Page 17 - Media Expres nr.7 (293) / IULIE 2024
P. 17

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI




            DSA: Cum se vor soluționa plângerile

            privind serviciile digitale



             Orice  persoană  fizică  sau  juridică,  precum  și  orice  organizație  sau  asociație  care  are  motive  să
             creadă  că  furnizorul  unui  serviciu  intermediar  nu  își  îndeplinește  obligațiile  ce­i  revin  conform
             Regulamentului privind serviciile digitale poate face o plângere la ANCOM, în condițiile Deciziei nr.
             335/2024  ce  a  intrat  în  vigoare  ca  urmare  a  publicării  în  Monitorul  Oficial  al  României  nr.
             644/05.07.2024.

                   Plângerile  privind  serviciile  digitale  pot
             fi  transmise  către ANCOM,  în  calitatea  sa  de
             coordonator  al  serviciilor  digitale,  prin
             intermediul   formularului   online   dedicat
             serviciilor digitale.

                   Principala  responsa bilitate  în  tratarea
             și  soluționarea  inițială  a  plângerilor  revine
             furnizorilor de servicii intermediare, care au fost                 despre un produs sau serviciu comercializat în
             obligați  să  instituie  o  serie  de  măsuri   Procedura  de  soluționare  a  plângerilor   mediul  online,  comunicările  cu  caracter
             organizatorice  pentru  a  asigura  respectarea   privind serviciile digitale  publicitar și altele.
             Regulamentului  privind  serviciile  digitale.  În
             același  timp,  coordonatorii  serviciilor  digitale   În baza procedurii stabilite prin decizie,   Regulamentul privind serviciile digitale
             trebuie  să  ia  măsuri  atunci  când  le  sunt   ANCOM  primește,  analizează,  transmite
             semnalate  încălcări  sistemice  ale  Regu ­  răspunsuri  și,  după  caz,  redirecționează  către   Scopul Regulamentului privind serviciile digitale
             lamentului.  În  ceea  ce  privește  posibilele   coordonatorii  serviciilor  digitale  din  alte  state,   este  de  a  asigura  un  mediu  online  sigur  și
             reclamații/plângeri  referitoare  la  eliminarea   plângerile  admisibile  primite,  întemeiate  pe   transparent  în  care  minorii  sunt  mai  bine
             conținutului ilegal din mediul online, fie că este   dispozițiile  art.  53  din  Regulamentul  privind   protejați,  în  care  există  interdicții  privind
             vorba  de  produse,  servicii,  site­uri,  diverse   serviciile digitale.  comunicările  cu  caracter  publicitar  bazate  pe
             informații,  este  de  reținut  că  ANCOM  nu  se   În  urma  primirii  unei  plângeri  care   crearea  de  profiluri,  în  care  platformele  online
             pronunță  cu  privire  la  calificarea  unui  conținut   îndeplinește  cerințele  minime  de  admisibilitate   au termeni și condiții transparente și oferă mai
             din  mediul  online  ca  fiind  ilegal  (cu  excepția   stabilite  prin  decizie,  ANCOM  poate  dispune   multă  siguranță  prin  cunoașterea  identității
             situațiilor  în  care  este  ea  însăși  autoritate   declanșarea unei investigații dacă furnizorul de   reale a comercianților cu activitate online. Nu în
             relevantă  pentru  un  anumit  domeniu).   servicii  intermediare  reclamat  își  are  locul   ultimul rând, legislația privind serviciile digitale
             Soluționarea  plângerilor  cu  acest  obiect  –   principal de stabilire sau reședința în România   instituie modalități simple și clare de a semnala
             conținutul  ilegal  –  este  de  competența   sau dacă reprezentantul legal al acestuia este   conținuturi,  produse  sau  servicii  ilegale  pe
             autorităților  sau  instituțiilor  publice  ce  dețin   stabilit  în  România.  Termenul  pentru  solu ­  platformele  online.  În  calitatea  sa  de
             atribuții cu privire la supravegherea unui anumit   ționarea acestor plângeri este de 90 de zile, cu   coordonator  național  al  serviciilor  digitale,
             sector  sau  domeniu  de  activitate  în  con ­  posibilitatea  prelungirii  cu  90  de  zile  în  cazul   ANCOM se asigură că utilizatorii din România
             formitate  cu  normele  legale  ce  regle mentează   unor situații complexe.  vor  beneficia  de  aceste  efecte  pozitive,
