×

Revista presei -- Data și ora publicării: 13.10.2025 11:02:02

REVISTA PRESEI / 13 oct 2025 /



Reguli noi pentru publicitatea politică plătită
Paramount Skydance va cumpăra Warner Bros. Discovery?
Telestar 1 a încetat emisia
MTV își închide canalele muzicale în Marea Britanie. Urmează și Europa?
HBO lansează teaserul pentru noul serial original din universul Westeros „Cavalerul celor Șapte Regate”
Acasă aduce la TV serialul turcesc „Inimi de cenușă”, cu Aras Aydın și Hafsanur Sancaktutan în rolurile principale. Care e povestea
„Tatăl miresei”: Secrete din culisele unei comedii clasice cu Steve Martin și Diane Keaton. Unde poți urmări filmul online
Noua versiune Filmmaker Mode 1.1 aduce imagine adaptată la lumina din cameră
Netflix va licita pentru drepturi de difuzare mondială a Champions League?
Dexter revine: SkyShowtime confirmă sezonul al doilea din „Dexter: Renaşterea”
AXN difuzează maratoane „Harry Potter” şi „Stăpânul Inelelor”
„Dau Regatul pentru ţară” – noua campanie „Asta-i România!” despre românii care se întorc acasă
AUDIENŢE Amicalul România - Moldova. Prima TV, pe val cu Naţionala. Câţi români au urmărit partida amicală
Al treilea cel mai bogat britanic, un ucrainean, investește 600 de milioane de dolari pentru a sprijini „Netflixul sportului”
Media DoR lansează „Prea Sărac”, o serie audio despre viaţa trăită cu prea puţin. Recorder susţine financiar proiectul
Detaliul care poate să arunce în aer România! Ron Aledo, „Spionul” Anei Birchall legături cu furnizorii tabletelor pe care a numărat STS voturile la alegeri
Apare un nou tip de „buletin” pentru accesul pe platformele online. Nu vei mai putea intra pe site-uri ca până acum
Valoarea unei comenzi medii de Black Friday va fi de 400-500 de lei, sub nivelul de anul trecut (consultanţi)
Prima infrastructură naţională de Inteligenţă Artificială pentru România. Anunţ oficial
Prima TV, postul favorit al bărbaților din mediul urban în timpul meciului România – Moldova
Trump s-a dezlănțuit împotriva presei
Primul pas spre servicii IT mai bune către populație. Zeci de aplicații trec în platforma de cloud guvernamental privat
România a depășit multe țări - oferă printre cele mai rapide conexiuni Wi-Fi în trenuri
Firefox introduce profilurile de utilizatori
După contestaţii în cascadă, derulate timp de un an şi două luni, austriecii de la Kontron au pierdut: contractul de peste 400 mil. lei pentru construcţia unei componente a cloudului guvernamental a fost semnat cu câştigătorul desemnat de STS încă din iulie 2024: consorţiul Metaminds / Trencadis
Democrația hibridă, un răspuns pentru războiul hibrid. ANALIZA lui Sergiu Toader, fost manager Realitatea TV


....


Reguli noi pentru publicitatea politică plătită

În Uniunea Europeană se aplică de reglementări noi privind publicitatea politică plătită. Astfel de reclame trebuie marcate clar și trebuie făcută publică identitatea celor care le plătesc și sumele achitate, a anunțat Comisia Europeană, conform agenției dpa. Regulile prevăd de asemenea că este obligatorie precizarea publicului-țintă și au totodată ca scop evitarea amestecului străin în alegerile europene, scrie Agerpres. Comisia a afirmat că reglementările protejează atât libertatea de exprimare, cât și dreptul publicului la informare, ajutând cetățenii să facă distincția între conținutul politic plătit și materialele jurnalistice sau opiniile politice personale; astfel se consolidează integritatea alegerilor. Un ghid privind implementarea noilor reglementări a fost publicat de Comisie încă de miercuri. Acesta se aplică atât publicității online, cât și celei offline. Meta, compania-mamă a platformelor Facebook și Instagram, a anunțat deja că din octombrie nu va mai difuza reclame politice în Europa din cauza 'cerințelor imposibil de îndeplinit și a incertitudinilor politice' create de reglementările UE.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/media-advertising-csr/reguli-noi-pentru-publicitatea-politica-platita-22195273

Paramount Skydance va cumpăra Warner Bros. Discovery?

