuprinse între 1674 de ani a cunoscut tip de furt de identitate este skimming necunoscute.
refuzat să permită utilizarea datelor lor personale ul – clonarea cardului la utilizare, în procent de
în scopuri publicitare atunci când utilizează 64,2%. Studiul a fost realizat in cadrul Proiectului
internetul în scopuri private, în perioada de trei Alte tipuri cunoscute de furt de identitate European System for Prevention and Combat
luni precedentă realizării sondajului.
În plus, 46% au raportat că au permis
accesul restricționat doar la locația lor geografică
sau au refuzat accesul complet la aceste
informații.
Mai puțini cetățeni UE (40%) citesc
declarațiile politicii de confidențialitate înainte de
a furniza date cu caracter personal.
În mod similar, 40% au limitat accesul la
profilurile sau conținutul siteului lor de
socializare sau la stocarea online partajată.
În același timp, 33% au verificat că siteul
pe care șiau furnizat datele personale este
sigur.
Ponderea persoanelor care refuză să
permită utilizarea datelor lor personale pentru
publicitate a variat între statele membre ale UE.
Cele mai mari ponderi au fost observate în
Olanda (73%);
Finlanda (70%);
Danemarca și Germania (ambele 63%) ;
Spania (62%).
În schimb, cele mai mici ponderi sau
înregistrat în
Bulgaria (10%);
România (20%);
Grecia (29%); sunt: Identity Theft – SYPCIT Directorate General
Home Affaire desfășurat de Asociația InfoCons,
Slovacia (30%) ; phishingul (57%); în parteneriat cu Adiconsum, Expert System,
Kaspersky lab IT și UNIVERSITÀ DEGLI STUDI
Letonia (32%). spamul (57.5%); DI ROMA TOR VERGATA.
Pe de altă parte, dintrun studiu realizat de furtul prin intermediul rețelelor de În fiecare an, la 28 ianuarie, este Ziua
InfoCons la nivel național cu privire la furtul de socializare (46,8%). Europeană a Protecției Datelor, în 2023
identitate, a reieșit că: 32,6% dintre intervievați împlininduse 42 de ani de la adoptarea
au primit informații despre furtul de identitate de Categoria cea mai puțin cunoscută de furt Convenției 108 pentru protecția persoanelor
pe internet, în timp ce 9,7% au aflat despre de identitate este cea prin intermediul referitoare la prelucrarea automatizată a datelor
acest subiect de la o asociație de consumatori, materialelor printate care au fost aruncate fără a cu caracter personal, primul instrument juridic de
30,6% dintre cetățenii care au raspuns fi distruse și care conțin date personale și acest fel adoptat de către Consiliul Europei.
chestionarului au primit informații despre furtul bancare – trashing (25,8%).
de identitate din partea băncilor sau instituțiilor
8 FEBRUARIE 2023