×

Autorităţi -- Data și ora publicării: 23.01.2018 10:20:29

Ședinţa CNA de marți, 23 ianuarie 2018



București (MEDIA EXPRES) / 23 ian 2018 / Ședința este condusă de Radu Călin Cristea cu participarea membrilor CNA Dorina Rusu, Radu Herjeu, Gabriel Tufeanu, Laura Georgescu, Monica Gubernat, Orsolya Borsos, Marius Badea și Florin Gabrea.

Cei prezenți au votat ordinea de zi așa cum a fost propusă.

I. Întâlnire cu radiodifuzorii - discutii referitoare la Proiectul de Declarație comună privind informarea corectă și obiectivă a publicului și respectarea drepturilor minorităților naționale - ora 10.00.
Cristea a spus că este un cântec de lebădă al fostului nostru coleg Valentin Jucan. Textul Declarației este pus în discuție, Cristea a cerut ca discuția să dureze maximum o oră la acest punct.
Herjeu a spus că și-ar fi dorit să-i vadă pe moderatorii posturilor de televiziunii, pe unii, nu pe directorii de programe. Nu este un contract de notariat, nu obligă, este o obligație morală în nume personal a moderatorilor. Din punctul meu de vedere nu este o formalitate cum a descris-o Cristea. Chiar cred că astfel de subiecte trebuie tratate cu toată responsabilitatea. Îl semnăm, nu-l semnăm, trebuie să aibă o finalitate. Documentul e clar, concis nu cred că necesită dezbateri. Cheamă la echilibru, nimeni nu are ceva de zis, problema este la nivel practic.
Orsolya Borsos a spus că declarația comună nu atinge libertatea editorială și de exprimare a radiodifuzorilor, este vorba de rolul moderatorului de a fi mai echidistant și echilibrat, să nu rostogolească mituri care nu au nimic de a face cu realitatea. Rolul moderatorului este foarte important și modul în care televiziunea abordează anumite lucruri. Este importantă întâlnire, să vedem cum putem să abordăm aceste teme mai ales anul acesta, vor fi încercări de a deteriora relațiile interetnice. Și eu sunt minoritar și la nivelul oamenilor e OK, să nu arătăm o altă realitate care nu este de fapt.
Tufeanu a spus că problema ar putea apărea în zona dezbaterilor, declarația oamenilor de pe stradă va fi preluată, vor apărea și declarații împotrivă, la dezbateri se pune problema de a trata cu echilibru, întrebate ambele părți, cred că este suficient. Este o întâlnire binevenită dar putea să nu existe dacă se păstrează echilibrul zi de zi.
Adrian Ursu de la Antena3 a spus că discuția ar putea fi extinsă și cu participarea reprezentanții partidelor. Acolo va fi tentația mare.
Cristea a spus că ideea e foarte bună și o va supune la vot după discuții. Radiodifuzorii sunt puși într-o situație dificilă, mesajele negative sunt de interes public, nu se poate face abstracție de ele.
Gubernat a spus că nu ne putem băga în politica editorială a televiziunilor dar nici în strategiile partidelor. Echilibrul este foarte simplu de făcut, măcar declarațiile tuturor reprezentanților să le aveți pe post, și să nu le scoateți din context.
Borsos a spus că dacă apar astfel de declarații măcar să întrebați și partea cealaltă.
Rusu a spus că nu putem cere politicenilor ce să facă, CNA nu poate modela realitatea. Veghează la un spațiu audiovizual echilibrat.
Cristea a mai spus că incitarea la ură interetnică este o abatere gravă și CNA nu va face concesii dacă lucrurile vor derapa în continuare așa cum au derapat deja în anumite studiouri de televiziune, putând să meargă până la întreruperea emisiei și chiar ridicarea licențelor.
La finalul discuției reprezentanții televiziunilor Antena 3, Antena 1, Realitatea TV, Kanal D, România TV, TVR, Digi 24, printre alții, au semnat Declarația, cât și unii dintre membrii CNA.