La Hollywood s-ar pregăti o nouă mișcare care ar putea schimba complet peisajul industriei: Paramount Skydance ar lua în calcul o ofertă de preluare pentru Warner Bros. Discovery (WBD), potrivit unor zvonuri publicate de presa internațională. Informația apare la doar câteva săptămâni după ce Skydance a finalizat fuziunea cu Paramount, o tranzacție evaluată la peste 8 miliarde de dolari. Grupul condus de David Ellison, fiul mogulului Larry Ellison, ar pregăti o ofertă majoritar în numerar, susținută financiar chiar de familia Ellison. Sursele spun că propunerea ar viza întreaga companie WBD, de la rețelele de televiziune prin cablu și studioul de film până la platformele de streaming HBO Max. Dacă te întrebi ce ar însemna o astfel de fuziune, pe scurt, ar aduce sub același acoperiș două dintre cele mai mari branduri din divertismentul global. Ar fi, practic, o alianță între studioul care a dat lumii „Mission: Impossible” și cel din spatele universului DC și al serialelor HBO. Interesant este că unii analiști din industrie văd în această posibilă mișcare o continuare firească a tendinței de consolidare din ultimii ani, un sequel neașteptat, dar previzibil pentru cine urmărește povestea Hollywoodului. Pentru acționarii Warner Bros. Discovery, o ofertă generoasă în numerar ar putea fi mai tentantă. Până la anunțuri oficiale, piața a reacționat rapid: acțiunile WBD au urcat cu aproape 30% pe 11 septembrie, iar cele ale Paramount au crescut cu 15%. Pe fondul acestor mișcări, capitalizarea bursieră a Warner Bros. Discovery se ridica deja la aproximativ 33 de miliarde de dolari înainte de apariția informației. Dacă tranzacția s-ar concretiza, ar fi una dintre cele mai importante fuziuni din istoria industriei de divertisment, o reconfigurare majoră a forțelor dintre studiourile și platformele de streaming care domină piața globală.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/paramount-skydance-va-cumpara-warner.html

Telestar 1 a încetat emisia

Telestar 1, singurul canal din România care emitea în limba italiană, a dispărut de pe ecrane. În dimineața zilei de 7 octombrie 2025, telespectatorii au observat un mesaj scurt, afișat în partea de jos a ecranului, care anunța oprirea emisiei la ora 12:00. Textul nu explica motivul. În realitate, semnalul s-a oprit mai devreme. Din acel moment, conform blogului Recomandări Extra, Telestar 1 a dispărut complet din grilele operatorilor de cablu și de pe platformele OTT ale acestora. Pe Sweet.TV, Megogo și Antena Play, semnalul a fost înlocuit cu cel al postului A7 TV SD. Dacă te întrebi ce s-a întâmplat în culise, explicația e simplă: situația financiară era critică. Potrivit datelor publice, compania Telestar Communication SRL înregistra pierderi încă din 2023. În 2024, cifra de afaceri abia a depășit 1.600 de lei, iar datoriile aproape s-au dublat, ajungând la peste 44.000 de lei. Niciun angajat, venituri aproape inexistente, era doar o chestiune de timp până la oprirea semnalului. Telestar 1 a fost o inițiativă atipică pentru piața românească: un post generalist italofon, dar licențiat în România, dedicat în special comunității italiene de aici. A pornit la drum în 2012, mai întâi cu teste pe satelitul Astra și transmisiuni online, iar lansarea oficială a venit pe 15 iunie același an. Din 2016, sub numele Telestar 1, postul a intrat în lista Must Carry, ceea ce i-a adus o prezență stabilă în grilele operatorilor. În 2018, a trecut la format 16:9, însă imaginea nu era întotdeauna corect redimensionată. Postul difuza filme clasice, documentare și muzică italiană, unele cu subtitrare în română. Digi a scos Telestar 1 din grila națională în aprilie 2024, păstrându-l doar în câteva județe cu comunități maghiare, pentru a respecta regulile Must Carry. Era un semn clar că postul își pierduse relevanța. În prezent, licența de emisie este încă activă, dar proprietarul urmează să ceară retragerea ei. După dispariția Telestar 1, singurul canal străin cu subtitrare în română care rămâne în Must Carry este TV5 Monde Europe, dedicat francofonilor.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/postul-tv-telestar-1-incetat-emisia.html

MTV își închide canalele muzicale în Marea Britanie. Urmează și Europa?

După aproape patru decenii în care a fost sinonim cu videoclipurile muzicale la televizor, MTV se pregătește să închidă capitolul care i-a făcut numele celebru. Cinci dintre canalele muzicale ale rețelei din Marea Britanie vor dispărea la finalul anului, iar închiderile nu se opresc aici, pentru că decizii similare se conturează și în restul Europei. Asistăm la un moment de cotitură pentru unul dintre cele mai cunoscute branduri din cultura muzicală globală. Conform informațiilor publicate de BBC și confirmate de mai mulți operatori tv, MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV și MTV Live își vor închide emisia pe 31 decembrie 2025. Va rămâne activ doar MTV HD, care de ani buni a trecut de la videoclipuri muzicale la reality-uri și seriale de divertisment. Practic, acolo unde altădată rulau non-stop piese ale lui Madonna, Blur sau Oasis, acum domină emisiuni ca Geordie Shore sau Naked Dating UK. Așadar MTV-ul muzical dispare, dar brandul în sine rămâne – doar că în altă formă.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/mtv-isi-inchide-canalele-muzicale-in.html