             activitatea  acestora  (autorități  relevante,  astfel   În  cazul  în  care  furnizorul  de  servicii   instituite de Regulamentul european.
             cum  sunt  definite  la  art.  4  alin.  (1)  lit  a)  din   intermediare reclamat își are locul principal de   Regulamentul asigură, printre altele: o
             Legea  nr.  50/2024). Astfel,  în  ipoteza  în  care   stabilire/reședința în alt stat din Uniunea Euro ­  modalitate  ușoară  de  a  raporta  conținuturi,
             ANCOM  va  înregistra  plângerile  primite   peană  sau  dacă  reprezentantul  legal  al   bunuri sau servicii ilegale; transparența în ceea
             referitoare  la  conținut  ilegal  în  mediul  online,   acestuia nu este stabilit în România, plângerea   ce  privește  publicitatea;  interzicerea  anumitor
             prelucrarea  acestora  se  va  face  exclusiv  în   va  fi  gestionată  de  către  coordonatorul  ser ­  tipuri de publicitate direcționată, cum ar fi cele
             scopuri  statistice,  inclusiv  pentru  identificarea   viciilor  digitale  din  țara  de  stabilire,  comu ­  care  utilizează  date  sensibile  sau  datele
             anumitor tendințe. Totodată, Autoritatea va oferi   nicarea  dintre  părți  fiind  intermediată  de   minorilor;  obligația  platformelor  online  de  a  își
             petenților  îndrumarea  de  a  se  adresa  furni ­  ANCOM.  Pentru  a  veni  în  sprijinul  celor   proiecta  serviciile  într­un  mod  care  să  nu
             zorului  de  servicii  intermediare,  precum  și   interesați, Autoritatea  a  detaliat,  într­un  limbaj   înșele,  manipuleze  sau  denatureze  ori  să
             explicații  privind  obligațiile  acestuia  conform   acce sibil,  toate  informațiile  relevante  pentru   afecteze în alt mod capacitatea utilizatorilor de
             Regulamentului  privind  serviciile  digitale,   aplicarea  Regulamentului  privind  serviciile   a  lua  decizii  libere  și  în  cunoștință  de  cauză;
             indicând  și  autoritatea  sau  instituția  publică   digitale  în  România  în  cadrul  unei  secțiuni   termeni  și  condiții  simplificate  de  utilizare  a
             care ar putea avea atribuții în domeniul vizat de   dedicate  pe  InfoCentrul  ANCOM,  unde  sunt   serviciilor.
                                                                     l
             conținutul ilegal reclamat, în măsura în aceasta   explicate prevederile actului legis ativ european   Autoritatea  Nationala  pentru  Adminis ­
             poate fi identificată.            și obligațiile furnizorilor de servicii intermediare.   trare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM)
                   Cu  caracter  de  exemplu, ANCOM  are   ANCOM  descrie  și  pașii  pentru  raportarea  co­  este  instituția  care  promovează  interesele
             rolul  de  autoritate  de  supraveghere  și  control   nținutului  ilegal,  restricțiile  referitoare  la   utilizatorilor  de  servicii  prin  promovarea  con ­
             (și  prin  urmare  este  autoritate  relevantă  în   conținut, precum și drepturile utilizatorilor.   curenței  și  inovației  pe  piețele  comunicațiilor
             aceste  cazuri)  în  domeniile  reglementate  prin   Secțiunea  conține  mai  multe  detalii   electronice  și  serviciilor  poștale,  administrarea
             Hotărârea  Guvernului  nr.  740/2016  privind   despre cui i se aplică noul pachet legislativ, ce   pro­competitivă  a  resurselor  limitate  (spectru
             punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor   sunt platformele online foarte mari și motoarele   radio,  resurse  de  numerotație  și  resurse
             radio  și  Hotărârea  Guvernului  nr.  487/2016   de  căutare  foarte  mari,  care  sunt  restricțiile   tehnice  asociate),  încurajarea  investițiilor
             privind compatibilitatea electromagnetică.  referitoare  la  conținut  sau  la  contul   eficiente  în  rețele  și  infrastructuri  și  promo ­
                                               destinatarului  serviciului,  mai  multe  informații   varea conectivității ultrarapide.




                                                                                                              17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22