II. Întâlnire cu reprezentantul postului Europa FM - discuții cu privire la raportul de monitorizare referitor la spotul publicitar Bursele Europa FM și JTI difuzat pe data de  27.07.2017  - reclamația nr.6498/28.07.2017 - ora 11.00.             
CNA a audiat spotul difuzat de Europa FM de patru ori în data de 27 iulie.
Este acuzat că face reclamă la tutun.
Andrada Burdalescu, Gilda Lazăr director comunicare corporate JTI sunt prezente în fața CNA - Burdalescu a spus că program de pregătire profesională intership plătit. Contract de prestări servicii, nu este de publicitate. Se selectează 8 studenți, citesc știri, program început în 2007, peste 40 de tineri au trecut prin program, o treime din colegii de la știri Europa FM au trecut prin program. Promo despre data înscrierii la concurs.
Burdalescu a mai spus referitor la textul reclamației - că nu este contract de sponsorizare, nu este program audiovizual ci program de recrutare și pregătire profesională.
Parteneriat prin intermediul căruia finanțarea programului este din partea JTI.
Gilda Lazăr - s-a prezentat ca fostă jurnalist, a spus că de 18 ani JTI finanțează program de burse pentru jurnaliști printr-o fundație, acum 10 ani Călin Anastasiu de la Europa FM a propus programul. Am găsit o forma juridică - implicarea JTI este zero, finanțăm doar salariile. Pentru că bursele au un regim special noi nu dăm cuiva ceva, dăm banii postului. Forma juridică nu e de sponsorizare, acoperă și taxele, este un program de CSI. Nu este o sponsorizare și nicio sponsorizare de emisiune. Am mai avut un program similar cu Money Channel care între timp s-a închis. Acest program cu Europa FM durează de zece ani.
Nu e publicitate ci informație. JTI nu este o marcă de tutun, este o companie.
Burdalescu a spus că este o replică a proiectului Bursele europene pentru jurnaliști derulat de un radio.
Monica Gubernat - informațiile nu se prezintă între coperțile de publicitate. Dacă nu e sponsorizare de ce apare numele JTI?
Burdalescu a răspuns că este un program comun.
Având în vedere că aveți contract de prestări de spervicii... De ce menționați numele?
Burdalescu a dat exemplul parteneriatelor sportive, Maratonul Raiffeisen București nu este publicitate la Raiffeisen.
Gubernat - O bancă nu are același statut în lege cu tutunul și alcoolul. Produsele de tutun nu mai sunt sponsori la evenimentele sportive.
Burdalescu - autopromourile sunt între coperți de publicitate.
Gilda Lazăr a spus că numele JTI dă greutate programului pentru că avem această istorie de 18 ani.
Cristea a întrebat dacă rulează.
Burdalescu - Nu, doar 2 săptămâni, în general vara în iulie în fiecare an. Destinatarii sunt studenți sau absolvenți în vârstă maximă de 25 de ani.
Dorina Rusu - Programul a sprijinit jurnaliști de calitate din România, este prestigios, JTI este numele unei companii. Sinceră să fiu nu știu despre ce țigări este vorba. Nu ști ce țigări aduce JTI în România. E ridicol să considerăm că este promo pentru fumat.
Badea - a spus că este clar că nu e comunicare comercială ci este o informare.
Cristea a spus la fel că nu se face nicio referire la tutun.
Gubernat a spus că promovarea intră în publicitate. JTI și Philip Morris pot anunța numele de aici încolo? Am interzis Alexandrion în sport, vă cer să folosim aceeași unitate de măsură.
Gilda Lazăr a spus că Philip Morris sunt și țigări, în vreme ce țigări JTI nu există țigări cu acest nume.
Burdalescu a insistat că spotul nu promovează JTI și a cerut reascultarea spotului.
Florin Gabrea a spus că este un program de factură socio-culturală, acronim pe care nu-l cunosc. În cele 30 de secunde se aude program socio-cultural de susținere a unor burse. Dacă JTI e producătoare de țigări aflu acum, dar nu se face reclamă la tutun.
Badea a spus că este neinspirată inserarea anunțului în calup publicitar, este un anunț care trebuie să răspundă la întrebarea CINE?
Tufeanu a întrebat cine finanțează acest program?
Banii vin de la JTI. Europa FM face selecția și derulează programul.
Ce este?
Serviciul este de training pentru jurnaliști.
Tufeanu a întrebat ce serviciu cumpără JTI de la Europa FM?
Gilda Lazăr a spus că "cumpărăm experiența". Hrănim 40 de bătrâni. Plătim o firmă de catering.
Burdalescu a spus că este un anunț că programul de burse continuă, Europa FM și JTI, se înscriu sute, este singurul stagiu de practică care este și plătit din România. Parteneriatul cu JTI ne permite să le facem contract de muncă.
Cine îi angajează?
Europa FM.
Cine este capul de afiș, Europa FM sau JTI? a mai întrebat Tufeanu.
Este un proiect comun.
Tufeanu i-a cerut lui Cristea să-l lase să se lămurească. Al cui e proiectul? Deci este al Dvs. dar este plătit integral de JTI?
Herjeu a spus că dacă merge pe argumentul JTI de mâine ar trebui să permită și bursele Alexandrion și Philip Morris. Într-adevăr nu știe nimeni ce înseamnă JTI. Cum voi trata însă o speță similară în viitor? Nu pot să fac abstracție de ce faceți Dvs., nu am nicio intenție, mi se pare firesc ca cel care dă banii să-și audă numele asociat. Ați găsit soluția, un articol pomenește de sponsorizare care interzice sponsorizarea de producătorii de tutun.
Gilda Lazăr a spus că mai bine plătim TVA decât să deducem taxe pentru sponsorizare, aceasta este explicația pentru tipul de contract.
Nu este finanțarea unui program media audiovizual, bursele nu sunt o emisiune. Nu încălcăm legea audiovizualului.
Gilda Lazăr a spus că există o echipă condusă de Ramona Brad și echipa ei - conduce o campanie împotriva industriei de tutun și a persoanelor care lucrează acolo. Dacă această asociație a făcut reclamația vă rog să aveți în vedere și acest lucru. Sponsorizăm burse pentru jurnaliștii din România și Republica Moldova, trei etape, training în România, o selecție pleacă în Bruxelles și trei rămân în internship-uri. Apoi a făcut istoricul programelor de pregătire a jurnaliștilor în România trecând prin Freedom House și Delegația Comisiei Europeane.
Închiderea audierilor.
Cristea a cerut o precizare la biroul legal, e o plângere, avem nevoie de vot s-o respingem?
Ciobanu a spus că se analizează plângerea și se sancționează sau nu postul.
Tufeanu a spus că un contract - înțelegere - poate să fie contract dacă îndeplinește condițiile. Această formulă de finanțare întrunește toate condițiile unei sponsorizări, ceea ce duce la încălcarea art. 98 alin 4. Interzis pentru persoanele sau persoanele juridice care au legătură cu produsele de tutun.
Cer un punct de vedere de la ANAF care să ne lămurească care este statutul acestui contract. Repet că pare să fie o sponsorizare intitulată altfel care ar duce la încălcarea legii.
Ciobanu a spus că ANAF nu are atribuții de a califica contractele dintre părți. Părțile au definit contractul, nu se pune problema unui program audiovizual, este un program de pregătire a jurnaliștilor, pentru profesionalizare. Că sunt mesaje de interes public... ANAFul nu are atribuții cum nici noi nu avem atribuții să calificăm un contract.
Atunci cui cerem o părere? a întrebat Tufeanu.
Gubernat a spus că sunt 2 soluții - anunțul de promovare înseamnă sponsorizare sau publicitate mascată. Nu am de făcut nicio propunere.
Cerem un punct de vedere, nu sesizăm ANAF-ul, a insistat Tufeanu. La Ministerul Justiției?
Ciobanu a spus că există libertatea părților, nu există instituție publică care să califice un contract. Dacă te judeci pe contract instanța îl califică.
Gabrea a propus un vot dacă trimitem cerere și apoi pentru ce instituție.
Tufeanu a spus că nu e sigur că poate ANAF-ul să dea un răspuns. Dacă nu există asta-i viața. Dacă doriți formulez propunerea mea către instituțiile abilitate, juridicul să verifice ce instituții au atribuții.
Cristea a sintetizat pentru a pune la vot o adresă către ANAF pentru clarificarea juridică a contractului de parteneriat dintre Europa FM și JTI.
Propunerea nu a trecut la vot.
Nu au mai fost alte propuneri pe acest punct de pe ordinea de zi, deci practic CNA a constatat că reclamația nu se confirmă.

CNA a amendat televiziunea cu 50.000 de lei cu șase voturi pentru, la propunerea lui Radu Herjeu.

La ora 13.15 CNA a intrat în pauză.

III. Rapoarte ale Direcției Monitorizare:
A. Rapoarte reportate
1. Antena 3:
1. Emisiunea Sinteza zilei - edițiile difuzate pe 17, 24, 25, 29 și 31.10.2017 - reclamațiile nr. 9040, nr. 9060,9060/1/26.10.2017, nr. 9072/27.10.2017, nr. 9168/30.10.2017 - autosesizare, nr. 9208/30.10.2017, nr. 9450/02.11.2017, nr. 9535/06.11.2017  - rediscutare (adresa nr. 389/17.01.2018)
Rusu a propus o amendă de 25.000 de lei - vot. Gabrea, Tufeanu, Rusu - trei voturi pentru, ceilalți împotrivă.

2. Emisiunea Sinteza zilei difuzată pe 13 și 14.12.2017 - reclamația nr.52/04.01.2018
O fostă asistentă medicală afirmă că a fost comparată de Dr. Monica Pop cu persoana acuzată de crima petrecută la metrou. A cerut drept la replică Antena 3, text scris pe ecran, Antena 3 nu a răspuns solicitării. Monitorizarea CNA a constatat că Monica Pop nu a menționat numele asistentei. Dacă nu este identificare radiodifuzorul nu are nicio obligație, a spus Cristea, propunând clasarea subiectului.
Membrii CNA au fost de acord, nu au făcut nicio altă propunere.

B. Rapoarte noi:
1. Antena 1 - emisiunea Acces direct difuzată pe data de 26.07.2017 - reclamația nr.6440/27.07.2017
Reclamația se referă la un caz de teleportare și înviere a unei fetițe. O fetiță a dormit lângă maică-sa deși era moartă.
Rusu a spus că se încalcă art. 17 alin 1 - promovează practici oculte - invoci spirite, vorbești cu morții.
Norina Ionescu a spus că este o investigație jurnaliștică, la final unul dintre "savanți" a recunoscut că este o farsă, familia a intrat în panică, ulterior cazul a fost preluat de Poliție. Rudele, familia au cerut sprijin, au pus la dispoziție materialele cu acești "savanți". Un grup infracțional a profitat de durerea unei familii.
Gabrea a spus că sursa inițială gravă este la acea doamnă care prezintă vocea fetiței renăscută din mormânt. Chiar și așa televiziunea ar fi trebuit să aibă discernământ, cum poate un om în secolul 21 să creadă așa ceva? Mi se pare grosolan să marșați la așa ceva.
Rusu a spus că a citit materialul care este ca un roman sudamerican, dacă reiese că este o farsă de ce Acces Direct nu au prezentat acest rezultat? Ați stat o oră, 45 de minute în care s-a discutat despre reînviere etc. Până la sfârșitul emisiunii nu reieșea foarte clar că este o farsă. Au prezentat convorbiri cu fetița din mormânt dar nu cu foarte mare îndoială.


2. Antena 3 -
1. Emisiunea În gura presei difuzată pe data de 26.07.2017 - reclamația nr.6410/26.07.2017
2. Emisiunea La ordinea zilei difuzată pe data de 26.07.2017 - reclamația nr.6441/27.07.2017
3. B1 TV - emisiunea Lumea lui Banciu difuzată pe data de 01.08.2017 - reclamația nr.6626/03.08.2017
4. România TV - emisiunea Breaking News difuzată pe data de02.08.2017 - reclamația nr.6624/03.08.2017
5. PRO TV - emisiunea Știrile de la ora 17.00 difuzată pe data de 03.08.2017 - reclamația nr.6669/04.08.2017.
6. Prima TV - emisiunea Mondenii difuzată pe data de 14.08.2017 - reclamația nr.6960/16.08.2017
IV. Rapoarte ale Direcției Control Digitalizare - Reportate
1. LinkpressTV București - reclamația nr.9169/30.10.2017
2. Tele M Botoșani - reclamația nr.9950/21.11.2017
3. RTT Brașov - 16 reclamații
4 Next Gen Communications București - rapoarte ale inspectorilor
5. TV Etalon Rm. Vâlcea - reclamația nr.6531/31.07.2017.
6. Radio Nemere Sf. Gheorghe - raport al inspectorului
7. Studioul de Televiziune TVT Vaslui - Raport al inspectorului
8. Media TV Medgidia - reclamațiile nr.7308/31.08.2017, nr.7483/08.09.2017, nr.7911/25.09.2017
V.  Diverse.

Monica Gubernat a propus la sfârșitul ședinței ca întâlnirea cu companiile de jocuri de noroc și radiodifuzorii care difuzează spoturi să fie programată marți, 30 ianuarie, de la ora 10.00. Ședința CNA s-a închis în jurul orei 16.30 după epuizarea tuturor punctelor de pe ordinea de zi.


După închiderea ședinței CNA a difuzat următorul
Comunicat de presă

23.01.2018

Întrunit în ședință publică, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a reclamațiilor primite și a decis să sancționeze cu amendă de 50.000 de lei postul Antena 1 pentru ediția din 26.07.2017 a emisiunii „Acces Direct”, difuzată cu încălcarea dispozițiilor art. 39 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.

În aceeași ședință, în urma analizării rapoartelor întocmite de Serviciul Inspecție, CNA a aplicat următoarele sancțiuni:

amendă de 10.000 de lei societății Nextgen Communications SRL pentru încălcarea dispozițiilor art. 74 alin. (3) și art. 82 alin. (2) din Legea audiovizualului;
somație publică postului Tele’M Botoșani, pentru nerespectarea prevederilor art. 40 alin. (2) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual la difuzarea emisiunii „Presa-n gura lui Rotundu”, edițiile din 20.10 și 24.11.2017;
somații publice societăților LinkpressTV SRL (Linkpress TV) și Nextgen Communications SRL (Nextgen Info din Mangalia și Tulcea), deoarece nu au ținut cont de dispozițiile art. 2 din Decizia CNA nr.412 din 10 mai 2007, cu modificările și completările ulterioare;
somație publică societății Total Media Radio-Tv SRL (Studioul de Televiziune „TVT” din Vaslui) pentru nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul

Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire:

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

ART. 39 (1) Este interzisă difuzarea, în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune, de programe care pot afecta grav dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor, în special programele care conţin pornografie sau violenţă nejustificată.

ART. 54 (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).

ART. 74 (3) Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.

ART. 82 (2) Distribuitorii care retransmit servicii de programe au obligaţia, la nivel regional şi local, să includă în oferta lor cel puţin două programe regionale şi două programe locale, acolo unde acestea există; criteriul de departajare va fi ordinea descrescătoare a audienţei.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, text în vigoare începând cu data de 26.03.2017

ART. 40 (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.

Decizia nr.412 din 10 mai 2007 privind obligatiile ce revin radiodifuzorilor la inregistrarea programelor de radio si de televiziune
ART. 2 - Radiodifuzorii sunt obligaţi să pună la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului, la cerere, înregistrările programelor de televiziune şi/sau de radio solicitate, într-un format digital uzual, cum ar fi: video -.avi, .wmv, .mp4, .asf/rezoluţie minimă 360p şi audio -.wma, .mp3/calitate minimă 64 kbps, după caz, astfel:

a) pe suport CD/DVD/HDD extern, memory stick USB;
b) prin transfer pe Internet, cu accesarea unui server FTP pus la dispoziţie de radiodifuzor.

--------------------------------------
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) este garant al interesului public şi unică autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale, competențele sale fiind stabilite prin Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare. Misiunea CNA este de a asigura un climat bazat pe libera exprimare şi responsabilitatea faţă de public în domeniul audiovizualului. Pentru mai multe detalii despre activitatea CNA accesați www.cna.ro .


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL