Page 12 - Media Expres nr. 11 / noiembrie 2021
P. 12

AUTORITĂȚI  CABLU  TV  DTH  RADIO  SATELIT  LEGISLAȚIE



            Televiziunile  sunt  mai  puțin  expuse  la


            știri false, dar bombardamentul asupra

            populației a crescut în online



            Românii  cred  că  televiziunile  înregistrează  o  tendință  în    către persoanele cu studii superioare
            scădere  de  expunere  la  știri  false,  dar  bombardamentul  cu   și  intelectuali.  Cei  cu  vârsta  sub  30
                                                                                de  ani,  cei  inactivi  potențial  activi  și
            dezinformări  a  crescut  din  primăvară  și  până  în  septembrie   persoanele  cu  studii  primare  cred
            2021,  având  ca  sursă  mediul  online,  potrivit  sondajului  de   într­o măsură mai mare decât restul
            opinie  ”Neîncrederea  publică:  Vest  vs.  Est,  ascensiunea       populației  că  principala  țara  care
            curentului naționalist în era dezinformării și fenomenului știrilor   susține  acțiuni  de  propagandă  este
            false” – Ediția a III­a, comunicat la 18 octombrie.                 China.
                                                                                   Sondajul de opinie ”Neîncrederea
                                                                                publică:  Vest  vs.  Est,  ascensiunea
              Întrebați  de  unde  obișnuiesc  să  expuși la știri false sau dezinformări  curentului   naționalist   în   era
           se  informeze  cel  mai  des,  53,1%  în foarte mare și mare măsură (față  dezinformării  și  fenomenului  știrilor
           dintre români au indicat televiziunile,  de 50,1% în iunie, dar la fel cu 55%  false”  –  Ediția  a  III­a  a  fost  realizat
           21%  rețelele  sociale,  15,5%  ziarele,  în  martie),  iar  40,8%  că  au  fost  de  INSCOP  Research  în  parteneriat
           revistele și publicațiile online și 7,7%  expuși  în  mică  măsură  sau  foarte  cu  Verifield,  la  comanda  think­tank­
           posturile  de  radio.  Nu  știu  sau  nu  mică măsură/deloc (față de 45,6% în  ului STRATEGIC Thinking Group, în
           răspund 2,7%.                      iunie  și  42,6%  în  martie).  3,6%  nu  cadrul  unui  proiect  de  cercetare
              Potrivit  analizei  socio­demo gra ­ știu  sau  nu  răspund  la  această  sprijinit  de  The  German  Marshall
           fice,  obișnuiesc  să  se  informeze  cel  întrebare  (față  de  4,3%  în  iunie  și  Fund  of  the  United  States  –  și
           mai  des  de  la  TV  mai  ales  cei  cu  2,5% în martie).           finanțat  de  Black  Sea  Trust  for
           vârsta  peste  45  de  ani,  cei  inactivi   Procente  mai  ridicate  ale  celor  Regional  Cooperation  prin  True
           pasivi,  locuitorii  din  rural  și  urbanul  care  sunt  de  părere  că  au  fost  Story Project.
           mic,  cei  care  nu  utilizează  rețelele  expuși  în  mare  și  foarte  mare   Ancheta sociologică s­a derulat în
           sociale  și  angajații  la  stat.  Tinerii,  măsură  în  ultimele  luni  la  știri  false  perioada  15­27  septembrie  2021,
           locuitorii  din  București,  persoanele  se  regăsesc  în  rândul  persoanelor  metoda  de  cercetare  fiind  interviul
           care au cont de Tik­Tok și Instagram  între  18  și  29  de  ani,  persoane  cu  prin intermediul chestionarului.
           se informează de pe rețelele sociale  studii  superioare,  "gulere  albe",   Datele au fost culese prin metoda
           într­o  măsură  mai  mare  decât  persoane  care  declară  că  venitul  CATI  (interviuri  telefonice),  volumul
           celelalte categorii de populație.  lunar  le  permite  să  își  cumpere  și  eșantionului  multistadial  stratificat
