Page 17 - Media Expres nr.7 (293) / IULIE 2024
P. 17
LEGISLAȚIE SATELIT RADIO DTH TV CABLU AUTORITĂȚI
DSA: Cum se vor soluționa plângerile
privind serviciile digitale
Orice persoană fizică sau juridică, precum și orice organizație sau asociație care are motive să
creadă că furnizorul unui serviciu intermediar nu își îndeplinește obligațiile cei revin conform
Regulamentului privind serviciile digitale poate face o plângere la ANCOM, în condițiile Deciziei nr.
335/2024 ce a intrat în vigoare ca urmare a publicării în Monitorul Oficial al României nr.
644/05.07.2024.
Plângerile privind serviciile digitale pot
fi transmise către ANCOM, în calitatea sa de
coordonator al serviciilor digitale, prin
intermediul formularului online dedicat
serviciilor digitale.
Principala responsa bilitate în tratarea
și soluționarea inițială a plângerilor revine
furnizorilor de servicii intermediare, care au fost despre un produs sau serviciu comercializat în
obligați să instituie o serie de măsuri Procedura de soluționare a plângerilor mediul online, comunicările cu caracter
organizatorice pentru a asigura respectarea privind serviciile digitale publicitar și altele.
Regulamentului privind serviciile digitale. În
același timp, coordonatorii serviciilor digitale În baza procedurii stabilite prin decizie, Regulamentul privind serviciile digitale
trebuie să ia măsuri atunci când le sunt ANCOM primește, analizează, transmite
semnalate încălcări sistemice ale Regu răspunsuri și, după caz, redirecționează către Scopul Regulamentului privind serviciile digitale
lamentului. În ceea ce privește posibilele coordonatorii serviciilor digitale din alte state, este de a asigura un mediu online sigur și
reclamații/plângeri referitoare la eliminarea plângerile admisibile primite, întemeiate pe transparent în care minorii sunt mai bine
conținutului ilegal din mediul online, fie că este dispozițiile art. 53 din Regulamentul privind protejați, în care există interdicții privind
vorba de produse, servicii, siteuri, diverse serviciile digitale. comunicările cu caracter publicitar bazate pe
informații, este de reținut că ANCOM nu se În urma primirii unei plângeri care crearea de profiluri, în care platformele online
pronunță cu privire la calificarea unui conținut îndeplinește cerințele minime de admisibilitate au termeni și condiții transparente și oferă mai
din mediul online ca fiind ilegal (cu excepția stabilite prin decizie, ANCOM poate dispune multă siguranță prin cunoașterea identității
situațiilor în care este ea însăși autoritate declanșarea unei investigații dacă furnizorul de reale a comercianților cu activitate online. Nu în
relevantă pentru un anumit domeniu). servicii intermediare reclamat își are locul ultimul rând, legislația privind serviciile digitale
Soluționarea plângerilor cu acest obiect – principal de stabilire sau reședința în România instituie modalități simple și clare de a semnala
conținutul ilegal – este de competența sau dacă reprezentantul legal al acestuia este conținuturi, produse sau servicii ilegale pe
autorităților sau instituțiilor publice ce dețin stabilit în România. Termenul pentru solu platformele online. În calitatea sa de
atribuții cu privire la supravegherea unui anumit ționarea acestor plângeri este de 90 de zile, cu coordonator național al serviciilor digitale,
sector sau domeniu de activitate în con posibilitatea prelungirii cu 90 de zile în cazul ANCOM se asigură că utilizatorii din România
formitate cu normele legale ce regle mentează unor situații complexe. vor beneficia de aceste efecte pozitive,
activitatea acestora (autorități relevante, astfel În cazul în care furnizorul de servicii instituite de Regulamentul european.
cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit a) din intermediare reclamat își are locul principal de Regulamentul asigură, printre altele: o
Legea nr. 50/2024). Astfel, în ipoteza în care stabilire/reședința în alt stat din Uniunea Euro modalitate ușoară de a raporta conținuturi,
ANCOM va înregistra plângerile primite peană sau dacă reprezentantul legal al bunuri sau servicii ilegale; transparența în ceea
referitoare la conținut ilegal în mediul online, acestuia nu este stabilit în România, plângerea ce privește publicitatea; interzicerea anumitor
prelucrarea acestora se va face exclusiv în va fi gestionată de către coordonatorul ser tipuri de publicitate direcționată, cum ar fi cele
scopuri statistice, inclusiv pentru identificarea viciilor digitale din țara de stabilire, comu care utilizează date sensibile sau datele
anumitor tendințe. Totodată, Autoritatea va oferi nicarea dintre părți fiind intermediată de minorilor; obligația platformelor online de a își
petenților îndrumarea de a se adresa furni ANCOM. Pentru a veni în sprijinul celor proiecta serviciile întrun mod care să nu
zorului de servicii intermediare, precum și interesați, Autoritatea a detaliat, întrun limbaj înșele, manipuleze sau denatureze ori să
explicații privind obligațiile acestuia conform acce sibil, toate informațiile relevante pentru afecteze în alt mod capacitatea utilizatorilor de
Regulamentului privind serviciile digitale, aplicarea Regulamentului privind serviciile a lua decizii libere și în cunoștință de cauză;
indicând și autoritatea sau instituția publică digitale în România în cadrul unei secțiuni termeni și condiții simplificate de utilizare a
care ar putea avea atribuții în domeniul vizat de dedicate pe InfoCentrul ANCOM, unde sunt serviciilor.
l
conținutul ilegal reclamat, în măsura în aceasta explicate prevederile actului legis ativ european Autoritatea Nationala pentru Adminis
poate fi identificată. și obligațiile furnizorilor de servicii intermediare. trare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM)
Cu caracter de exemplu, ANCOM are ANCOM descrie și pașii pentru raportarea co este instituția care promovează interesele
rolul de autoritate de supraveghere și control nținutului ilegal, restricțiile referitoare la utilizatorilor de servicii prin promovarea con
(și prin urmare este autoritate relevantă în conținut, precum și drepturile utilizatorilor. curenței și inovației pe piețele comunicațiilor
aceste cazuri) în domeniile reglementate prin Secțiunea conține mai multe detalii electronice și serviciilor poștale, administrarea
Hotărârea Guvernului nr. 740/2016 privind despre cui i se aplică noul pachet legislativ, ce procompetitivă a resurselor limitate (spectru
punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor sunt platformele online foarte mari și motoarele radio, resurse de numerotație și resurse
radio și Hotărârea Guvernului nr. 487/2016 de căutare foarte mari, care sunt restricțiile tehnice asociate), încurajarea investițiilor
privind compatibilitatea electromagnetică. referitoare la conținut sau la contul eficiente în rețele și infrastructuri și promo
destinatarului serviciului, mai multe informații varea conectivității ultrarapide.
17