HBO lansează teaserul pentru noul serial original din universul Westeros „Cavalerul celor Șapte Regate”

HBO lansează teaserul oficial pentru noul serial original „Cavalerul celor Șapte Regate” („A Knight of the Seven Kingdoms”). Noul serial din universul Westeros va avea premiera pe 19 ianuarie pe HBO Max și va avea șase episoade, de câte jumătate de oră. Acțiunea este plasată la un secol înainte de evenimentele din „Urzeala tronurilor” („Game of Thrones”) și se concentrează pe un duo neașteptat care cutreieră Westerosul: un cavaler tânăr, naiv, dar curajos – Ser Duncan cel Înalt – și scutierul său de statură mică, Egg. Acțiunea are loc într-o epocă în care dinastia Targaryen încă domnește pe Tronul de Fier, iar amintirea ultimului dragon nu s-a pierdut încă din memoria oamenilor. Pe cei doi îi așteaptă destine promițătoare, dușmani puternici și aventuri primejdioase.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/hbo-lanseaza-teaserul-pentru-noul.html

Acasă aduce la TV serialul turcesc „Inimi de cenușă”, cu Aras Aydın și Hafsanur Sancaktutan în rolurile principale. Care e povestea

Serialul turcesc ‘Inimi de cenuşă’ debutează în premieră pe Acasă TV pe 14 octombrie. Acesta aduce o poveste captivantă de dragoste și secrete de familie. Producția are 34 de episoade și a fost difuzată în Turcia între toamna 2024 și mai 2025. Toamna se numără serialele turcești la Acasă! Postul va difuza în premieră, începând cu 14 octombrie, de luni până vineri, de la ora 21.00, producția „Inimi de cenuşă” („Siyah Kalp”), cu Aras Aydın și Hafsanur Sancaktutan în rolurile principale. Serialul are 34 de episoade în varianta originală și a fost difuzat în Turcia, pe Show TV, din toamna lui 2024 până în mai 2025. Realizat de compania Tims&B Productions, una dintre cele mai importante pe piața media turcească, serialul beneficiază de o distribuție de top, din care fac parte și actori cunoscuți precum Ece Uslu, Burak Sergen, Burak Tozkoparan, Leyla Tanlar și Esra Dermancıoğlu.
https://www.tvmania.ro/acasa-aduce-la-tv-serialul-turcesc-inimi-de-cenusa-cu-aras-aydin-si-hafsanur-sancaktutan-in-rolurile-principale-care-e-povestea-571893

„Tatăl miresei”: Secrete din culisele unei comedii clasice cu Steve Martin și Diane Keaton. Unde poți urmări filmul online

Filmul „Tatăl miresei”, devenit un clasic al comediilor romantice, ascunde o mulțime de povești fascinante din culise. De la decizia surprinzătoare a lui Steve Martin de a accepta rolul principal înainte ca scenariul să fie terminat, la refuzul inițial al lui Disney de a o distribui pe Diane Keaton, producția a avut un drum plin de provocări și momente neașteptate. Filmul clasic „Tatăl miresei” (1991), cu Steve Martin în rolul principal, este disponibil pentru streaming în România pe platforma Disney+. Povestea urmărește un tată care se confruntă cu emoțiile și provocările legate de nunta fiicei sale. Alături de Martin, în film joacă Diane Keaton și Martin Short. Tot pe Disney+ poate fi văzută și partea a doua, lansată în 1995. Pentru a viziona „Tatăl miresei” pe Disney+, este necesar un abonament activ. Ambele filme au o durată de 1 oră și 45 de minute și sunt disponibile în calitate HD, cu subtitrări în limba română. Remake-ul modern, cu Andy García și Gloria Estefan, este disponibil pentru streaming pe HBO Max. Această versiune actualizează povestea originală într-un context latino-american contemporan. Este o comedie romantică despre un tată care învață să accepte schimbările din viața fiicei sale. Durata filmului este de 1 oră și 58 de minute. Pentru a viziona acest film, este necesar un abonament activ la HBO Max.
https://www.tvmania.ro/tatal-miresei-1-10701

Noua versiune Filmmaker Mode 1.1 aduce imagine adaptată la lumina din cameră

Dacă ai urmărit filme pe televizor în care Filmmaker Mode era activat, probabil ai observat că imaginile pot părea prea întunecate în camere luminoase.
Specificaţia Filmmaker Mode (versiunea 1.0) a fost concepută pentru un mediu de referință (un spațiu întunecat). Dar asta nu corespunde, de cele mai multe ori, cu livingurile noastre. Ei bine, versiunea 1.1 a Filmmaker Mode aduce o îmbunătățire importantă: ajustarea automată a luminozității pe baza senzorului de lumină ambientală al televizorului. Ideea: filmul rămâne fidel intenției regizorului, dar devine mai ușor de urmărit și în condiții de luminozitate variabilă.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/noua-versiune-filmmaker-mode-11-aduce.html

Netflix va licita pentru drepturi de difuzare mondială a Champions League?

Conform zvonurilor din presa internațională, Netflix s-ar pregăti să intre în lupta pentru drepturile de difuzare ale UEFA Champions League începând cu sezonul 2027-2028. Se pare că planul este să liciteze pentru pachetul numit „global first pick”, care ar permite serviciului să difuzeze un meci exclusiv pe rând, la nivel global. UEFA intenționează să obțină circa 5 miliarde de euro pe an din următorul ciclu de licitații, în creștere față de pachetul curent, evaluat la aproximativ 3,3 miliarde. UEFA modifică modul tradițional de vânzare a drepturilor: în loc să vândă drepturile pe regiuni sau țări separat, va permite acum firmelor să liciteze pentru mai multe piețe simultan. Aceasta va face mai atractive pachetele mari, cum ar fi dreptul de difuzare la nivel global. Pachetul „global first pick” ar da câștigătorului privilegiul de a alege un meci în fiecare rundă (de marți) pentru difuzare la nivel mondial. Totuși, există constrângeri: nu ar putea fi difuzate mereu aceleași echipe, pentru a păstra diversitatea. UEFA pare gata să ofere contracte pe perioade mai lungi decât cele obișnuite de trei sezoane, pentru a oferi stabilitate și predictibilitate celor care investesc în aceste drepturi.
https://www.hdsatelit.com/2025/10/netflix-va-licita-pentru-drepturi-de.html

Dexter revine: SkyShowtime confirmă sezonul al doilea din „Dexter: Renaşterea”

SkyShowtime a anunţat oficial continuarea seriei Dexter: Resurrection (Dexter: Renaşterea), cu Michael C. Hall reluând rolul emblematic al lui Dexter Morgan. Producţia este semnată de showrunner-ul şi producătorul executiv Clyde Phillips, creatorul original al universului Dexter. Primul sezon, disponibil deja pe SkyShowtime, urmăreşte povestea lui Dexter la câteva săptămâni după ce este împuşcat de propriul fiu. În timp ce se trezeşte din comă, descoperă că Harrison (Jack Alcott) a dispărut fără urmă. Împins de vinovăţie, Dexter pleacă spre New York pentru a-şi găsi fiul, însă liniştea nu durează: detectivul Angel Batista (David Zayas) îi reapare în cale, iar trecutul îl ajunge din urmă.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/dexter-renasterea-sezonul-2-22195337

AXN difuzează maratoane „Harry Potter” şi „Stăpânul Inelelor”

Postul de televiziune AXN anunţă o lună octombrie dedicată fanilor filmelor fantasy, cu seri de vineri rezervate maratoanelor Harry Potter şi The Lord of the Rings. Seria Harry Potter va fi difuzată în primele trei zile de vineri ale lunii, urmând ca pe 31 octombrie, de Halloween, AXN să înceapă maratonul trilogiei Stăpânul Inelelor, care va continua şi în luna noiembrie. Seria începe vineri, 10 octombrie, cu Harry Potter and the Half-Blood Prince, difuzat de AXN de la ora 21.00.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/axn-difuzeaza-maratoane-harry-potter-si-stapanul-inelelor-22194299

„Dau Regatul pentru ţară” – noua campanie „Asta-i România!” despre românii care se întorc acasă

Emisiunea „Asta-i România!”, difuzată duminică, de la ora 14:30, la Kanal D, lansează o nouă campanie: „Dau Regatul pentru ţară”, o serie de reportaje dedicate românilor care aleg să revină acasă după ani petrecuţi în Marea Britanie. Echipa condusă de Mihai Ghiţă a mers în Regatul Unit, acolo unde trăiesc peste un milion de români. Mulţi dintre ei au găsit în Londra o „a doua casă”, dar dorul de ţară şi dorinţa de a contribui la comunităţile din care provin îi aduc acum înapoi în România.
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/campanie-asta-i-romania-romanii-care-se-intorc-acasa-22195546

AUDIENŢE Amicalul România - Moldova. Prima TV, pe val cu Naţionala. Câţi români au urmărit partida amicală

