Page 3 - Media Expres nr. 9 / septembrie 2021
P. 3
LEGISLAȚIE SATELIT RADIO DTH TV CABLU AUTORITĂȚI
EDITORIAL
CNA pregătește terenul pentru
intervenția în conținutul video online
pe actuala legislație
// de Mihai Pavelescu //
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a emis la 8 septembrie un
comunicat în atenția publicațiilor online care au secțiuni video
distincte și a celor care intenționează să furnizeze servicii media
audiovizuale la cerere, prin care pregătește terenul pentru intervenția
în conținutul video online folosind actuala legislație, mijloc de
transmisie neglijat până în prezent.
Comunicatul are ca punct de urmare, potrivit încadrării legislative de
plecare o petiție discutată în ședința mai sus, aceasta ar trebui notificată la
publică din data 31 august 2021, CNA și ar trebui să respecte legislația
referitoare la secțiunea video a audiovizualului care reglementează,
publicației online GSP.ro, prilej cu care printre altele, protecția minorilor,
CNA a identificat două posibile ipoteze publicitatea la medicamente, demnitatea
în raport cu prevederile art. 1 alin. (1) lit. persoanei și informarea corectă.
g) din Directiva 2010/13/UE și ale art. 2 Lista avizelor eliberate de CNA
alin. (1) și (2) din Decizia CNA nr. pentru astfel de servicii este publicată
320/2012 privind furnizarea serviciilor pe siteul www.cna.ro: https://
media audiovizuale la cerere, www.cna.ro/Situaiiprivindlicen
prezentate în cele ce urmează. ele,6771.html
Dacă situația reclamată se regă Pentru detalii referitoare la discuțiile
sește în zona redacțională a revistei din cadrul ședinței publice a CNA de
online, conform definiției date de marți, 31.08.2021, puteți accesa linkul:
Directiva 2010/13/UE la art. 1 alin. (1) lit. https://www.cna.ro/IMG/
a) și ținând cont de considerentul (3) din mp4/31.08.2021.mp4 (reper 1:01:55
Directiva (UE) 2018/1808, precum și de 1:40:14). media audiovizuale, în sensul definițiilor
prevederile art. 2 alin. (3) din Decizia Conform art. (1) alin. (1) lit. a) din prevăzute la art. 1 pct. 1 3 din Legea
CNA nr. 320/2012, zona redacțională a Decizia CNA nr. 320/2012, serviciul audiovizualului nr. 504/2002, cu
revistei online nu constituie un serviciu video la cerere este un „tip de serviciu modificările și completările ulterioare,
media audiovizual. media audiovizual la cerere, neliniar, prin orice tip de rețele de comunicații
Nu orice pagină web care conține denumit şi video on demand, care oferă electronice, inclusiv internet, se supune
ca elemente auxiliare, exemplificative, utilizatorului acces, la cerere individuală următoarelor obligații legale:
scurte secvențe video se încadrează şi la momentul ales de către acesta, la solicitarea licenței audiovizuale, în
automat în noțiunea de serviciu media vizionarea de filme, videoclipuri, cazul serviciilor de televiziune, în
audiovizual și, prin urmare, acest aspect spectacole, live sau înregistrate, precum temeiul art. 5055 din Legea
nu intră în competența CNA, se arată în şi alte tipuri de conţinut video reunite în audiovizualului;
comunicatul autorității. cadrul unui catalog de programe, notificarea serviciului media
Dacă situația reclamată este indiferent de forma sub care acestea audiovizual la cerere, în conformitate cu
identificată în cadrul unei secțiuni sunt selecţionate şi organizate în cadrul dispozițiile art. 74 alin. (5) din Legea
autonome, care îndeplinește toate catalogului. audiovizualului, precum și cu dispozițiile
criteriile stabilite în definiția serviciilor În acest context, membrii Consiliului art. 3 alin. (1) din Decizia CNA nr.
media audiovizuale la cerere, în fac cunoscut faptul că, potrivit juris 320/2012, care prevăd obligativitatea
conformitate cu prevederile art. 1 alin. prudenței Curții de Justiție a Uniunii notificării CNA cu cel puţin 7 zile înainte
(1) lit. g) din Directiva 2010/13/UE și ale Europene, în cazul New Media Online, de începerea activităţii.
art. 2 alin. (1) și (2) din Decizia CNA nr. rezolvat prin Cauza C347/14 „oferta de Consiliul Național al Audiovizualului
320/2012, atunci secțiunea video a unui înregistrări video de scurtă durată pe precizează că nerespectarea acestor
site intră în competența CNA, întrucât siteul internet al unui ziar poate intra obligații atrage sancționarea furnizorilor
secțiunea respectivă constituie un sub incidența reglementării privind de servicii media audiovizuale la cerere
serviciu media audiovizual și trebuie să serviciile massmedia audiovizuale. în conformitate cu prevederile art. 90
se conformeze reglementărilor în Aceasta este situația atunci când oferta alin. (1) lit. k) din Legea audiovizualului
vigoare. respectivă are un conținut și o funcție nr. 504/2002, precum și cu cele ale art.
Potrivit CNA, nu orice publicație autonome în raport cu cele ale activității 41 alin. (2) din Decizia CNA nr.
online poate intra în sfera de activitate a jurnalistice a ziarului online. 320/2012[4].
autorității. Dacă în cadrul unor articole Curtea subliniază în această CNA informează piața publicațiilor
publicate pe un site sunt inserate privință că, în pofida elementelor online că, în perioada următoare,
materiale audiovizuale pentru a ilustra audiovizuale pe care le conține, o Consiliul va demara un proces de
știri sau informații, acestea nu constituie versiune electronică a unui ziar nu identificare a furnizorilor de servicii
servicii media audiovizuale la cerere. trebuie să fie considerată un serviciu media audiovizuale la cerere care nu au
Dar, în cazul în care publicația are o audiovizual dacă aceste elemente notificat serviciul, aceștia având
secțiune distinctă care să cuprindă strict audiovizuale sunt secundare și servesc obligația de a intra în legalitate.
materiale audiovizuale, aceasta trebuie doar la completarea ofertei articolelor de Comunicatul a fost semnat de
notificată ca fiind serviciu video la cerere presă scrisă.” Nicolaie BălașaSorescu, vicepre şe
(video on demand). Fără să se Față de toate aceste aspecte, dintele CNA, deoarece Cristina Pocora
precizeze în comunicat, siteul GSP.ro Consiliul Național al Audiovizualului încă nu a fost confirmată ca președinte
are o astfel de secțiune video și, drept atrage atenția că furnizarea de servicii al instituției de către Parlament.
3