×

Autorităţi -- Data și ora publicării: 24.04.2020 14:16:32

CNA-SANCȚIUNI / CNA a amendat Pro TV cu 25.000 de lei și a interzis un spot de teleshopping cu Helmuth Duckadam



București (MEDIA EXPRES) / 24 apr 2020 / CNA a amendat Pro TV cu 25.000 de lei pentru încălcarea protecției minorilor la "Românii au talent" dar și la știrile din sport și a interzis un spot de teleshopping în care fostul portar de fotbal Helmuth Duckadam face reclamă la un tratament pentru reumatism.

Potrivit unui comunicat difuzat de CNA după ședința publică de joi, 23 aprilie 2020, amenda de 25.000 de lei pentru PRO TV a fost motivată prin încălcarea art. 39. alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 („Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective”).

La stabilirea sancțiunii, Consiliul a avut în vedere emisiunea „Românii au talent” (ediția din 21.02.2020, reluată în data de 22.02.2020 și ediția din 28.02.2020) la care a fost reținută și nerespectarea art. 18 lit. b) din Codul audiovizualului, precum și emisiunea „Știrile Pro TV” din data de 20.02.2020, în cadrul cărora la rubrica sport a fost difuzată știrea „Dramă în Australia” , radiodifuzorul încâlcând și art. 18 lit. a) din Cod.

În aceeași ședință CNA a mai somat public Digi 24, deoarece la difuzarea emisiunii „Știrile Digi 24” din 04.04.2020, ora 15.00 nu au fost respectate dispozițiile art. 47 alin. (3) din Cod; a somat public Romania TV deoarece, în cadrul emisiunii „Ultima oră” din data de 26.03.2020, au fost încălcate prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Cod; a somat public radio Rock FM pentru încălcarea dispozițiilor art. 40 alin. (5) din Codul audiovizualului la difuzarea ediției 26 februarie 2020 a emisiunii „Morning Glory”.

De asemenea, CNA a analizat rapoartele de monitorizare privind duratele orare ale inserțiilor de publicitate difuzate în luna ianuarie 2020 de 12 posturi de televiziune în intervalele orare 7.00-18.00 și 18.00-23.00. Au fost monitorizate Antena 1, Antena 3, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Național TV, Prima TV, Pro TV, Pro Cinema, Realitatea Plus, România TV și TVR1.

Constatând încălcarea dispozițiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare, conform cărora „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”, Consiliul a decis sancționarea Realitatea Plus și Pro Cinema cu câte o somație publică, pentru depășiri înregistrate în intervalul orar 7.00-18.00.

În aceeași ședință, membrii Consiliului au hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate pentru o emisiune de teleshopping în cadrul căreia fostul fotbalist Helmuth Duckadam a promovat produsul Reuma Forte fără a se ține cont de dispozițiile art. 126 alin. (1) din Codul audiovizualului, potrivit cărora „Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente” (monitorizare: emisiunea „Teleshopping Reuma Forte” difuzată de România TV în data de 07.03.2020).

CNA a comunicat public și prevederile legislației audiovizualului la care face referire în sancțiunile emise la 23 aprilie:

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă: a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate; b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen;

Art. 47 - (3) Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice;

Art. 40 - (5) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă​;

Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă;

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) este garant al interesului public şi unică autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale, competențele sale fiind stabilite prin Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare. Misiunea CNA este de a asigura un climat bazat pe libera exprimare şi responsabilitatea faţă de public în domeniul audiovizualului. Pentru mai multe detalii despre activitatea CNA accesați www.cna.ro .
(MEDIA EXPRES)


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL