Page 12 - Media Expres nr. 11 / noiembrie 2021
P. 12
AUTORITĂȚI CABLU TV DTH RADIO SATELIT LEGISLAȚIE
Televiziunile sunt mai puțin expuse la
știri false, dar bombardamentul asupra
populației a crescut în online
Românii cred că televiziunile înregistrează o tendință în către persoanele cu studii superioare
scădere de expunere la știri false, dar bombardamentul cu și intelectuali. Cei cu vârsta sub 30
de ani, cei inactivi potențial activi și
dezinformări a crescut din primăvară și până în septembrie persoanele cu studii primare cred
2021, având ca sursă mediul online, potrivit sondajului de întro măsură mai mare decât restul
opinie ”Neîncrederea publică: Vest vs. Est, ascensiunea populației că principala țara care
curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor susține acțiuni de propagandă este
false” – Ediția a IIIa, comunicat la 18 octombrie. China.
Sondajul de opinie ”Neîncrederea
publică: Vest vs. Est, ascensiunea
Întrebați de unde obișnuiesc să expuși la știri false sau dezinformări curentului naționalist în era
se informeze cel mai des, 53,1% în foarte mare și mare măsură (față dezinformării și fenomenului știrilor
dintre români au indicat televiziunile, de 50,1% în iunie, dar la fel cu 55% false” – Ediția a IIIa a fost realizat
21% rețelele sociale, 15,5% ziarele, în martie), iar 40,8% că au fost de INSCOP Research în parteneriat
revistele și publicațiile online și 7,7% expuși în mică măsură sau foarte cu Verifield, la comanda thinktank
posturile de radio. Nu știu sau nu mică măsură/deloc (față de 45,6% în ului STRATEGIC Thinking Group, în
răspund 2,7%. iunie și 42,6% în martie). 3,6% nu cadrul unui proiect de cercetare
Potrivit analizei sociodemo gra știu sau nu răspund la această sprijinit de The German Marshall
fice, obișnuiesc să se informeze cel întrebare (față de 4,3% în iunie și Fund of the United States – și
mai des de la TV mai ales cei cu 2,5% în martie). finanțat de Black Sea Trust for
vârsta peste 45 de ani, cei inactivi Procente mai ridicate ale celor Regional Cooperation prin True
pasivi, locuitorii din rural și urbanul care sunt de părere că au fost Story Project.
mic, cei care nu utilizează rețelele expuși în mare și foarte mare Ancheta sociologică sa derulat în
sociale și angajații la stat. Tinerii, măsură în ultimele luni la știri false perioada 1527 septembrie 2021,
locuitorii din București, persoanele se regăsesc în rândul persoanelor metoda de cercetare fiind interviul
care au cont de TikTok și Instagram între 18 și 29 de ani, persoane cu prin intermediul chestionarului.
se informează de pe rețelele sociale studii superioare, "gulere albe", Datele au fost culese prin metoda
întro măsură mai mare decât persoane care declară că venitul CATI (interviuri telefonice), volumul
celelalte categorii de populație. lunar le permite să își cumpere și eșantionului multistadial stratificat
La întrebarea despre canalele unele bunuri mai scumpe. Consideră fiind de 1204 de persoane, repre
media cele mai expuse dezin că au fost expuși în mică măsură zentativ pe categoriile socio
formării, 49% dintre respon denți sau foarte mică măsură/deloc la știri demografice semnificative (sex,
consideră că televiziunile sunt în false în special "gulerele gri", vârstă, ocupație) pentru populația
continuare cele mai expuse la persoanele care nu folosesc rețele neinstituționalizată a României, cu
dezinformări și propagarea de știri sociale. vârsta de 18 ani și peste. Eroarea
false, dar procentul este în scădere În viziunea a 18,5% dintre maximă admisă a datelor este de ±
(de la 52,6% în iunie), 35,3% români, Uniunea Europeană este 2,8%, la un grad de încredere de
consideră că în această situație se principala sursă a acțiunilor de 95%.
află rețelele sociale (față de 34,9% în propagandă, dezinformărilor și Primele două ediții au fost
iunie), 7,9% ziarele și revistele (față știrilor false în România (față de realizate în martie și iunie 2021,
de 4,4% în iunie), 1,8% posturile de 13,8% în iunie), urmată la mică putând fi consultate pe pagina https://
radio (față de 2,3% în iunie), 6% nu distanță de Rusia cu 18,1% (față de www.strategicthinking.ro/category/
știu sau nu răspund (față de 5,8% în 25,2% în iunie). Urmează China cu proiecte.
iunie). 14,3% (12,2% în iunie), SUA cu STRATEGIC THINKING GROUP
La această întrebare, analiza 7,3% (față de 7,9% în iunie), – Asociația Grupul de Gândire
sociodemografică arată că sunt de Ungaria cu 6,9% (față de 8% în Strategică (www.strategicthinking.ro)
părere că rețelele sociale sunt cele iunie) și Germania cu 2,2% (față de este un think tank avangardist care
mai expuse la dezinformare mai ales 3,5% în iunie). 2,7% dintre cei își propune să furnizeze o platformă
cei din următoarele categorii: tineri chestionați consideră că altă țară civică activă dedicată încurajării
până în 30 de ani, persoanele cu susține astfel de acțiuni în România reflecției și a gândirii strategice prin
studii superioare și "gulerele albe", (față de 2,1% în iunie), iar 30% nu analize, studii și cercetări de
iar faptul că televiziunile sunt cele știu sau nu răspund (față de 27,3% profunzime.
mai expuse la dezinformare cred mai în iunie). STRATEGIC THINKING GROUP
ales bărbații, persoanele cu vârsta "Gulerele albastre" sau "gri" cred sprijină dezbaterile publice bazate
peste 60 de ani, persoane care întro măsură mai mare decât restul pe utilizarea riguroasă de date
locuiesc în urbanul mare, locuitorii populației că UE este principala științifice și evaluări structurate în
regiunilor Nord Est si Sud Est. entitate care susține acțiuni de vederea elaborării de contribuții de
Despre expunerea personală la propagandă. Rusia este văzută drept substanță pentru dezvoltare și
știri false, 55,6% dintre respondenți principala țară care susține acțiuni progres în domenii relevante.
apreciază că în ultimele luni au fost de propagandă cu precădere de
12 NOIEMBRIE 2021