×

Revista presei -- Data și ora publicării: 10.10.2025 11:34:57

REVISTA PRESEI / 10 oct 2025 /



Departamentul păstrat secret de la ANCOM, din care fac parte soția șefului SRI și soția șefului Autorității
Cartea electronică de identitate, promovată de MAI cu aproape 2 milioane de euro. În ce constă campania pentru care vor fi folosite și „soluții de inteligență artificială”
Cloudul Guvernamental al Romaniei - cu un pas mai aproape de realitate
O „idee SRI” tradusă într-un text legislativ: părerea specialiștilor despre proiectul „majoratului online”
Țara europeană unde Google creează 300 de noi locuri de muncă, după o investiție de 5 miliarde de euro: „E o miză strategică”
„Te pui cu blondele” revine sub alt nume. Cine este prezentatorul emisiunii. Reacția lui Dan Negru
Marta Ușurelu, din culisele emisiunii Temerarii de la Digi24. „Publicul vrea să fie inspirat”. EXCLUSIV
Kim Kardashian şi Naomi Watts, într-un serial marca Ryan Murphy. Producţia are premiera pe Disney Plus
Hulu înlocuieşte Star pe Disney Plus în România
HBO lansează primul trailer pentru „A Knight of the Seven Kingdoms”, noul prequel „Game of Thrones”. Când are premiera
Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) va majora taxele începând cu 1 ianuarie 2026
Federaţia CulturMedia solicită Guvernului României intervenţia imediată pentru rezolvarea crizei de finanţare: „Cultura nu este un lux, ci pilonul identităţii naţionale”
Documentarul Amazon despre Melania Trump, în valoare de 40 de milioane de dolari, va fi lansat în ianuarie şi va conţine „imagini exclusive” din „întâlniri cruciale”
Instagram s-ar putea lansa pe TV
Drama familială reală din spatele noului serial Netflix „House of Guinness”: „Mult mai interesant decât Downton Abbey”
Filme cu Emma Stone şi Jodie Foster, în avanpremieră la Dracula Film Festival 2025
Adrian-Victor Vevera, directorul ICI, atenționează legat de A.I.: Suntem pregătiți să încredințăm unui sistem non-uman responsabilitatea de a continua povestea omenirii? - INTERVIU
Net Brinel va realiza pentru ASF infrastructura IT destinată recuperării în caz de dezastru. La cât se ridică valoarea contractului
Angajați din România, prezentați ca anunțați că vor fi brusc mutați de la un gigant IT american la un grup indian
UE anunţă un plan de 1 miliard de euro pentru creşterea utilizării AI în industrii cheie
SES are un nou logo
Documentarul 8K HDR „Deep Ocean: Kingdom of the Coelacanth” a câștigat categoria „Content Creation” în cadrul IBC Innovation Awards
Satelitul THOR 8 va fi lansat la 1 grad Vest cu ajutorul SpaceX
Pirateria tv, o operațiune a mafiei organizate?
Netflix aduce jocurile direct pe televizor: LEGO, Tetris și alte surprize
Televiziunea și starea mentală: ce spun tinerii britanici despre efectele vizionării la tv
Piața de internet prin satelit ar putea depăși 20 de miliarde de dolari până în 2030


...


Departamentul păstrat secret de la ANCOM, din care fac parte soția șefului SRI și soția șefului Autorității

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) are un departament format din șapte „consilieri de specialitate”. Până acum, numele lor nu erau cunoscute. HotNews a aflat cine sunt cei care fac parte din departament şi le-a documentat biografia profesională. „Sunt oameni pe care te poţi baza pentru o strategie, s-ar fi irosit ca şefi ai unei structuri”, spune secretarul general ANCOM, Marius Săceanu, cel care a creat acest departament. „Există preconcepţia că, dacă eşti soţia sau soţul cuiva, eşti incompetent. Percepţia omoară adevărul”, Valeriu Zgonea, președinte ANCOM. Nu au publicat declaraţii de avere, CV-urile lor nu sunt publice, iar numele lor erau până acum necunoscute pentru public. Toţi sunt „consilieri de specialitate” la ANCOM, autoritatea statului român care reglementează și supraveghează piața de comunicații. Șapte persoane sunt în departament, iar numărul lor, dar nu numele lor, a devenit cunoscut după ce, pe 4 februarie, USR a publicat un comunicat de presă despre instituție. Partidul acuza atunci că cei 7 consilieri de specialitate nu au pregătirea necesară şi „consumă 2 milioane de euro din bugetul de salarii al instituției”. HotNews l-a întrebat pe Radu Miruţă ce ştie despre acest departament în momentul în care fusese deja numit ministru al Economiei şi membru în CSAT, alături de şeful SRI. El nu a răspuns la solicitări. Nici deputatul USR Radu Mihaiu, actualul şef al Comisiei nu a răspuns. Nici pe site-ul ANCOM sau al Agenţiei Naţionale de Integritate nu pot fi găsite mai multe detalii. „În fiecare instituţie există oameni angajaţi prin pile şi relaţii. Pentru că nu pot fi daţi afară, fiind protejaţi de Statutul Funcţionarului Public, ca să nu blocheze instituţia în aşteptarea unei semnături sau a unui aviz din partea lor, aceştia sunt relocaţi în câte un departament unde nici nu ajută, dar nici nu strică. Astfel de departamente sunt ca un fel de «cimitir al elefanţilor»”, a explicat o sursă politică, care nu a vrut să detalieze componenţa departamentului ANCOM. Au confirmat însă numele celor şapte angajaţi chiar preşedintele Valeriu Zgonea şi secretarul general Marius Săceanu, „arhitectul” compartimentului de consilieri. „Lista este adevărată”. „Fără să aibă vreo atribuție tehnică, aceștia consumă aproape 2% din bugetul ANCOM”, declara, potrivit comunicatului partidului, Radu Miruță, în acel moment şef al Comisiei pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaţilor. Documentarea HotNews a arătat că suma înaintată de Radu Miruță nu s-a dovedit a fi adevărată.
https://hotnews.ro/departamentul-pastrat-secret-de-la-ancom-din-care-fac-parte-sotia-sefului-sri-si-sotia-sefului-autoritatii-2080689