              La  întrebarea  despre  canalele  unele bunuri mai scumpe. Consideră  fiind  de  1204  de  persoane,  repre ­
           media  cele  mai  expuse  dezin ­ că  au  fost  expuși  în  mică  măsură  zentativ   pe   categoriile   socio­
           formării,  49%  dintre  respon denți  sau foarte mică măsură/deloc la știri  demografice   semnificative   (sex,
           consideră  că  televiziunile  sunt  în  false  în  special  "gulerele  gri",  vârstă,  ocupație)  pentru  populația
           continuare  cele  mai  expuse  la  persoanele  care  nu  folosesc  rețele  neinstituționalizată  a  României,  cu
           dezinformări  și  propagarea  de  știri  sociale.                    vârsta  de  18  ani  și  peste.  Eroarea
           false,  dar  procentul  este  în  scădere   În  viziunea  a  18,5%  dintre  maximă  admisă  a  datelor  este  de  ±
           (de  la  52,6%  în  iunie),  35,3%  români,  Uniunea  Europeană  este  2,8%,  la  un  grad  de  încredere  de
           consideră  că  în  această  situație  se  principala  sursă  a  acțiunilor  de  95%.
           află rețelele sociale (față de 34,9% în  propagandă,   dezinformărilor   și   Primele  două  ediții  au  fost
           iunie),  7,9%  ziarele  și  revistele  (față  știrilor  false  în  România  (față  de  realizate  în  martie  și  iunie  2021,
           de 4,4% în iunie), 1,8% posturile de  13,8%  în  iunie),  urmată  la  mică  putând fi consultate pe pagina https://
           radio (față de 2,3% în iunie), 6% nu  distanță de Rusia cu 18,1% (față de  www.strategicthinking.ro/category/
           știu sau nu răspund (față de 5,8% în  25,2%  în  iunie).  Urmează  China  cu  proiecte.
           iunie).                            14,3%  (12,2%  în  iunie),  SUA  cu   STRATEGIC  THINKING  GROUP
              La  această  întrebare,  analiza  7,3%  (față  de  7,9%  în  iunie),  –  Asociația  Grupul  de  Gândire
           socio­demografică  arată  că  sunt  de  Ungaria    cu  6,9%  (față  de  8%  în  Strategică  (www.strategicthinking.ro)
           părere  că  rețelele  sociale  sunt  cele  iunie) și Germania cu 2,2% (față de  este  un  think  tank  avangardist  care
           mai expuse la dezinformare mai ales  3,5%  în  iunie).  2,7%  dintre  cei  își propune să furnizeze o platformă
           cei  din  următoarele  categorii:  tineri  chestionați  consideră  că  altă  țară  civică  activă  dedicată  încurajării
           până  în  30  de  ani,  persoanele  cu  susține  astfel  de  acțiuni  în  România  reflecției  și  a  gândirii  strategice  prin
           studii  superioare  și  "gulerele  albe",  (față  de  2,1%  în  iunie),  iar  30%  nu  analize,  studii  și  cercetări  de
           iar  faptul  că  televiziunile  sunt  cele  știu  sau  nu  răspund  (față  de  27,3%  profunzime.
           mai expuse la dezinformare cred mai  în iunie).                         STRATEGIC  THINKING  GROUP
           ales  bărbații,  persoanele  cu  vârsta   "Gulerele  albastre"  sau  "gri"  cred  sprijină  dezbaterile  publice  bazate
           peste  60  de  ani,  persoane  care  într­o măsură mai mare decât restul  pe  utilizarea  riguroasă  de  date
           locuiesc  în  urbanul  mare,  locuitorii  populației  că  UE  este  principala  științifice  și  evaluări  structurate  în
           regiunilor Nord Est si Sud Est.    entitate  care  susține  acțiuni  de  vederea  elaborării  de  contribuții  de
              Despre  expunerea  personală  la  propagandă. Rusia este văzută drept  substanță   pentru   dezvoltare   și
           știri  false,  55,6%  dintre  respondenți  principala  țară  care  susține  acțiuni  progres în domenii relevante.
           apreciază  că  în  ultimele  luni  au  fost  de  propagandă  cu  precădere  de




           12                                                                               NOIEMBRIE 2021
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17