Page 21 - Media Expres nr. 3 (277) / martie 2023
P. 21
LEGISLAȚIE SATELIT RADIO DTH TV CABLU AUTORITĂȚI
FreeEx Digest nr. 2 despre controlul
și cenzura comunicațiilor digitale
FreeEx Digest în colaborare cu Asociația pentru Tehnologie și
Internet (ApTI) au publicat un buletin electronic intitulat "FreeEx la informare al publicului.
2022 2023 // Controlul și cenzura comunicațiilor digitale", în Principalele evenimente și acțiuni cu
care prezintă principalele evenimente și acțiuni cu impact impact asupra libertății comunicațiilor
asupra libertății comunicațiilor digitale în 2022 2023. digitale în 2022 2023:
Serviciile de informații își scriu
singure legile
Publicația are un Motto cu un citat din interfera cu libertatea de exprimare. Dacă
premierul Nicolae Ciucă referitor la le privim din situația specifică a unui Autoritățile de la București au iscat
interzicerea TikTok pe telefoanele jurnalist sau redacții, aceste modificări puternice controverse publice în iunie
instituțiilor din România: „(...) prin acest legislative sunt cu atât mai îngrijorătoare. 2022, când în presă sau scurs informații
canal sunt livrate o serie întreagă de Criticile formulate de organizații cu despre un pachet de legi ale securității
elemente, de mesaje care nu întotdeauna expertiză în drepturi digitale, drepturi naționale, despre care se presupune că
au conţinutul pe care nil dorim”. (martie
2023).
Prezentăm în continuare textul difuzat
online de publicația electronică:
Săptămâna trecută, pe 28 februarie
2023, Curtea Constituțională a respins
plângerile de neconstituționalitate
formulate de partidele de opoziție și
Avocatul Poporului pe marginea legii
privind securitatea cibernetică. Legea
fusese criticată de mai multe organizații
neguvernamentale, inclusiv pentru că
introduce „propaganda și dezinformarea”
în lista amenințărilor la adresa siguranței
naționale și impune obligații de securitate
pentru toate „persoanele fizice și juridice
care furnizează servicii publice ori de
interes public”, ceea ce, teoretic, poate
include cu brio orice massmedia din
domeniul online.
În contextul recentei decizii a Curții
Constituționale, credem că merită să
facem o sinteză a principalelor
evenimente și inițiative legislative din
domeniul comunicațiilor digitale, adoptate
sau discutate de autorități pe parcursul
ultimului an și jumătate, și care pot avea
impact asupra activității jurnaliștilor. Or,
siguranța jurnaliștilor include și
confidențialitatea comunicațiilor și
protecția vieții private online, Comisia
Europeană solicitând țărilor membre să fundamentale și bună guvernare, de nu ar fi fost redactat în birourile
se asigure că jurnaliștii și ceilalți politicieni din opoziție și instituții Guvernului României, cum ar fi fost
profesioniști din domeniul massmedia nu europene, au fost în cea mai mare parte firesc, ci, mai degrabă, în cele ale
fac obiectul urmăririi sau al supravegherii ignorate, Guvernul și Parlamentul lăsând serviciilor de informații. Principala
online ilegale, inclusiv în contextul unor impresia că răspund fără prea multă problemă a acestui pachet de legi ale
investigații ale poliției care pot analiză critică cerințelor formulate de securității naționale era aceea că dădea
compromite protecția surselor jurnalistice serviciile de informații. În majoritatea lor puteri sporite pentru serviciile de
(vezi și ediția din februarie 2023 a FreeEx covârșitoare, noile prevederi legale au informații, în timp ce controlul asupra
Digest nr. 1: „Siguranța jurnaliștilor. Linșaj trecut, din păcate, testul de acestor servicii era diminuat.
public și kompromat”). constituționalitate.
Mai multe detalii aici: https://
Războiul din Ucraina a fost folosit, pe Războiul din Ucraina a intensificat și activewatch.ro/articole/legilesecuritatii/
parcursul ultimului an, de autoritățile acțiunile de cenzură guvernamentală, dar
statului, pentru a limita drepturi și atacurile cibernetice, care au afectat și Legea securității cibernetice: mai
fundamentale, inclusiv libertatea de siteuri media. La aceasta sau adăugat multă Securitate, mai puțină siguranță
exprimare. Astfel, în 2022 au fost situațiile în care rețelele de socializare
adoptate mai multe legi ce vizează cenzurează sau limitează conținut întrun
comunicațiile digitale și care dau puteri mod lipsit de transparență și pe baza continuare în pag. 22
sporite de acces la date nepublice unor algoritmi neclari. Astfel, statul,
serviciilor de informații, dar și dreptul de a alături de actori privați, au îngrădit dreptul
21