×

Cinema -- Data și ora publicării: 01.07.2021 12:30:31

Observatorul European al Audiovizualului a publicat înainte de Cannes 2021 un tablou al dezastrului din cinematografia europeană de anul trecut ca urmare a restricțiilor Covid-19



București (MEDIA EXPRES) / 1 iul 2021 / Încasările din cinematografe în UE și Marea Britanie (numite în continuare Europa 28) au scăzut dramatic în 2020 de la 7,2 miliarde EUR la 2,1 miliarde EUR, în scădere cu 70,4% față de 2019, iar în România încasările au scăzut peste media europeană cu 77,4% de la 200,3 milioane de lei la 68 de milioane, potrivit unui raport al Observatorului European al Audiovizualului publicat înainte de Festivalul de film Cannes 2021 (6-17 iulie).

Cota de piață pentru filmele europene a crescut de la 26,3% la 39,7%, deoarece majoritatea blockbuster-urilor din SUA au întârziat lansarea în cinematografe, iar producția de filme din Uniunea Europeană și Marea Britanie a scăzut cu 30%, de la puțin peste 2.000 de producții de filme în 2019 la 1.403 de lungmetraje în 2020.

Cifrele comunicatului de presă au fost extrase din ediția din 2021 a FOCUS - Tendințele pieței mondiale a filmului, un raport care este pregătit în fiecare an pentru Marché du Film de la Cannes.

Jurnaliștii pot solicita o copie de presă PDF de la Alison.hindhaugh@coe.int . FOCUS este disponibil gratuit online pentru toți participanții la Marché du film sai poate fi cumpărat după festivalul de film de la Cannes de la librăria Consiliului Europei.

Cinematografele din cea mai mare parte a Europei au trebuit să se închidă ca răspuns la restricțiile COVID în martie 2020. În timp ce majoritatea au avut voie să se redeschidă de la jumătatea lunii mai / iunie 2020, acestea nu puteau funcționa decât cu restricții stricte, inclusiv limite de capacitate și au trebuit să se închidă din nou în timpul celei de-al doilea val, la sfârșitul toamnei. În plus, majoritatea filmelor de succes planificate pentru lansare în 2020 și-au reprogramat lansarea în cinematografe sau - în unele cazuri - au fost lansate direct pe VOD premium.

Drept urmare, piața cinematografelor s-a prăbușit în 2020, cu vânzările de bilete în cinematografele din UE și Marea Britanie scăzând cu 70,2%, până la aproximativ 300 de milioane de bilete, în scădere de la peste un miliard de intrări în 2019 (cel mai înalt nivel din 2004). Veniturile brute au scăzut în mod corespunzător de la 7,20 miliarde EUR la 2,13 miliarde EUR (2,4 miliarde USD), în scădere cu 70,4% față de 2019.

În timp ce accesul în cinematografe a scăzut brusc în fiecare țară europeană, au existat diferențe în ceea ce privește amploarea catastrofei financiare, se mai arată în comunicat.

Cea mai mică scădere de la an la an a fost înregistrată în Danemarca (-44%), Estonia (-51%), Finlanda (-54%) și Țările de Jos (-56%). În schimb, încasările au scăzut cu peste 75% pe șase piețe: Cipru (-79%), România (-77%), Slovenia (-76%), Portugalia (/ -76%), Irlanda (-75%) și Marea Britanie (-75%).

În afara UE și a Regatului Unit, încasările din cinematografe au suferit relativ mai puțin în Norvegia (-57,5%), Rusia (-59,5%) și Islanda (-59,9%).

Cota de piață a filmelor europene a atins un nivel record din cauza lipsei lansărilor americane.

Anularea lansărilor blockbusterelor din SUA în 2020 s-a reflectat în mod clar în numărul de bilete vândute în UE și Marea Britanie în funcție de originea filmelor.

În timp ce vizionarea filmelor din SUA a scăzut cu aproximativ 78%, filmele europene au scăzut cu „doar” 55%, iar intrările la filme europene produse în Europa cu investiții americane (EUR inc) și filme din alte părți ale lumii au scăzut cu „numai ”41%.

Cota de piață a filmelor europene a atins, așadar, un nivel record de aproape 40% din totalul biletelor vândute, în mare parte determinată de cota de piață adesea excepționale de mare a filmelor naționale pe piețele respective, față de doar 26,3% în 2019.

Cota de piață a filmelor din SUA, pe de altă parte, a scăzut de la 68,2% la 49,4%, cel mai scăzut nivel înregistrat în istoria recentă.

La nivel național, filmele europene locale au atins niveluri record pe mai multe piețe, care au fost marcate de lipsa ofertelor americane. Italia a înregistrat cea mai mare cotă de piață națională cu un incredibil 55,6%, urmată de Danemarca (50,4%), Republica Cehă (48,3%), Regatul Unit (46,5%), Franța (44,9%) ), Finlanda (40,8%) și Germania (35,1%). În afara UE, Turcia a fost din nou teritoriul european cu cea mai mare cotă de piață națională, ajungând la 80,0% - fără egal în istorie. Filmele rusești au avut, de asemenea, o cotă de piață record de 47,9%.

Producția de film în UE și Marea Britanie a scăzut cu 30% în 2020.

După ce a ajuns în impas în toată Europa din cauza măsurilor de blocare a activităților din martie 2020, producția de film a fost reluată la începutul verii, în urma unor protocoale sanitare stricte. Spre deosebire de activitatea teatrală, filmările au fost în mare parte permise pe tot parcursul celui de-al doilea val în toamnă și iarnă, atingând adesea niveluri egale sau chiar mai mari decât înainte de pandemie.

Prin urmare, volumul producției de filme în UE și Marea Britanie nu s-a prăbușit în același mod ca încasările din cinematografe. Observatorul European al Audiovizualului a estimat că un total de 1.403 de filme de cinema au fost produse în UE și Marea Britanie în 2020, în scădere „doar” cu 30% față de nivelul record din 2019, de 2.007 filme de lung metraj.

Tendințele diferă foarte mult între țări, datorită metodologiilor diferite de numărare a producțiilor: pe acele piețe în care producția de film este măsurată ca filme lansate efectiv, închiderea cinematografelor a avut un impact negativ direct asupra producțiilor de film, în timp ce pe piețele în care producția de film este măsurată în termeni de filmele care primesc finanțare publică sau sunt certificate, declinul activității de producție poate fi văzut doar în anii următori. De asemenea, rămâne de văzut ce efect va avea pe termen mediu pierderea semnificativă a veniturilor din încasările din cinematografe în 2020 și 2021 asupra sectorului european de producție de film.
(MEDIA EXPRES)


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL