Page 9 - Media Expres nr. 1 / ianuarie 2022
P. 9
LEGISLAȚIE SATELIT RADIO DTH TV CABLU AUTORITĂȚI
TV
Media Fact Book: Publicitatea în media
din România a atins 540 milioane €
Datele actualizate ale raportului „Media Fact Book”, realizat de „În 2021, piața de media a cunoscut o creștere
agenția Initiative, relevă faptul că, în România, toate verticalele puternică de 17%, recuperând astfel cele câteva
cheie ale pieței de media (domenii precum Retail, Pharma etc.) procente pierdute în anul 2020. Perspectivele
pentru 2022 se mențin pozitive, cu o ușoară
au înregistrat creșteri mari în 2021, comparativ cu 2020, ceea temperare, astfel că estimăm o nouă creștere
ce conturează un final de an cu +17% creștere pentru piața de între 12% și 15%. Sunt semnale de creștere din
media, atingând valoarea de 540 milioane de euro. mediul economic (un estimat de creștere PIB de
5% din partea Comisiei Europene), dar și o
creștere anunțată la 1 ianuarie a venitului minim
În ciuda incertitudinii permanente generate rămâne televiziunea, cu o creștere în 2021 de pe economie – factori care vor favoriza și
de pandemie, a problemelor apărute pe lanțurile 16%, de la 302 milioane de euro la 350 milioane creșterea consumului populației, dar și a
de aprovizionare, care afectează sectoare mari de euro. bugetelor de publicitate. Câștigătorii acestor
ale economiei, sau inflației care a luat avânt, se Anul 2021 a continuat trendul de erodare a bugete suplimentare în 2022 vor fi în mare
remarcă, în 2021, o revenire treptată a nivelului audiențelor TV care, coroborat cu cererea susținut măsură televiziunea și mediul online”.
de consum al populației, care alimentează o
redresare mai puternică decât se estima la
începutul anului în ceea ce privește cheltuielile de
marketing și, implicit, ale pieței de media.
Sunt mai mulți factori care au provocat
creșterea accelerată din 2021. În primul rând,
factorul economic, ce se traduce printro creștere
a PIBului de 7%, o recuperare a scăderii
economice înregistrate în 2020, pe fondul
multiplelor stimulente de care mediul de afaceri și
populația au beneficiat, se arată în raport.
Consumatorii au cheltuit mai mulți bani decât
oricând în 2021, folosind și economii pe care leau
acumulat în 2020, iar relaxarea restricțiilor de
mobilitate a deschis apetitul pentru călătorii și
achiziții al populației.
În al doilea rând, factorii de creștere
organici, stimulați de accelerarea folosirii
comerțului online, au dus la o creștere a investiției
în publicitatea online, dar și în cea tradițională,
folosită ca mediu pentru a crește vizibilitatea
brandurilor.
Cel deal treilea factor care a dus la
creșterea investițiilor în media din 2021 este legat
de evenimentele sportive care au alimentat și ele
surplusul de bugete din 2021 – Campionatul
European de Fotbal 2020 și Jocurile Olimpice de
la Tokyo. De altfel, la nivel global, anul 2021 este
considerat cel mai bun an din istoria advertising
ului, cu o creștere fără precedent, de 22% față de
2020, atingând un record de 710 miliarde de
dolari.
Pentru 2022, estimările spun că piața își va
păstra traiectoria crescătoare, cu un procent de
creștere de 12%, atingând valoarea de 800
miliarde de dolari. Pentru România, raportul arată
că veniturile din publicitatea tradițională (TV, radio,
OOH, print și cinema) au crescut cu 15% față de
anul 2020, ceea ce înseamnă o investiție
suplimentară de aproximativ 50 milioane de euro.
În același timp, veniturile consumate de mediul
digital au crescut cu 25% față de anul trecut, crescătoare din partea advertiserilor, a dus la Media Fact Book este singurul raport de
adică cu aproximativ 30 milioane de euro, astfel inflații de cost fără precedent, în special în ultima analiză a pieței românești de media și publicitate,
că mediul online încheie anul 2021 cu un volum parte a anului. Specialiștii Initiative estimează că ghid editat anual de agenția Initiative, începând
de publicitate de 130 milioane de euro. Cele mai acest fenomen se va menține și în anul 2022. din 1997. Studiul integral poate fi descărcat în
vizibile creșteri sau înregistrat în zona de video și Alexandra Olteanu, Managing Director Ini format digital pe www.mediafactbook.ro.
social media. În publicitatea tradițională, liderul tiative România, a declarat la lansarea Raportului:
9