Page 3 - Media Expres nr. 11 / noiembrie 2021
P. 3
LEGISLAȚIE SATELIT RADIO DTH TV CABLU AUTORITĂȚI
EDITORIAL
Anuarul Media Expres 20212022 sa
lansat la începutul lunii noiembrie
// de Mihai Pavelescu //
Media Expres a lansat oficial Anuarul Media Expres 20212022, în
versiune online și tipărită, continuând seria cataloagelor distribuitorilor
de conținut din industria de comunicații și audiovizual din România
începută în anul 2003. Publicația este disponibilă online și pe
dispozitivele mobile, gratuit, la adresa www.mediaexpres.ro, unde
poate fi comandată și în format tipărit.
În mod semnificativ, datele financiare pe Europa continentală, în special în Spania,
anul 2020 arată că pandemia a adus profituri Olanda și Germania.
pentru televiziuni, care au luat zeci de La capitolul dedicat televiziunilor cu
milioane de euro în plus față de ce așteptau licențe audiovizuale emise în România pentru
de la piață, după campania ‘bani pentru presă’ satelit, cablu și digital terestru, cifra de afaceri
a Guvernului Orban, în contextul pandemiei totală a celor 126 de companii cu obiect de
COVID19. Distribuția TV a avut cifre de activitate de televiziune (același număr de
afaceri în scădere față de 2019, ca și zona de companii cu cel din anul anterior) a fost de
publicitate cu excepția publicității online. 506,6 milioane de euro, cu aproape 100 de
În primul capitol al Anuarului Media milioane de euro mai mult decât în 2019
Expres, destinat companiilor cu avize de 415,1 milioane de euro, pe fondul campaniei
distribuție TV prin cablu, satelit și IPTV, sunt antiCOVID19. Cu o balanță a contului de
prezentate 134 de companii, față de 147 în profit de peste 113 milioane de euro, față de
2019, 188 în 2018 și 220 în 2017. Cifra de 93,9 milioane de euro în 2019, se vede că anul creștere de 2,32%.
afaceri a acestora a scăzut, în 2020, la 3,5 pandemiei a fost un succes financiar pentru Anuarul Media Expres folosește ca surse
miliarde de euro, de la 3,7 miliarde de euro în televiziuni. registrele de companii cu avize de
2019, incluzând toate serviciile de tip telefonie La capitolul “Echipamente și servicii”, retransmisie furnizate de Consiliul Național al
și internet. Anuarul Media Expres include un număr Audiovizualului, revizuite pe parcursul lunii
Pierderea cumulată pe industria de dublu de companii listate cu cifrele de afaceri, octombrie 2021, împreună cu bilanțurile de pe
distribuție TV și telecom din 2019, de 22 prin adăugarea unor prestatori de servicii siteul Ministerului Finanțelor. De asemenea,
milioane de euro, a fost inversată spectaculos locali care contribuie în zona de servicii la Anuarul folosește datele comunicate de
până la un profit de 136 de milioane de euro, relația directă cu telespectatorii, prin companiile de televiziune pentru lista de
anul trecut, după ce Telekom șia transformat instalarea de antene de recepție prin satelit și televiziuni internaționale și siteurile proprii
pierderile din 2019, de 167 milioane de euro, nu numai. ale televiziunilor pentru datele de contact și
în profituri de 30 de milioane în 2020. Spre deosebire de televiziuni, piața de alte detalii.
În topul profiturilor sau aflat Orange, radio a scăzut la capitolul încasări, în 2020. În Sponsorii principali ai Anuarului 2021
RCS & RDS și Telekom, în vreme ce Vodafone, septembrie 2021, erau 82 de companii cu 2022 sunt în ordinea apariției în catalog:
care a preluat UPC cu tot cu datoriile istorice obiect de activitate transmisia programelor de WARNER TV, DISNEY JUNIOR, AMC,
de pe vremea când compania cumpăra rețele radio, care realizau o cifră de afaceri de 25 de TELESTE, DISNEY CHANNEL, TVX /
locale și regionale ca să intre pe piață, sa milioane de euro, profitul global pe industrie INTERLAN, NATIONAL GEOGRAPHIC, NAT
plasat la polul opus, al pierderilor. fiind de 3,1 milioane de euro. În 2019, cifra de GEO WILD, PERUVISION, TEMATIC CABLE și
Anuarul Media Expres include o listă afaceri a radiourilor private era de 27 de TEMATIC MEDIA GROUP
extinsă de companii ce distribuie TV, separate milioane de euro. Revista Media Expres este independentă
pe obiecte de activitate, din care se vede cum Cifra de afaceri a 44 de agenții de creație de grupurile de presă existente pe piaţa din
cabliștii tradiționali, în frunte cu RCS & RDS, și strategie de comunicare, monitorizate de România şi apare neîntrerupt din anul 2000.
au împreună o cifră de afaceri mai mică (1,457 Anuarul Media Expres, a fost în 2020 de Siteul www.mediaexpres.ro a fost lansat în
milioane de euro) față de telecomurile majore 107,01 milioane de euro, în scădere cu 18,7% anul 2001, iar Anuarul Media Expres apare din
Orange și Vodafone (2,092 milioane de euro) față de 2019, dar profitul net cumulat sa anul 2003. Revista a fost un partener
și cele alte câteva zeci de firme mici care nu ridicat la 8,87 milioane de euro, cu 2,6% mai tradițional al convențiilor de cablu și singura
au ca obiect principal de activitate distribuția mult față de anul precedent. publicație din România cu expunere la
TV, dar oferă și aceste servicii. În 2020, 48 de agenții de Public Relations târgurile internaționale de broadcasting și
Anuarul include și o pagină dedicată au avut cifre de afaceri cu 15,2% mai mici față comunicații precum IBC Amsterdam, MIPTV
distribuției de conținut online notificat în de 2019, ajungând la 43,94 milioane de euro. Cannes și NATPE Budapesta. Revista Media
România sau „servicii la cerere“, potrivit Cifra de afaceri cumulată a 76 de agenții de Expres este înregistrată în catalogul
definiției oficiale, din care lipsesc, de comunicare digitală, monitorizate de Anuarul publicațiilor cu ISSN 15822591 și colecția sa
exemplu, Netflix, PrimeVideo, HBO GO și Media Expres, sa ridicat la 97,33 milioane de poate fi consultată la Biblioteca Națională a
furnizorul din România Tiff Unlimited. Lista euro în 2020, în creștere cu 2,85% față de anul României și în alte biblioteci din țară ca
este comunicată de CNA și, probabil, va fi 2019. urmare a respectării prevederilor legii 111 /
ultimul an fără brandurile menționate, după În 2020, 58 de companii de cercetare și 2005 privind Depozitul legal.
preconizata modificare a Legii audiovizualului sondare a pieței pe care leam monitorizat au
și includerea tuturor furnizorilor de conținut realizat o cifră cumulată de afaceri de 132,27
online sub efectele legii. milioane de euro, față de 129,28 milioane de NOTĂ:
În ceea ce privește televiziunile străine euro pentru 47 de companii luate ca referință Cursul mediu al euro folosit în Anuarul Media
care au notificat difuzarea pe rețelele de la nivelul anului 2019. Patru noi companii au Expres pentru calcularea cifrelor de afaceri
cablu, satelit și IPTV din România, merită apărut în această branșă, realizând cifre de ale companiilor în anul 2020 a fost de 4,8371
menționat transferul aproape total al afaceri cumulate de aproape două milioane de de lei pentru un euro (în 2019 a fost de 4,7452
licențelor din Marea Britanie, postBrexit, în euro! Piața a înregistrat, în aceste condiții, o de lei).
3