×

Programe TV -- Data și ora publicării: 30.01.2024 13:15:11

(Conține UPDATE) Lista must-carry pe 2024 este din nou subiect de controverse toate gravitând în jurul întrebării "Cine plătește?"



București (MEDIA EXPRES) / 30 ian 2023 / Unele televiziuni din lista must-carry nu emit acorduri de retransmisie pentru serviciile de distribuție online de tipul OTT (de la acronimul din limba engleză Over-The-Top) sau IPTV, potrivit declarațiilor din ședința CNA din 30 ianuarie, când a fost prezentată pentru prima oară pe anul 2024 noua listă, realizată în funcție de audiențele de anul trecut.

Din acest motiv, dar și pentru că unele televiziuni nu își plătesc măsurarea audienței pe durata unui întreg an calendaristic, a determinat Consiliul Național al Audiovizualului să amâne publicarea listei cu cel puțin o zi, subiectul urmând să fie reluat miercuri, 31 ianuarie.

Răzvan Popescu, președintele de ședință al CNA, a menționat mai multe probleme ridicate înainte de publicarea listei, printre care numele câtorva televiziuni care nu acordă avize pentru toată lumea, printre care se numără Național TV, Aleph News și B1 TV, dar și cazul televiziunilor cu probleme legale - de regulă modificări de acționariat fără acord.

Constantin Pandele, reprezentantul megogo.net, un serviciu de distribuție de conținut online care s-a notificat la CNA anul trecut și intenționează să se lanseze oficial inclusiv ca furnizor de televiziuni lineare, a declarat că ANCOM a clasificat serviciul ca fiind IPTV și că ar trebui să primească acorduri de retransmisie ca orice cablist.

Reprezentanta Național TV, Nicoleta Popa, a explicat că refuzul este determinat de faptul că nu au acordurile pentru internet din partea deținătorilor de drepturi pentru filmele difuzate.

Reprezentantul B1 TV, Rareș Anița, a motivat refuzul prin faptul că audiența pe internet nu este monetizată de către televiziuni așa cum se întâmplă în cablu și satelit, unde ARMA măsoară audiențele în baza cărora televiziunile vând publicitate. Drept urmare, internetul ar trebui să plătească pentru conținutul TV preluat.

Pe de altă parte însă, condiționarea financiară a distribuției ar trebui să scoată de drept televiziunile din lista must-carry, potrivit legislației în audiovizual. Aceeași lege obligă în același timp toate rețelele, indiferent de modul de transmisie – inclusiv cele prin internet -, să transmită obligatoriu toate televiziunile din listă.

Cât despre măsurarea audienței, Dorina Rusu, membru CNA, a declarat că nu i se pare normal ca unele televiziuni să plătească timp de 12 luni iar altele doar o lună și apoi toate să fie pe listă, obligatorii.

Opinia șefului biroului juridic al CNA a fost că legislația menționează ordonarea listei de televiziuni private după „media audienței ultimilor 12 luni”, lăsând să se înțeleagă (dar nepronunțându-se explicit) că dacă nu se măsoară tot anul, nu ar trebui să intre pe listă. Cât despre problemele legale ale televiziunilor, opinia juridicului a fost că acestea sunt sancționate conform legii cu amenzi și o eventuală neincludere a lor pe lista must-carry ar fi o a doua sancțiune pentru aceeași faptă.

Discuțiile din CNA vor fi reluate cu obiectivul de a publica lista pe site-ul cna.ro în primele zile ale lunii februarie, dar este puțin probabil că lista nu va fi contestată.

Cheia problemei este, după părerea noastră, că legea instituie o obligație care amestecă dreptul general al publicului de a fi informat cu o „cooperativizare” a distribuției TV și cu sistemul capitalist de organizare a economiei de piață, care presupune diferite costuri și contribuții financiare din partea companiilor implicate - distribuitori prin cablu, satelit, IPTV - și televiziuni.

Soluția este aceeași cu răspunsul pe care îl dăm la întrebarea: „Cine plătește”?

UPDATE: Știrea a fost corectată față de versiunea inițială prin înlocuirea autorului declarației privind monetizarea pe internet făcută de Rareș Anița de la B1 TV și nu de Mihăiță Avram de la Realitatea Plus, așa cum a apărut în mod eronat.
(MEDIA EXPRES)


Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover


Anuarul MEDIA EXPRES cu ediția 2023-2024 este online!
Gratuit online, doar un click: Latest issue Media Expres YEARBOOK 1st Cover




Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici




© 2001 -  Media Expres SRL