×


Publicitate -- Data și ora publicării: 23.01.2018 13:53:25

PRODUCĂTOR TUTUN-ANUNȚ-PRECEDENT / CNA permite producătorului de tutun JTI să apară într-un anunț destinat tinerilor la radio Europa FM



București (MEDIA EXPRES) / 23 ian 2018 / CNA a creat la 23 ianuarie un precedent unic în audiovizualul din România, prin acceptarea numelui unui producător de tutun într-un anunț difuzat la radio Europa FM, în condițiile în care publicitatea și sponsorizarea de către firmele de alcool și tutun sunt interzise prin lege.

Difuzarea numelui companiei JTI la Europa FM s-a petrecut în luna iulie a anului trecut ca parte a unui anunț privind înscrierea studenților sau absolvenților la bursele Europa FM și JTI pentru pregătire profesională în meseria de jurnalist, în cadrul radioului, cu înternship plătit.

Potrivit site-ului EuropaFM, „Bursele Europa FM și JTI” este programul de pregătire profesională dezvoltat de Europa FM cu sprijinul companiei JTI, realizat după principiile occidentale ale internship-ului plătit, în care activitatea desfășurată de tinerii participanți are loc în termenii unui contract de muncă pe perioadă determinată și se adresează doar persoanelor cu vârsta de maximum 25 de ani.

Andrada Burdalescu, redactor-șef la Europa FM și Gilda Lazăr, director comunicare corporate JTI, au explicat în fața CNA la 23 ianuarie că programul de intership plătit are în spate un contract de prestări servicii, nefiind nici contract de publicitate și nici contract de sponsorizare, difuzarea acestuia în cadrul publicității fiind datorată sistemului de autopromovare de la Europa FM, anunțul fiind un promo despre data înscrierii la concurs în anul 2017. Europa FM are un parteneriat prin intermediul căruia finanțarea programului este făcută de către JTI.

Gilda Lazăr, care s-a prezentat și în calitatea sa de fostă ziaristă, a spus că de 18 ani JTI finanțează un program de burse pentru jurnaliști printr-o fundație, iar acum 10 ani Călin Anastasiu, care lucra pe atunci la Europa FM, i-a propus acest program.

„Am găsit o forma juridică dar implicarea JTI este zero, finanțăm doar salariile tinerilor. Pentru că bursele au un regim special, noi nu dăm cuiva ceva, dăm banii postului. Forma juridică nu e de sponsorizare, acoperă și taxele, este un program de tip CSI (Campus Specialization Initiative, n.red.). Nu este o sponsorizare și nicio sponsorizare de emisiune. Am mai avut un program similar cu Money Channel care între timp s-a închis. Acest program cu Europa FM durează de zece ani. De asemenea, nu e publicitate, ci o informație care trebuie să fie corectă, iar JTI nu este o marcă de tutun, este o companie”.

Doi dintre membrii CNA care au încercat să demonstreze că este o publicitate mascată sau sponsorizare mascată au fost Monica Gubernat și Gabriel Tufeanu. Gubernat a observat de exemplu că „informațiile nu se prezintă între coperțile de publicitate” și dacă nu e sponsorizare, atunci nu ar fi trebuit să apară numele JTI în anunț.

Încercând să combată argumentul, Andrada Burdalescu a dat exemplul parteneriatelor sportive, cum este de exemplu “Maratonul Raiffeisen București” despre care a spus că atunci când se menționează numele acestuia nu este o publicitate la banca Raiffeisen.

Radu Călin Cristea, membrul CNA care a condus ședința de marți, 22 ianuarie, Dorina Rusu, Florin Gabrea dar și noul membru CNA Marius Badea au susținut versiunea Europa FM considerând că este vorba despre un anunț și nu poate fi încadrat ca sponsorizare sau publicitate.,
Dorina Rusu a spus că programul susținut de JTI a sprijinit jurnaliști de calitate din România, este prestigios, iar JTI este numele unei companii. “Sinceră să fiu nu știu despre ce țigări este vorba. Nu știu ce țigări aduce JTI în România. E ridicol să considerăm că este un promo pentru fumat”.

Badea a spus că “este clar că nu e comunicare comercială ci o informare”, iar Cristea a spus că „nu se face nicio referire la tutun”.

Gubernat a atras atenția că dacă CNA lasă numele JTI în anunțul de la Europa FM, pe viitor și Philip Morris (un alt producător de tutun) dar și firme de băuturi spirtoase cum este cazul Alexandrion (pentru care CNA a interzis deja promovarea la TV asociată cu emisiuni sportive), vor cere să apară și ei cu numele atunci când se asociază în parteneriate sau evenimente.

Gilda Lazăr a replicat că Philip Morris sunt și țigări, în vreme ce în cazul JTI nu există țigări cu acest nume.

Florin Gabrea a spus că este un program de factură socio-culturală, iar acronimul JTI nu este cunoscut. „În cele 30 de secunde ale spotului se aude un program socio-cultural de susținere a unor burse. Dacă JTI e producătoare de țigări aflu acum, dar nu se face reclamă la tutun”.

Gabriel Tufeanu, celălalt membru CNA mai activ în încercarea de a interzice numele producătorului de tutun în anunțul de la Europa FM, a încercat să convingă Consiliul că produsul cumpărat de JTI de la Europa FM prin contract este de fapt o sponsorizare mascată.

"Cine finanțează acest program?", a întrebat Tufeanu.

"Banii vin de la JTI, iar Europa FM face selecția și derulează programul", a spus Burdalescu.

"Ce produs este?"

"Un serviciu de training pentru jurnaliști".

"Deci ce serviciu cumpără JTI de la Europa FM?"

"Cumpărăm experiența", a răspuns Gilda Lazăr, care apoi a dat exemplul unei alte inițiative JTI, prin care compania hrănește 40 de bătrâni plătind o firmă de catering.

Andrada Burdalescu a spus că este un anunț despre faptul că programul de burse continuă. “Parteneriatul cu JTI ne permite să le facem contract de muncă”.

"Cine îi angajează?", a întrebat atunci Gabriel Tufeanu.

"Europa FM".

"Cine este capul de afiș, Europa FM sau JTI?", a mai întrebat Tufeanu.

"Este un proiect comun", a răspuns Andrada Burdalescu.

"Deci este al Dvs., dar este plătit integral de JTI?"

Radu Herjeu, un alt membru CNA care a fost împotriva anunțului, a spus și el că dacă se merge pe argumentul JTI, de mâine ar trebui ca CNA să permită și bursele Alexandrion sau Philip Morris. “Într-adevăr, nu știe nimeni ce înseamnă JTI. Cum voi trata însă o speță similară în viitor? Nu pot să fac abstracție de ce faceți Dvs., nu am nicio intenție negativă, dar mi se pare firesc ca cel care dă banii să-și audă numele asociat. Așa că ați găsit soluția, pentru că un articol din lege interzice sponsorizarea de către producătorii de tutun”.

Gilda Lazăr i-a replicat lui Herjeu că motivul pentru alegerea acestui tip de contract este dat de fiscalitate, „mai bine plătim TVA decât să deducem taxe pentru sponsorizare”.

Într-un final, după audierea reprezentanților Europa FM și JTI, Cristea a sintetizat pentru vot o adresă către ANAF, propusă de Gabriel Tufeanu, “pentru clarificarea juridică a contractului de parteneriat dintre Europa FM și JTI”. Propunerea nu a întrunit numărul minim de 6 voturi necesare pentru a fi adoptată.

Nemaiexistând alte propuneri la acest punct de pe ordinea de zi și prin lipsa unei decizii de intrare în legalitate, CNA a constatat practic că reclamația nu se confirmă și a admis, indirect, folosirea la radio a numelui unui producător de tutun într-un anunț public destinat tinerilor.

JTI este acronimul de la Japan Tobacco International, care se prezintă pe propriul site ca fiind prima companie multinațională de tutun care a fost înființată în România (în 1993), în prezent aceasta având 30 de sedii, peste 1.000 de angajați și producând aici țigări pentru piața locală dar și pentru alte 50 de țări.
(MEDIA EXPRES)




Da Vinci advertising for educational programs



Abonamentele la MEDIA EXPRES vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Noi ținem istoria audiovizualului. Nu e nevoie să ne credeți, dar citiți aici probabil prima știre online publicată de mediaexpres.ro în anul 2001: Click aici pentru prima nostră știre online când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la digital și web.
Pentru abonamente click aici














© 2001 -  Media Expres SRL