×


Legislaţie -- Data și ora publicării: 12.05.2020 15:47:37

COVID19-CAMPANIE PE BANI-CAMPANII GRATUITE / OUG 63 din 7 mai pune în încurcătură definiția publicității și a campaniilor „noncomerciale” din Legea audiovizualului și Codul audiovizualului



// de Mihai Pavelescu //
București (MEDIA EXPRES) / 12 mai 2020 / Televiziunile sunt obligate să difuzeze în continuare campaniile de interes public gratuite care nu fac parte din campania plătită reglementată la 7 mai de către Guvernul României, potrivit unei rezoluții a Consiliului Național al Audiovizualului din ședința de marți, 12 mai.

Monica Gubernat, președintele CNA, a relatat în ședința publică transmisă online că Pro TV a transmis către CNA o notificare în care „spun că nu știu ce să facă cu campaniile gratis în derulare care rulează deja având în vedere obligativitatea campaniilor informative și au solicitat un punct de vedere”.

„Eu am trimis și către Grupul de Comunicare Strategică care a spus foarte clar că emisiunile deja gratuite rămân gratuite pentru că intră pe alt regim, pentru că sunt mesaje de utilitate publică. Același punct de vedere îl avem și noi. Ce este gratuit, rămâne în continuare gratuit, mesajele plătite vom vedea când vor intra și sub ce formă vor intra”, a spus Gubernat.

Rezoluția enunțată de Monica Gubernat a fost votată în unanimitate de către membrii CNA și intră într-un răspuns la solicitarea Pro TV, fiind destinată în același timp „spre știință tuturor radiodifuzorilor care trebuie să știe că tot ce este gratuit rămâne pe difuzare gratuită”.

Răspunsul va fi publicat și pe site-ul CNA.

Guvernul a aprobat la 7 mai o campanie de informare pe tema Covid-19 de 200 de milioane de lei inclusiv TVA cu derulare în presa online și tipărită și audiovizualul private și în publicitatea outdoor, în următoarele 4 luni, cu începere din 15 mai.

Campania a fost aprobată prin OUG nr. 63 din 7 mai 2020 și se referă la televiziuni, radiouri, ziare, reviste, publicații periodice, furnizorii de servicii media online înregistrați în România și furnizorii de publicitate prin mijloace de publicitate amplasate în localitățile din România. Campania va avea ca subiecte măsurile de prevenire și limitare a răspândirii coronavirusului SARS CoV-2, precum și campanii de informare publică privind modul de reluare a activităților economice și sociale după încetarea stării de urgență.

Prevederile Ordonanței 63 din 7 mai definesc un nou tip de publicitate, care este de interes public dar este plătită și „adaugă” astfel la definiția publicității din Legea audiovizualului, care prevede că publicitatea televizată este „orice formă de mesaj difuzat fie în schimbul unei plăţi, fie al unei contraprestaţii sau difuzat în scopuri de autopromovare, de către o persoană juridică publică sau privată ori de către o persoană fizică, în legătură cu o activitate comercială, ramură de activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri şi servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi şi obligaţii”.

Problema este că potrivit art. 120 (1) din Codul audiovizualului nr. 220 din 2017, „este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale”. Rămâne de văzut dacă "dispozițiile legale" va fi interpretată ca fiind doar cele existente deja în legile organice sau OUG 63 este o "dispoziție legală".

OUG 63 din 7 mai mai stabilește că publicitatea plătită în campania Covid nu se socotește la limita de 12 minute pe oră publicitate comercială, prevedere care încalcă art. 142 din Codul audiovizualului, care prevede că mesajele noncomerciale nu se includ într-adevăr în calculul duratei legale alocate publicităţii, dar trebuie să respecte următoarele condiţii cumulative:
a) difuzarea mesajelor să fie gratuită, fără obligaţie de contrapartidă directă sau indirectă;
b) mesajele să fie grupate şi separate de alte mesaje publicitare şi identificate între coperte cu menţiunea "Mesaj/mesaje de interes public";
c) mesajele să nu conţină nicio referire de natură comercială; siglele sponsorilor pot fi prezentate numai în apeluri caritabile la sfârşitul spotului şi nu trebuie să depăşească durata cumulată de 3 secunde.

De asemenea, OUG 63 din mai 2020 intră în conflict cu Codul audiovizualului care definește la secțiunea a 10-a campaniile „noncomerciale” (art. 141) după cum urmează:
„sunt considerate mesaje noncomerciale: a) anunţul de interes public asumat de către o instituţie sau autoritate publică, în cadrul unei acţiuni de alertă, avertizare şi informare a publicului derulate în condiţiile legii şi care nu promovează propria imagine a instituţiei;
b) campania socială derulată de către o asociaţie sau fundaţie legal constituită, în cadrul unei acţiuni cu caracter exclusiv social, necomercial, adresată societăţii sau comunităţii;
c) apelul în scop caritabil derulat în cadrul unei activităţi filantropice cu caracter umanitar, în scopul sprijinirii unor persoane aflate în dificultate; apelul trebuie să precizeze persoana sub responsabilitatea căreia se colectează şi se utilizează bunurile şi fondurile băneşti donate”.

Media Expres a publicat un articol extins despre campania plătită reglementată prin OUG 63 din 7 mai la adresa https://www.mediaexpres.ro/Media%20Expres%20flip/MediaExpres77/index.html#/12 .
(MEDIA EXPRES)




Da Vinci advertising for educational programs



Abonamentele la MEDIA EXPRES vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Noi ținem istoria audiovizualului. Nu e nevoie să ne credeți, dar citiți aici probabil prima știre online publicată de mediaexpres.ro în anul 2001: Click aici pentru prima nostră știre online când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la digital și web.
Pentru abonamente click aici














© 2001 -  Media Expres SRL