Cartea electronică de identitate, promovată de MAI cu aproape 2 milioane de euro. În ce constă campania pentru care vor fi folosite și „soluții de inteligență artificială”

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a atribuit, în data de 1 octombrie, un contract pentru promovarea cărții electronice de identitate pe TV, radio, online și rețelele de cinematografe și centre comerciale, în valoare totală fără TVA de 9,85 milioane lei (aproape 2 milioane de euro), fonduri alocate prin PNRR. MAI a primit o singură ofertă la această licitație, din partea unei asocieri de patru firme în frunte cu Complete Media Grup, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Noua carte electronică de identitate (CEI) a început să fie emisă în județul Cluj în martie 2025, iar la nivel național a fost disponibilă ulterior, inclusiv în București din aprilie 2025 și la nivelul întregii țări începând cu august 2025. Desfășurarea unei campanii de sensibilizare care să încurajeze utilizarea pe scară largă a noii cărți electronice de identitate, și implicit, a serviciilor publice electronice aferente, beneficiază de finanțare prin PNRR, potrivit negocierilor purtate cu Comisia Europeană. Contractul de promovare a cărții electronice de identitate a fost atribuit de MAI în data de 1 octombrie pentru o valoare totală de 9,85 milioane lei (aproape 2 milioane de euro), către o asociere din patru firme conduse Complete Media Grup. Contractul inițial a fost scos la licitație la finele lunii iunie din acest an pentru o valoare estimată de 9,93 milioane de lei (fără TVA). Singura ofertă a fost depusă de asocierea dintre firmele: Complete Media Grup (lider), având ca subcontractanți pe: The Plan B Concept SRL, Best Advertising Worldwide și Mercury360 Communications SRL. Complete Media Grup, agenție media deținută integral de Roxana Necula, potrivit Termene.ro, va subcontracta 82% din acest contract, echivalentul a peste 8 milioane de lei, către celelalte firme pentru realizarea și producția materialelor de promovare, mai arată datele din SEAP. Serviciile de promovare se vor derula timp de 3 luni și vor consta în spoturi video și audio adaptate pentru fiecare din categoriile de public țintă, astfel: Campanie în mediul online: promovarea CEI și încurajarea utilizării pe scară largă prin publicarea de materiale de promovare, în special în format video, pe rețele sociale și prin Google Ads pe site-uri si platforme cu vizibilitate mare. Campanie media TV: realizarea a minimum 3 spoturi de informare. Campanie media radio: realizarea a minimum 3 spoturi de informare. Campanie media prin intermediul rețelelor de cinematografe și al plasmelor din centrele comerciale si cinematografe: dezvoltarea a minimum 2 spoturi video. Spoturile audio-video care se vor difuza în cinematografe vor fi de maximum 30 secunde, iar pe plasmele din centrele comerciale și cinematografe spoturile vor fi de tip reels și vor fi subtitrate, după caz. Se va asigura o expunere de minim 2.000.000 de cetățeni, în cele 3 luni de desfășurare a campaniei prin intermediul rețelelor de cinematografe și al plasmelor din centrele comerciale și din cinematografe. Organizarea a minim două evenimente/conferințe și realizarea obiectelor promoționale, inclusiv 10.000 de flyere.
https://hotnews.ro/cartea-electronica-de-identitate-promovata-de-mai-cu-aproape-2-milioane-de-euro-in-ce-consta-campania-pentru-care-vor-fi-folosite-si-solutii-de-inteligenta-artificiala-2081274

Cloudul Guvernamental al Romaniei - cu un pas mai aproape de realitate

Asocierea Metaminds – Trencadis Corp a semnat acordul-cadru pentru furnizarea de “Soluții și produse TIC Cloud intern” destinate implementării Cloud-ului Guvernamental al României, proiect strategic coordonat de statul român. Acordul, atribuit prin licitație publică, are o valoare totală estimată de 427 milioane de lei (fără TVA) și este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Implementarea proiectului vizează dezvoltarea unei infrastructuri IT moderne, sigure și performante, care va susține procesul de digitalizare a serviciilor publice din România. În cadrul consorțiului, Metaminds va contribui cu expertiză tehnică și operațională extinsă în proiectarea, furnizarea și integrarea soluțiilor complexe care stau la baza infrastructurii de Cloud Guvernamental. Metaminds va asigura livrarea și configurarea echipamentelor de procesare, stocare și backup, implementarea soluțiilor Cloud IaaS (Infrastructure as a Service) și PaaS (Platform as a Service) precum și servicii de instalare, configurare, punere în funcțiune, integrare la nivel de servicii și instruire a personalului tehnic, contribuind la operaționalizarea completă a ecosistemului cloud și la interoperabilitatea acestuia între instituțiile guvernamentale. Ovidiu Ghiman, CEO Metaminds, a subliniat importanța misiunii: „Implicarea noastră în acest proiect reprezintă o continuare firească a angajamentului Metaminds de a sprijini transformarea digitală a României prin soluții de tehnologie avansate și sigure. Înțelegem importanța acestui proiect pentru viitorul serviciilor publice și ne asumăm să lucrăm într-un ritm accelerat pentru a-l livra în termenul contractual. Acest proiect este esențial pentru transformarea digitală a administrației publice, iar unul dintre obiectivele noastre este să susținem respectarea jaloanelor PNRR de care depind cele 500 de milioane de euro alocate întregului Cloud Guvernamental.”
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/it-c/cloudul-guvernamental-al-romaniei-cu-un-pas-mai-aproape-de-realitate-22193790

O „idee SRI” tradusă într-un text legislativ: părerea specialiștilor despre proiectul „majoratului online”

Specialiștii susțin că proiectul de lege a „majoratului online” reprezintă o veche „idee SRI” de a verifica identitatea tuturor utilizatorilor. Senatul a adoptat, pe 6 octombrie, o propunere legislativă pentru introducerea unei „Legi a majoratului online”. Proiectul merge la Camera Deputaților, cameră decizională în acest caz. Inițiativa introduce nevoia acordului parental atunci când minorii cu vârste de până la 16 ani vor să creeze conturi sau să acceseze servicii online. Deși a fost susținută puternic în Senat, unde nimeni nu a votat împotriva ei, măsura este, însă, criticată de specialiștii care promovează drepturile în mediile digitale. Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) afirmă că este vorba despre un „nou vătaf al accesului digital”. ApTI este o asociație nonguvernamentală formată din persoane fizice implicate în internetul românesc, care își propunere susținerea și promovarea unei lumi digitale libere și deschise, prin respectarea drepturilor fundamentale ale omului.
https://www.libertatea.ro/educatie/o-idee-sri-parerea-specialistilor-despre-proiectul-majoratului-online-5477364

Țara europeană unde Google creează 300 de noi locuri de muncă, după o investiție de 5 miliarde de euro: „E o miză strategică”

Google a anunțat o investiție uriașă: 5 miliarde de euro în perioada 2026-2027, pentru extinderea centrului său de date din Saint-Ghislain, un oraș în provincia Hainaut din Belgia. Investiția va genera direct 300 de locuri de muncă cu normă întreagă și, indirect, aproximativ 15.000 de joburi. Extinderea centrului de date din Saint-Ghislain este necesară datorită cererii tot mai mari pentru servicii de cloud, în contextul creșterii inteligenței artificiale (AI). Compania americană a anunțat proiectul miercuri, în timpul misiunii economice belgiene desfășurate în California. „Pentru poziția competitivă a Belgiei este important ca firmele să adopte AI. Infrastructura joacă un rol esențial în acest sens”, a declarat Tom De Block, country manager Google Belux, aflat la Sunnyvale. El a adăugat că Google va oferi și programe de formare în domeniul AI.
https://www.libertatea.ro/stiri/google-investitie-centru-date-inteligenta-artificiala-locuri-de-munca-belgia-5477471

„Te pui cu blondele” revine sub alt nume. Cine este prezentatorul emisiunii. Reacția lui Dan Negru

În urmă cu aproximativ o săptămână, în mediul online au apărut informații conform cărora Antena se pregătește să aducă în fața telespectatorilor un format care să amintească de „Te pui cu blondele”, emisiune pe care Dan Negru o prezenta în urmă cu mulți ani. După ce a aflat acest lucru, prezentatorul, care acum activează la Kanal D, a precizat pe pagina lui de Facebook că în niciun caz nu se află printre cei care vor să „recicleze” formatul. Potrivit jurnaliștilor de la Cancan, nu se știe încă dacă emisiunea va fi difuzată pe Antena 1 sau pe Antena Stars, însă numele show-ului ar fi deja stabilit: „Te pui cu faimoșii”!
https://www.tvmania.ro/cine-este-prezentatorul-emisiunii-te-pui-cu-faimosii-573430

Marta Ușurelu, din culisele emisiunii Temerarii de la Digi24. „Publicul vrea să fie inspirat”. EXCLUSIV

Marta Ușurelu aduce în prim-plan, la Digi24, poveștile celor care schimbă lumea prin curaj și pasiune. De la inovație și cultură, până la gastronomie și business, invitații ei din emisiunea „Temerarii” arată că succesul se construiește pas cu pas. Ce se întâmplă și dincolo de acest format? Aflăm imediat detalii! Într-o lume dominată adesea de știri negative, Marta Ușurelu a ales să caute lumina. Realizatoarea emisiunii „Temerarii” de la Digi24 vorbește cu oameni care schimbă lumea în felul lor — prin curaj, pasiune și perseverență. Fie că e vorba de inovație, cultură, gastronomie sau business, invitații ei au un numitor comun: nu renunță niciodată. Când nu e în fața camerelor, Marta își găsește relaxarea în seriale, momente cu familia și proiectele Biz, pe care le crește cu aceeași pasiune cu care își alege invitații. Toamna aceasta se anunță plină: evenimente, conferințe și o călătorie-surpriză pregătită pentru fiul ei, Nicolas, care împlinește 18 ani.
https://www.tvmania.ro/marta-usurelu-din-culisele-emisunii-temerarii-de-la-digi24-exclusiv-573333

Kim Kardashian şi Naomi Watts, într-un serial marca Ryan Murphy. Producţia are premiera pe Disney Plus

Disney+ lansează în noiembrie un nou serial dramatic semnat de Ryan Murphy, creatorul producţiilor de succes American Horror Story şi Feud. „Totul e corect” (All’s Fair) va avea premiera marţi, 4 noiembrie, cu trei episoade lansate simultan, urmate de difuzări săptămânale în fiecare marţi. Noua producţie îi reuneşte pe Kim Kardashian, Naomi Watts, Niecy Nash-Betts, Teyana Taylor, Matthew Noszka, Sarah Paulson şi Glenn Close într-o poveste despre ambiţie, putere şi loialitate într-o lume dominată de avocaţi şi scandaluri de divorţ. Serialul urmăreşte o echipă de avocate care părăsesc o firmă controlată de bărbaţi pentru a-şi înfiinţa propriul cabinet de succes. Într-un mediu unde banii şi dragostea sunt arme, femeile îşi impun propriile reguli şi transformă modul în care se face justiţie – şi afaceri – la cel mai înalt nivel.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/disney-plus-serial-totul-e-corect-ryan-murphy-22193704

Hulu înlocuieşte Star pe Disney Plus în România

Disney+ trece la o nouă etapă: brandul Hulu a devenit, din 8 octombrie, noua secţiune de divertisment general pe platformă, inclusiv în România, înlocuind complet brandul Star. Schimbarea face parte dintr-o strategie globală ce are ca scop integrarea completă a brandului Hulu în Disney+. În SUA, Hulu este aplicaţie de sine stătătoare, unul dintre cele mai vechi branduri. Potrivit companiei, această schimbare face parte din planul de lansare, în 2026, a unei aplicaţii complet integrate Disney+–Hulu, „care va oferi o experienţă unificată pentru abonaţi”. În România deja se poate vedea în aplicaţia Disney cum secţiunea Star a fost înlocuită cu denumirea de Hulu. Secţiunea include titluri celebre precum Crime în imobil, Shogun, Alien Earth, Ursul - The Bear, Ultima Plăcere, Paradise, Vieţile Secrete ale Soţiilor Mormone sau Războiul Tenişilor. Hulu devine astfel alături de Disney, Pixar, Marvel, Star Wars şi National Geographic unul dintre brandurile principale din interfaţa Disney+.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/disney-plus-hulu-22194270

HBO lansează primul trailer pentru „A Knight of the Seven Kingdoms”, noul prequel „Game of Thrones”. Când are premiera

HBO revine în universul Westeros. Platforma a lansat primul trailer pentru „A Knight of the Seven Kingdoms”, un nou prequel al francizei „Game of Thrones”, care va avea premiera pe 18 ianuarie 2026, scrie Variety. Serialul de şase episoade, cu o durată de aproximativ 30 de minute fiecare, este inspirat din nuvelele lui George R.R. Martin, reunite sub titlul „Tales of Dunk and Egg”. Povestea are loc cu un secol înainte de evenimentele din „Game of Thrones” şi urmăreşte aventurile a doi eroi: Ser Duncan cel Înalt, un cavaler tânăr, naiv, dar curajos, şi Egg, scutierul său de statură mică, care este de fapt prinţul Aegon Targaryen.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/nou-serial-univers-game-of-thrones-22194324

Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) va majora taxele începând cu 1 ianuarie 2026

La data de 01.10.2025 a fost publicat Ordinul nr. 79, prin care Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) anunță majorarea taxelor începând cu 1 ianuarie 2026. În acest context și având în vedere durata procedurilor, este oportun ca firmele să inițieze și să continue fără întrerupere demersurile de înregistrare sau consolidare a protecției mărcilor, pentru a evita costuri suplimentare, în special cele asociate cu: Proiecte de brand care urmează să fie lansate în 2026. Mărci încă neînregistrate. Reînnoirea protecției existente (taxele pot fi achitate cu 6 luni înainte, încă la valoarea redusă). Brevete de invenții. Design de produs. În temeiul prevederilor art. 6 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 573/1998 privind organizarea și funcționarea Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci, cu modificările și completările ulterioare, și potrivit Ordinului nr. 79 din 01.10.2025, OSIM majorează taxele aferente tuturor serviciilor legate de mărci. Acestea includ: depunerea cererilor de marcă, reînnoirea mărcilor existente, înregistrările internaționale prin sistemul Madrid, serviciile de opoziție și observații, precum și alte taxe administrative conexe.
https://justnews.ro/oficiul-de-stat-pentru-inventii-si-marci-osim-va-majora-taxele-incepand-cu-1-ianuarie-2026

Federaţia CulturMedia solicită Guvernului României intervenţia imediată pentru rezolvarea crizei de finanţare: „Cultura nu este un lux, ci pilonul identităţii naţionale”

Federaţia CulturMedia solicită Guvernului României „intervenţia imediată pentru rezolvarea crizei de finanţare, prin rectificare bugetară sau orice alt mecanism legal, astfel încât să se asigure plata integrală şi la timp a drepturilor salariale pentru toţi angajaţii din sectorul cultural până la sfârşitul anului”. Într-o scrisoare deschisă transmisă prim-ministrului Ilie Bolojan, sindicatul solicită „retragerea neîntârziată a Circularei ilegale emise de Ministerul Culturii şi transmiterea unei noi comunicări către toate instituţiile din subordine, care să reafirme obligaţia respectării stricte a Codului Muncii şi a contractelor de muncă.. În plus, se cere demararea unui control riguros care să verifice modul în care au fost fundamentate şi solicitate bugetele pentru anul 2025 de către Ministerul Culturii şi instituţiile subordonate, evaluarea capacităţii manageriale a persoanelor responsabile de această criză şi luarea măsurilor legale care se impun în cazul în care se constată o culpă în gestionarea deficitară sau ineficientă a fondurilor publice, şi crearea unui mecanism predictibil şi sustenabil de finanţare a sectorului cultural, care să elimine pe viitor riscul unor astfel de situaţii umilitoare şi ilegale”.
https://www.news.ro/cultura-media/federatia-culturmedia-solicita-guvernului-romaniei-interventia-imediata-pentru-rezolvarea-crizei-de-finantare-cultura-nu-este-un-lux-ci-pilonul-identitatii-nationale-1922401510012025101022194995

Documentarul Amazon despre Melania Trump, în valoare de 40 de milioane de dolari, va fi lansat în ianuarie şi va conţine „imagini exclusive” din „întâlniri cruciale”

Amazon va lansa documentarul despre Melania Trump în cinematografe în ianuarie 2026. Filmul o urmăreşte pe prima doamnă în cele 20 de zile dinaintea învestirii din 2025 şi este regizat de Brett Ratner. Este primul lungmetraj al regizorului de când a fost acuzat de hărţuire sexuală de către mai multe femei în 2017. El a negat acuzaţiile. Descrierea oficială precizează că Melania ne va arăta lumea prin ochii ei, „în timp ce orchestrează planurile de învestire, navighează prin complexitatea tranziţiei de la Casa Albă şi reintră în viaţa publică alături de familia sa”, scrie The Guardian.
https://www.news.ro/cultura-media/documentarul-amazon-despre-melania-trump-in-valoare-de-40-de-milioane-de-dolari-va-fi-lansat-in-ianuarie-si-va-contine-imagini-exclusive-din-intalniri-cruciale-1922404810062025100822194906

Instagram s-ar putea lansa pe TV

Meta ia în calcul dezvoltarea unei aplicaţii de Instagram pentru televizoare, spune şeful platformei Adam Mosseri. O posibilă viitoare versiune pentru televizoare a Instagram ar putea reprezenta una dintre piesele de puzzle ale focului din ce în ce mai puternic pe video al platformei de socializare. Noua aplicaţie de iPad se deschide direct în Reels, iar următorul update important al versiunii de smartphone va veni cu aceeaşi schimbare - ambele aspecte făcând parte din noua strategie cu accent pe video.
https://www.news.ro/economic/instagram-s-ar-putea-lansa-pe-tv-1922402610042025100722194810

Drama familială reală din spatele noului serial Netflix „House of Guinness”: „Mult mai interesant decât Downton Abbey”

Cel mai recent serial al creatorului „Peaky Blinders”, Steven Knight, spune povestea palpitantă a dinastiei Guinness, creatoare a berii cu acelaşi nume, şi a fost conceput de Ivana Lowell, descendentă a familiei Guinness, care dezvăluie rivalităţile, scandalurile, secretele şi tragediile strămoşilor săi. Ivana Lowell se afla în Irlanda pentru o reuniune de familie la Castletown, conacul palladian restaurat de vărul ei Desmond Guinness în comitatul Kildare, când a avut o revelaţie. Ea şi ceilalţi urmăreau, fără prea mult interes, un episod din „Downton Abbey” la televizor. Văzând cum personajele fictive Crawley îşi spuneau replici politicoase una alteia la masa de cină, Lowell a realizat ceva. „Istoria familiei noastre era mult mai picantă şi mai interesantă decât asta - şi în plus, era totul adevărat”, povesteşte ea pentru BBC din sufrageria sa din East Hampton.
https://www.news.ro/cultura-media/drama-familiala-reala-din-spatele-noului-serial-netflix-house-of-guinness-mult-mai-interesant-decat-downton-abbey-video-1922401309162025101722194155

Filme cu Emma Stone şi Jodie Foster, în avanpremieră la Dracula Film Festival 2025

Cea de-a XIII-a ediţie a Dracula Film Festival, ce va avea loc în perioada 29 octombrie - 2 noiembrie, aduce în avanpremieră la Braşov unele dintre cele mai aşteptate producţii internaţionale ale sezonului, semnate de autori importanţi ai cinematografiei contemporane. Toate proiecţiile vor avea loc la Cinema Modern Braşov, iar biletele sunt deja disponibile pe biletebrasov.ro. Ediţia din acest an va fi deschisă de „Bugonia”, cel mai nou film al lui Yorgos Lanthimos, în care Emma Stone interpretează din nou un rol principal, după colaborările anterioare cu cineastul grec în „The Favourite”, „Poor Things” şi „Kinds of Kindness”. Proiectat în avanpremieră la Braşov, filmul reprezintă una dintre cele mai aşteptate producţii ale toamnei şi va avea lansarea naţională în cinematografe pe 31 octombrie, imediat după festival.
https://www.news.ro/entertainment/filme-cu-emma-stone-si-jodie-foster-in-avanpremiera-la-dracula-film-festival-2025-1922401710432025100922194970

Adrian-Victor Vevera, directorul ICI, atenționează legat de A.I.: Suntem pregătiți să încredințăm unui sistem non-uman responsabilitatea de a continua povestea omenirii? - INTERVIU

Deocamdată AI este o unealtă. Însă, spre deosebire de tehnologiile anterioare, AI-ul are potențialul de a decide singur cum se dezvoltă. În 30 de ani nu va mai fi doar un „instrument” pe care îl folosim, ci un strat de inteligență distribuită care va susține întreaga infrastructură a civilizației. Dacă mergem pe firul speculației, putem imagina un scenariu în care AI-ul, cu acces la surse inepuizabile de energie și mecanisme de reziliență la cataclisme, ar putea asigura o moștenire a civilizației noastre. Întrebare care ar pune în dificultate oamenii de știință ar fi: În ce moment putem lăsa AI să ia o decizie care influențează direct viața unui om? Ei vorbesc despre o problemă critică: Cine deține infrastructura AI și cine controlează accesul la ea. Toate aceste idei sunt detaliate de Adrian-Victor Vevera, Directorul General al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București, într-un interviu acordat Profit.ro. Profit.ro: Este AI-ul o unealtă sau doar începutul unui sistem care ne poate înlocui? Adrian-Victor Vevera: Deocamdată, AI este o unealtă, al cărei impact cultural și psihologic este doar la început și care necesită un sistem de guvernanță care să sublinieze responsabilitatea umană, transparența AI și nevoia de a înțelege cât mai bine ce se întâmplă cu un sistem. La nivelul Uniunii Europene se vorbește despre AI etic și de încredere. Dar problema nu este neapărat tehnologică, ci ține de sisteme umane – politice, sociale, economice – care vor trebui să gestioneze felul în care relaționăm cu AI. O adoptare nesustenabilă și prost gândită a AI, în loc să sporească productivitatea oamenilor, poate genera dependență și induce efecte nedorite pe termen lung. În aceeași măsură, se conturează și este promovată o anumită ostilitate a oamenilor față de AI, având în vedere temerile existente izvorâte din dependența de sisteme complexe care nu mai sunt controlate direct de om și care au înlocuit o parte din activitățile umane anterioare. Suntem dependenți critic de sisteme complexe pe care oamenii nu le pot asimila în totalitate cu mintea lor, care reacționează mai repede decât oamenii și care iau decizii fără oameni. Astfel de sisteme au, însă vulnerabilități specifice, motiv pentru care, câteodată au dat greș, ducând spre exemplu la scăderi bruște ale piețelor de tranzacționare cu boți sau întreruperi ale funcționării cauzate de atacuri cibernetice. Nu pot afirma că AI va înlocui oamenii, deoarece rolul factorului uman rămâne esențial. Pot însă afirma că AI-ul devine un partener, iar cheia este să-l utilizăm ca sprijin, nu ca substitut.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/it-c/adrian-victor-vevera-directorul-ici-atentioneaza-legat-de-a-i-suntem-pregatiti-sa-incredintam-unui-sistem-non-uman-responsabilitatea-de-a-continua-povestea-omenirii-interviu-22179155

Net Brinel va realiza pentru ASF infrastructura IT destinată recuperării în caz de dezastru. La cât se ridică valoarea contractului

Net Brinel, parte a grupului francez SNEF din anul 2019, a câștigat o licitație organizată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru livrarea de infrastructură informatică destinată realizării funcțiilor de recuperare în caz de dezastru. Net Brinel, parte a grupului francez SNEF din anul 2019, a câștigat o licitație organizată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pentru livrarea de infrastructură informatică destinată realizării funcțiilor de recuperare în caz de dezastru. Estimat la 5,925 milioane de lei, fără TVA, contractul a fost atribuit pentru suma de 5,85 milioane de lei, fără TVA. Net Brinel a fost singurul ofertant.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/it-c/net-brinel-va-realiza-pentru-asf-infrastructura-it-destinata-recuperarii-in-caz-de-dezastru-la-cat-se-ridica-valoarea-contractului-22180147

Angajați din România, prezentați ca anunțați că vor fi brusc mutați de la un gigant IT american la un grup indian

Compania Emerson Cluj-Napoca, parte a concernului american Emerson, producător de echipamente industriale, cu vânzări globale de aproape 17 miliarde de dolari în 2024, este prezentată în spațiul public ca anunțând zeci de angajați că nu vor mai lucra pentru companie, din ianuarie 2026, ci vor fi transferați la un furnizor terț de încredere, grupul indian Infosys. Posturile lor vor fi astfel transferate către gigantul indian de outsourcing Infosys, într-un proces de externalizare masivă, care afectează sute de angajați Emerson la nivel global, arată Doru Șupeală, consultant de marketing, management și business. La acest moment nu există un anunț oficial din partea Emmerson. Profit.ro a contactat compania, deocamdată fără răspuns.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/it-c/ultima-ora-angajati-din-romania-prezentati-ca-anuntati-ca-vor-fi-brusc-mutati-de-la-un-gigant-it-american-la-un-grup-indian-22193657

UE anunţă un plan de 1 miliard de euro pentru creşterea utilizării AI în industrii cheie

Comisia Europeană a anunţat un plan de un miliard de euro pentru impulsionarea utilizării AI în industrii cheie pe fondul eforturilor de reducere a dependenţei UE de tehnologiile americane şi chineze, relatează Reuters. Strategia Apply AI a Comisiei vine după un plan de acţiune dezvăluit în aprilie care caută să reducă povara de reglementare şi costurile pentru startupurile care au probleme în a respecta regulile AI intrate în vigoare în august 2024.
https://www.zf.ro/business-international/ue-anunta-un-plan-de-1-miliard-de-euro-pentru-cresterea-utilizarii-22923231

SES are un nou logo

După fuziunea cu Intelsat, SES, unul dintre cei mai mari operatori de sateliți din lume, a lansat un nou brand care marchează o etapă importantă în istoria companiei. Noul motto al grupului este „Space to Make a Difference”, un mesaj prin care SES vrea să transmită ideea că tehnologia spațială poate fi o forță reală de schimbare. Noua identitate vizuală, construită în jurul culorii mov, inspirată de lumina Aurorei Boreale, reflectă experiența, inovația și unitatea celor două companii devenite acum una. Logoul include litere cursive, scrise cu litere mici, și un simbol circular denumit „The Orb”, compus din trei cercuri care se întrepătrund. Acestea reprezintă combinația dintre rețelele sale din orbită joasă (LEO), medie (MEO) și geostaționară (GEO), conectate cu infrastructura de la sol. Pe scurt, SES vrea să arate că este mai mult decât un operator de sateliți: este un partener care oferă soluții complete de conectivitate globală. Cu aproape 90 de sateliți GEO și 30 MEO, acces strategic la constelații LEO și o rețea terestră care include 150 de teleporturi și 50 de puncte de prezență, compania se poziționează ca un jucător cu acoperire mondială.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/dupa-fuziunea-cu-intelsat-ses-unul.html

Documentarul 8K HDR „Deep Ocean: Kingdom of the Coelacanth” a câștigat categoria „Content Creation” în cadrul IBC Innovation Awards

NHK, televiziunea publică din Japonia, a fost premiată la ediția din 2025 a târgului IBC din Amsterdam pentru un documentar impresionant realizat în format 8K UHD. Producția „Deep Ocean: Kingdom of the Coelacanth” a câștigat categoria „Content Creation” în cadrul IBC Innovation Awards, competiție care recompensează proiectele ce aduc soluții reale la provocările tehnologice și de mediu din industria media. Documentarul urmărește o expediție unică, desfășurată în largul insulei Sulawesi din Indonezia, unde echipa NHK a reușit să surprindă primele imagini video din lume cu un grup de celacanți, pești considerați „fosile vii”, care trăiesc neschimbați de peste 400 de milioane de ani. Mai mult, filmarea a oferit indicii despre comportamente ce ar putea fi legate de reproducerea acestei specii misterioase. Proiectul a fost realizat în colaborare cu ZDF/ARTE și OceanX, iar echipa condusă de D. Masamitsu Iwata și dr. Kelly Sink a utilizat echipamente complet noi: camere 8K special concepute pentru filmări la mare adâncime și vehicule subacvatice cu geamuri complet transparente, care oferă o perspectivă panoramică de 340 de grade asupra mediului marin. Datorită acestor inovații, echipa a reușit o premieră mondială (o filmare continuă de 72 de ore în adâncurile oceanului) surprinzând detalii pe care niciun alt documentar nu le-a arătat până acum.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/documentarul-8k-hdr-deep-ocean-kingdom.html

Satelitul THOR 8 va fi lansat la 1 grad Vest cu ajutorul SpaceX

Space Norway a comandat anul acesta construcția satelitului THOR 8 de la Thales Alenia Space. Masa la lansare va fi de circa 4 tone, iar platforma folosită va fi Spacebus 4000B2. Satelitul va opera pe benzi Ka și Ku și are o durată estimată de funcționare de peste 15 ani. Poziția dorită este slotul orbital la 1° Vest ( prin care emite și Focus Sat si Digi România), de unde va asigura conectivitate și distribuție media asupra zonei EMEA (Europa, Orientul Mijlociu, Africa) și regiunilor nordice spre est. Interesant este că THOR 8 face parte din strategia multi-orbit a Space Norway; compania operează sau intenționează să opereze sateliți în orbite joase (LEO), geostaționare (GEO) și chiar eliptice (HEO). Obiectivul satelitului să ofere servicii variate (broadcasting, date comerciale sau guvernamentale) în funcție de nevoi. Deja Intelsat a semnat ca beneficiar principal pentru partea de broadcasting a lui THOR 8. Pe 15 septembrie 2025, Space Norway a anunțat că a ales SpaceX pentru lansarea satelitului THOR 8 către orbita geostaționară, folosind racheta Falcon 9. Contractul a rezultat dintr-un proces competitiv, iar din partea Space Norway, Peter Olsen (șeful diviziei Satcom) menționa că baza deciziei a fost istoricul solid al SpaceX. Din partea SpaceX, Stephanie Bednarek (vicepreședinte vânzări comerciale) a subliniat încrederea companiei în succesul misiunii. SpaceX a fost pionier în reutilizarea etapelor rachetelor, ceea ce a rezonat în industrie prin eficiență și reducerea costurilor. Până acum, SpaceX are la activ peste 500 de lansări reușite și recuperări ale etapelor primare. Lansarea este programată pentru 2027.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/satelitul-thor-8-va-fi-lansat-la-1-grad.html

Pirateria tv, o operațiune a mafiei organizate?

Mark Lichtenhein, directorul executiv al Sports Rights Owners Coalition (SROC), spune că pirateria tv nu e doar furt, ci e un sistem infracțional organizat. Un procent uriaș din conținutul online piratat, mai ales cel sportiv, ar proveni de la câteva rețele bine puse la punct. Pirateria TV înseamnă distribuirea sau vizionarea ilegală de conținut audiovizual (cum ar fi canale de televiziune, filme, seriale sau meciuri sportive) fără acordul deținătorilor de drepturi. Practic, cineva transmite sau oferă acces la programe TV contra cost (sau gratuit), fără licență, folosind mijloace neautorizate. Pirateria TV are mai multe forme, de exemplu: - TV ilegal prin tehnologie IP este cea mai răspândită metodă în prezent. Sunt platforme care par că oferă abonamente TV online legitime, dar la prețuri mici și cu o ofertă impresionanta de canale (grile ce includ mii de canale tv), dar în realitate redistribuie ilegal televiziuni și conținut preluate fără licență. Serverele acestor servicii sunt adesea ascunse în alte țări, tocmai ca să evite legea. Dispozitive pirat – unele receptoare TV (set-top box-uri) vin preconfigurate cu aplicații care accesează fluxuri piratate, mascate ca „servicii TV”. - Streaming neautorizat – site-uri sau aplicații care transmit meciuri, seriale sau filme, fără drepturi, de obicei finanțate din reclame. E important de reținut că pirateria nu e doar o chestiune tehnică, ci o infracțiune care afectează lanțul legal de distribuție: televiziunile, operatorii de cablu, platformele de streaming și, în final, consumatorii corecți. De fapt, pierderile din pirateria TV se ridică la miliarde de dolari anual la nivel global, iar în spatele acestor rețele se află adesea grupări organizate, care spală bani prin aceste activități. În unele cazuri, autoritățile au descoperit legături între astfel de rețele și alte forme de criminalitate, cum ar fi fraudă informatică sau trafic de date.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/pirateria-tv-o-operatiune-mafiei.html

Netflix aduce jocurile direct pe televizor: LEGO, Tetris și alte surprize

Netflix intră pe terenul jocurilor video pe tv, dar într-un mod care nu cere console, controllere complicate sau abonamente suplimentare. De fapt, tot ce îți trebuie este aplicația Netflix de pe televizorul tău și un telefon, care va funcționa ca un controler. Dacă te întrebi ce poți juca, platforma pregătește pentru început cinci titluri de tip „party game” pentru televizoare, gândite special pentru a fi jucate în familie sau între prieteni, chiar în sufragerie. Sub o nouă secțiune numită „Jocuri”, utilizatorii vor putea accesa în curând aceste titluri: - LEGO Party! – un joc plin de mini-jocuri și provocări tematice LEGO, unde câștigă cine adună mai mult aur; - Boggle Party – clasicul joc de cuvinte, reinterpretat digital; trebuie să găsești cât mai multe combinații într-o matrice de litere, contra cronometru, singur sau cu până la opt jucători; - Pictionary: Game Night – varianta modernă a jocului de desenat și ghicit; desenul se face pe telefon, iar ceilalți trebuie să recunoască imaginea cât mai repede; - Tetris Time Warp – o călătorie prin istoria Tetris, de la versiunea din 1984 până la cea clasică de pe Game Boy; - Party Crashers: Fool Your Friends – un joc de deducție socială.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/netflix-aduce-jocurile-direct-pe.html

Televiziunea și starea mentală: ce spun tinerii britanici despre efectele vizionării la tv

Dacă te întrebi dacă serialele și filmele pot avea efecte negative asupra noastră, răspunsul pare să fie da, cel puțin pentru mulți tineri. Un studiu realizat de BBFC (British Board of Film Classification) arată că 45 % dintre tinerii cu vârsta între 12 și 21 de ani au observat că un film sau serial le-a afectat negativ starea mentală. Mai concret, dintre cei care au experimentat efecte negative, 97 % spun că impactul a contat într-un fel, iar aproape jumătate (46 %) afirmă că a persistat o vreme în gânduri. Mulți au precizat stări de tristețe sau depresie (40 %), anxietate (39 %), iar peste un sfert (28 %) au avut dificultăți în a adormi după vizionare. Ca urmare, 30 % dintre ei au decis să evite conținut similar în viitor. Interesant este că mulți (80 %) spun că acum se gândesc înainte să dea „play”, se întreabă dacă filmul sau serialul ar putea să le strice starea de spirit. Și 84 % au reflectat dacă ar exista scene deranjante pe care nu le-ar vrea. Pe scurt, mulți tineri au devenit spectatori mai atenți și selectivi. Pe de altă parte, televizorul și platformele de streaming continuă să funcționeze ca refugiu emoțional. Aproape trei sferturi (73 %) revăd un film sau un serial favorit când vor să se simtă mai bine. Totuși, peste jumătate dintre tineri au evitat (55 %) sau au întrerupt (55 %) vizionarea unui titlu, tocmai din teama că li se poate face rău mental. Care sunt tipurile de conținut care îi afectează cel mai mult? Imagini înfricoșătoare sau perturbatoare (31 %), Violentă sau scene grafice (30 %), Abuz și traumă (30 %). Ceea ce reiese din studiu e că mulți simt că dacă ar fi avut informații clare înainte de vizionare (de ex. avertismente despre teme sensibile), impactul negativ ar fi fost mai mic (70 % dintre cei afectați cred asta). Despre ce vor să fie avertizați înainte? Majoritatea ar vrea să știe din start dacă filmul conține abuz, violență, imagini deranjante (cam 65 %) sau discriminare și rasism (57 %).
https://www.hdsatelit.com/2025/10/televiziunea-si-starea-mentala-ce-spun.html

Piața de internet prin satelit ar putea depăși 20 de miliarde de dolari până în 2030

Un nou studiu Juniper Research estimează că veniturile furnizorilor din internet fix prin satelit se vor dubla la nivel global, de la 10 miliarde de dolari în 2025 la 20 de miliarde în 2030. Motorul creșterii este investiția accelerată în constelații LEO, care aduc latențe mai mici și costuri totale de lansare mai eficiente. Definiția e clară: vorbim de servicii de bandă largă livrate via satelit către terminale fixe, adică antene montate într-un punct anume, nu soluții mobile. Dacă te întrebi ce înseamnă asta în practică, merită urmărite două direcții. Prima ține de cerere: piețele emergente vor trage puternic în următorii cinci ani. India și Indonezia apar în prim-plan, pe măsură ce atât companiile, cât și utilizatorii casnici caută conexiuni stabile, acolo unde fibra și cablul nu ajung sau ajung greu. A doua direcție ține de distribuție: parteneriatele cu operatori mobili și ISP-uri locali devin cheie, pentru că aduc în joc rețele de vânzare, facturare și, cel mai important, încrederea clienților în branduri deja cunoscute. Interesant este că dinamica orbitelor joase LEO se simte deja în cifre. Starlink a accelerat implementarea și baza de clienți, cu mențiuni publice despre milioane de utilizatori global și o creștere rapidă în 2024–2025; estimările din presă indică trecerea pragului de 4,6 milioane în 2024, cu niveluri mai recente raportate de peste 6–7 milioane în 2025. Chiar dacă metodologiile diferă între surse, tendința de adopție rămâne clar ascendentă. De fapt, e vorba despre un joc mai larg decât o singură companie. OneWeb, deținut de Eutelsat, își consolidează poziția ca alternativă LEO pe segmentul guvernamental și corporate, cu peste 600 de sateliți pe orbită joasă și un focus tot mai pronunțat pe contracte instituționale, în timp ce Amazon ridică treptat Project Kuiper, cu lansări în serie și plan de testare comercială limitată spre final de 2025. Toate acestea împing înainte ecosistemul, crescând oferta și punând presiune pe prețuri și latențe.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/piata-de-internet-prin-satelit-ar-putea.html

(MEDIA EXPRES)



Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover



Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici



© 2001 -  Media Expres SRL