Fotbalul rămâne motorul de audienţă pentru Prima TV. Postul a bifat joi seară o nouă performanţă notabilă cu meciul amical România – Moldova (scor 2-1), reuşind să urce în topul audienţelor şi să domine pe segmentul masculin urban. Deşi Pro TV a rămas lider la nivelul întregii ţări, Prima TV a atras peste 800.000 de telespectatori la nivel naţional, confirmând încă o dată interesul publicului pentru transmisiunile dedicate Naţionalei. Potrivit datelor Kantar Media, meciul difuzat de Prima TV a fost urmărit, în medie, de 850.000 de persoane la nivel naţional, ceea ce i-a adus postului locul trei în clasamentul general al serii. Pe primul loc s-a situat Pro TV, cu 1.309.000 de telespectatori, urmat de Antena 1, cu 947.000. Pentru un post cu audienţe modeste, care nu prinde top 10 în prime-time, Prima TV a avut cifre de peste 10 ori mai mari decât media obişnuită din prime-time.
https://www.paginademedia.ro/audiente-tv/audiente-amical-romania-moldova-22195427

Al treilea cel mai bogat britanic, un ucrainean, investește 600 de milioane de dolari pentru a sprijini „Netflixul sportului”

Al treilea cel mai bogat om din Marea Britanie a injectat anul trecut încă 587 de milioane de dolari în serviciul său de streaming Dazn, într-o încercare de a susține așa-numitul „Netflix al sportului”, potrivit The Telegraph. Această nouă investiție în Dazn a lui Sir Leonard Blavatnik însumează un total de peste 7 miliarde de dolari, deși platforma continuă să înregistreze pierderi, încă de la lansarea sa, în urmă cu nouă ani. În încercarea de a revoluționa piața televiziunii sportive, platforma de streaming a cheltuit sume uriașe pentru a cumpăra drepturile de difuzare pentru sporturi precum boxul și baschetul, precum și pentru meciuri importante de fotbal european din Germania și Franța. Compania cu sediul la Londra a intrat, de asemenea, pe piața pariurilor sportive. Însă Dazn a suferit pierderi abrupte în acest proces, iar Sir Leonard — a cărui avere depășește 25 de miliarde de lire sterline, potrivit Sunday Times Rich List — a fost nevoit să sprijine afacerea prin intermediul firmei sale de investiții Access Industries. Potrivit conturilor publicate recent, Dazn a pierdut încă 962 de milioane de dolari în 2024, deși pierderea s-a redus față de anul precedent, când depășise 1,4 miliarde de dolari.
https://www.forbes.ro/al-treilea-cel-mai-bogat-britanic-un-ucrainean-investeste-600-de-milioane-de-dolari-pentru-a-sprijini-netflixul-sportului-469378

Media DoR lansează „Prea Sărac”, o serie audio despre viaţa trăită cu prea puţin. Recorder susţine financiar proiectul

Media DoR, organizaţia care a publicat până în 2022 revista de jurnalism narativ DoR, lansează pe 15 octombrie Prea Sărac, o serie audio despre cum trăim cu prea puţin, despre frica permanentă că o urgenţă medicală te poate arunca într-o criză financiară şi despre ruşinea care vine odată cu lipsa. Gazda seriei este jurnalista Andreea Vîlcu, care explorează felul în care precaritatea a devenit o realitate comună, dar încă greu de recunoscut public. Prea Sărac se lansează cu o susţinere financiară din partea Recorder, care acoperă aproape o treime din costurile de producţie (35.000 de euro). Cristian Lupşa, Media DoR: „Să-i avem alături pe colegii de la Recorder, cel mai relevant proiect jurnalistic din România de azi, e un privilegiu, un gest de încredere şi un pariu. Precaritatea şi sărăcia nu sunt subiecte comerciale, dar Recorder au înţeles ce ne dorim şi ne-au ajutat să ducem acest sezon pilot la capăt.”
https://www.paginademedia.ro/stiri-media/media-dor-lanseaza-prea-sarac-o-serie-audio-despre-viata-traita-cu-prea-putin-recorder-sustine-financiar-proiectul-22195288

Detaliul care poate să arunce în aer România! Ron Aledo, „Spionul” Anei Birchall legături cu furnizorii tabletelor pe care a numărat STS voturile la alegeri

Ana Birchall, fost ministru și fost candidat la alegerile prezidențiale apare în niște documente din care reiese că s-a oferit să colaboreze cu CIA în schimbul susținerii pentru funcția de ministru. Fostă candidată la alegerile prezidențiale, Birchall ar putea să fie acuzată de trădare și spionaj dacă acuzațiile se dovedesc adevărate. Mult mai gravă este filiera pe care Birchall a lucrat și legăturile cu alegerile din România. Ar putea să fie elementul care lipsește administrației Trump pentru a pune sub acuzare mai mulți membrii ai administrației Biden. Scandalul legat de Ana Bircall a izbucnit după ce lobbystul Roniel Aledo a publicat informațiile oficiale despre colaborarea sa cu fostul ministru. Publicarea era obligatorie conform legii lobby-ului din Statele Unite. Din documentele care au fost relevate de Vlad Mercori reiese că Birchall s-a oferit să spioneze pentru CIA în schimbul susținerii pentru un post de ministru. Aledo a fost în centrul atenției în Bolivia unde au circulat mai multe filmulețe în care descria felul în care el a participat la schimbări de guverne în America Latină. Publicația Pensa Latina i-a dedicat un material larg în timp ce pe rețelele de socializare filmările cu Aledo făceau furori. În mai 2023, Ron Aledo era invitat la conferința „IT Congress 2023”. El era prezentat ca fost consilier al președintelui Barak Obama. Organizatorii conferinței spuneau că Aledo a lucrat la FBI și CIA. „Ron Aledo a conceput produse de intelligence pentru Casa Albă. A fost consilier pentru președintele Obama, analist senior în securitatea informațiilor la CIA, și a lucrat pentru FBI în Washington DC ca specialist în investigații. În prezent, este CEO la Miami Intelligence Agency și s-a specializat în consultanță pe probleme de securitate pentru companii internaționale: reducerea riscurilor, negocieri și strategii, precum și coaching pentru lideri executivi de talie internațională. Are un CV impresionant și o experiență internațională remarcabilă.” se arăta în prezentarea făcută de compania care organiza congresul. Conferința unde „spionul” lui Birchall a conferențiat a fost organizată de compania ETA2U. Firma este o campioană a achizițiilor publice. Firma a furnizat echipamente de comunicații la Ministerul Afacerilor Interne, calculatoare la Poliția Națională, echipamente IT la Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian, servicii de mentenanță la Ministerul Finanțelor Publice sau imprimante la Ministerul Apărării. Cel a mai interesantă relație contractuală este cea cu Serviciul de Telecomunicații Speciale. Acolo, ETA2U apare ca furnizor în șapte contracte. Valoarea totală a acestora este de peste 170 de milioane de lei. Pe 20 decembrie 2023, la câteva luni de când Aledo conferențiase la invitația ETA2U, compania primea un contract special. Serviciul de Telecomunicații Speciale se obliga să plătească peste 31 de milioane de lei pe tabletele care aveau să fie utilizate la alegerile din România pentru numărarea voturilor. Este interesant faptul că STS estimase cele 35.000 de tablete necesare numărării voturilor la 84 de milioane de lei. Cu toate acestea, compania unde a conferențiat spionul Roniel Aledo a oferit tabletele la un preț de aproape trei ori mai mic.
https://lumeapolitica.ro/anchete/detaliul-care-poate-sa-arunce-in-aer-romania-spionul-anei-birchall-invitat-de-furnizorii-tabletelor-pe-care-a-numarat-sts-voturile-la-alegeri/

Apare un nou tip de „buletin” pentru accesul pe platformele online. Nu vei mai putea intra pe site-uri ca până acum

Comisia Europeană recomandă statelor membre să solicite platformelor online accesibile minorilor să ia măsuri precum utilizarea restricțiilor de acces sprijinite de metode de verificare a vârstei. Va apărea un portofel european pentru identitatea digitală. Este o cerință prin care minorilor li se asigură un nivel ridicat de confidențialitate, siguranță și securitate în mediul online, iar soluția ar putea fi portofelul european pentru identitatea digitală, potrivit unui document oficial consultat de Economica. Odată implementate, portofelele UE pentru identitatea digitală vor oferi mijloace de identificare electronică sigure, fiabile și private pentru toate persoanele fizice și juridice din Uniune. Fiecare stat membru va trebui să furnizeze, până la sfârșitul anului 2026, cel puțin un portofel tuturor cetățenilor, rezidenților și întreprinderilor de pe teritoriul său, permițându-le să-și dovedească identitatea și să stocheze, să partajeze și să semneze în condiții de siguranță documente digitale importante. Toate portofelele UE pentru identitatea digitală oferă posibilitatea de a primi un token legat de vârstă, iar statele membre pot implementa servicii pentru emiterea unor astfel de tokenuri. În prezent, mai multe state membre întreprind demersurile necesare pentru furnizarea unui portofel european pentru identitatea digitală cetățenilor lor.
https://www.economica.net/apare-un-nou-tip-de-buletin-pentru-accesul-pe-platformele-online-nu-vei-mai-putea-intra-pe-site-uri-ca-pana-acum_878668.html

Valoarea unei comenzi medii de Black Friday va fi de 400-500 de lei, sub nivelul de anul trecut (consultanţi)

Evenimentul "Black Friday", programat în luna noiembrie, va genera în România cel mai mare interes din istoria comerţului autohton, mai ales în mediul online, iar valoarea unei comenzi medii va fi de 400-500 de lei, sub nivelul de anul trecut, reiese dintr-o analiză de specialitate, publicată recent. Conform estimărilor Frames, la cea de-a 15-a ediţie a „Black Friday” de România, cumpărătorii vor căuta cele mai bune oferte, reduceri şi discounturi în special pentru produse de îmbrăcăminte şi încălţăminte, pentru parfumuri, cosmetice în general şi mai puţin pentru electronice şi electrocasnice. „Vânzările din comerţul cu amănuntul din România au scăzut semnificativ în ultimele luni, declinul fiind cel mai accentuat din UE. Motivele ţin, în principal, de scăderea puterii de cumpărare pe fondul inflaţiei record din România, de trei ori mai mare decât media europeană. În condiţiile în care veniturile au îngheţat în multe sectoare, atât din mediul public cât şi cel privat, deteriorarea puterii de cumpărare îi face pe români să fie mult mai atenţi la ceea ce cumpără. În 2025, oamenii s-au angrenat într-o adevărată goană după promoţii, discounturi şi reduceri de preţuri, achiziţiile lor zilnice fiind definite, în mare parte, de campaniile de marketing din retail. De Black Friday 2025 vor încerca să cumpere ce nu îşi mai permit în prezent, vor căuta pe site-uri şi în magazine produsele cu cel mai mic preţ, mai ales din zona de îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru iarnă”, anticipează compania de consultanţă. La capitolul încasări, după un an 2024 în care „Black Friday” a generat aproximativ 500 milioane de euro, la nivelul întregii luni noiembrie (online&offline), „nu este exclus ca 2025 să aducă încasări similare, stimulate în primul rând de efectele creşterilor de preţuri”.
https://www.economica.net/valoarea-unei-comenzi-medii-de-black-friday-va-fi-de-400-500-de-lei-sub-nivelul-de-anul-trecut-consultanti_879142.html

Prima infrastructură naţională de Inteligenţă Artificială pentru România. Anunţ oficial

România va avea prima infrastructură naţională de Inteligenţă Artificială (AI), odată cu lansarea unui proiect comun al Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI Bucureşti şi Universităţii Naţionale de Ştiinţă şi Tehnologie Politehnica Bucureşti, alături de un consorţiu de parteneri academici, de cercetare şi industrie. „România se numără printre cele şase ţări europene selectate în cadrul ultimei runde de evaluare a programului EuroHPC – AI Factories, o iniţiativă europeană dedicată dezvoltării de centre de inteligenţă artificială şi supercomputing. RO AI Factory va include achiziţia şi operarea unui supercomputer de ultimă generaţie optimizat pentru inteligenţă artificială, precum şi dezvoltarea unui set de servicii şi infrastructuri avansate dedicate cercetării, mediului de afaceri şi sectorului public. Printre domeniile prioritare de aplicare se numără: producţia şi industria, securitatea cibernetică, ştiinţele vieţii, serviciile publice digitale şi sistemele autonome. Iniţiativa va sprijini nu doar cercetătorii şi universităţile, ci şi startup-urile, IMM-urile şi instituţiile publice, oferind acces la resurse de calcul de înaltă performanţă, seturi de date, instrumente software şi programe de formare”, se menţionează într-un comunicat de presă al ICI Bucureşti.
https://www.economica.net/prima-infrastructura-nationala-de-inteligenta-artificiala-pentru-romania-anunt-oficial_878720.html

Prima TV, postul favorit al bărbaților din mediul urban în timpul meciului România – Moldova

Partida amicală România – Moldova, transmisă în exclusivitate de Prima TV, a adunat în fața televizoarelor milioane de suporteri care au trăit cu emoție victoria tricolorilor, scor 2–1. Meciul difuzat joi seara a plasat Prima TV, parte din portofoliul Clever Group, în topul audiențelor naționale, înregistrând performanțe notabile pe segmentele de public comercial, urban și masculin. În minutul de aur (ora 21:47), peste 400.000 de bărbați din mediul urban urmăreau în direct evoluția echipei naționale pe Prima TV. Potrivit datelor oferite de Kantar Media, Prima TV a fost lider de piață pe întreaga durată a partidei în rândul bărbaților din mediul urban, cu 8,6 puncte de rating și o cotă de piață de 22,4%, depășindu-și toți competitorii direcți. La nivel național, în rândul publicului 21–59 de ani, Prima TV s-a clasat pe locul al treilea în topul audiențelor, cu 4,5 puncte de rating și o cotă de piață de 13,2%. Aceeași poziție – locul 3 – a fost înregistrată și în rândul publicului urban 18–54, cu 3,8 puncte de rating și o cotă de piață de 14%. Prima TV confirmă încă o dată interesul publicului pentru meciurile Nationalei și își consolidează poziția de post preferat al bărbaților din mediul urban.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/media-advertising-csr/prima-tv-postul-favorit-al-barbatilor-din-mediul-urban-in-timpul-meciului-romania-moldova-22195116

Trump s-a dezlănțuit împotriva presei

O reuniune a comentatorilor și creatorilor de conținut ultraconsevatori, la Casa Albă, s-a transformat într-o dezlănțuire împotriva presei tradiționale - niște ”gunoaie” -, cu încurajarea lui Donald Trump, relatează AFP. Președintele american i-a invitat pe cei pe care-i prezintă drept ”jurnaliști independenți” să vorbească împotriva violenței l-a care spun că au fost supuși de către mișcarea ”antifa”, considerată de către Executiv drept o amenințare majoră la adresa securității Statelor Unite, scrie News.ro. Însă, în locul acestei nebuloase de grupări care se reclamă drept antifasciste și care sunt asociate în general cu o aripă a extremei stângi radicale, au fost luați drept țintă reporteri de televiziune și din presa scrisă, agenții de presă și posturi de radio prezente, inclusiv o jurnalistă și un fotograf de la AFP.
https://www.profit.ro/perspective/trump-s-a-dezlantuit-impotriva-presei-22194972

Primul pas spre servicii IT mai bune către populație. Zeci de aplicații trec în platforma de cloud guvernamental privat

Un număr de 23 companii vor furniza Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) servicii de migrare în cloudul privat guvernamental a minimum 30 de sisteme ori aplicații IT (lot 1), prin intermediul cărora statul va furniza servicii digitale către cetățeni. Suma totală a contractelor se ridică la 743,612 milioane de lei, fără TVA, de la un estimat de 743,772 milioane de lei, fără TVA. Licitația organizată de ADR a urmărit și achiziționarea de servicii de evaluare de securitate cibernetică (lot 2), cu un buget estimat la 123,707 milioane de lei, fără TVA, dar procedura a fost anulată, potrivit datelor Profit.ro. Pentru lotul 1, ADR a semnat contractele cu Evozon Systems, Siqsess Technology, Wing Leading EDGE, PricewaterhouseCoopers Management Consultants, Dendrio Solutions, Endava Romania, Phoenix IT, Trencadis Corp, One Software, Easydo Digital Technologies, Sysweb Company, SQS Business Services, Software Imagination & Vision, Cloud Soft, Connections Consult, Vodafone Romania, Maguay Computers, Altimate, Encorsa HQ, Metaminds, NTT Data Romania, Essensys Software și Arobs Systems.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/it-c/primul-pas-spre-servicii-it-mai-bune-catre-populatie-zeci-de-aplicatii-trec-in-platforma-de-cloud-guvernamental-privat-22190765

România a depășit multe țări - oferă printre cele mai rapide conexiuni Wi-Fi în trenuri

Românii care călătoresc cu trenul beneficiază de un Wi-Fi mai rapid comparativ cu italienii, polonezii și britanicii, însă Suedia oferă de departe cel mai rapid wi-fi pe șine. România ocupă locul 7 într-un clasament al celor mai rapide conexiuni Wi-Fi disponibile la bordul trenurilor din 18 țări din Europa și Asia, potrivit unei analize realizate de Ookla, compania din spatele serviciului Speedtest de testare a vitezei internetului, relevă datele analizate de Profit.ro. Cu o viteză mediană de descărcare de 12,46 Mbps, România oferă un Wi-Fi de peste două ori mai rapid decât Italia (4,78 Mbps) și Polonia (4,72 Mbps) și de 12 de ori mai rapid comparativ cu trenurile din Marea Britanie (1,09 Mbps). Față de ocupanta ultimului loc, Norvegia, Wi-Fi-ul disponibil în trenurile din România este de peste 30 de ori mai rapid.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/it-c/romania-a-depasit-multe-tari-ofera-printre-cele-mai-rapide-conexiuni-wi-fi-in-trenuri-grafice-22194281

Firefox introduce profilurile de utilizatori

Cu foarte mare întârziere față de rivalul Chrome, Firefox va suporta și el profiluri multiple pentru a separa datele de browsing pe dispozitivele care sunt folosite de mai mulți utilizatori. Fiecare profil va păstra propriul set de informații, precum istoricul de navigare, bookmark-urile, datele de login, extensiile și temele, separat de cele ale altor utilizatori. Browser-ul dezvoltat de Mozilla oferea până acum așa-numite containere multi-acount, care țineau separate o serie limitată de informații, printre care cookie-urile și istoricul. Profilurile oferă un nivel mai mare de separare între utilizatorii care folosesc același dispozitive și pot fi personalizate cu nume și avataruri. Experiența este similară cu ceea ce oferă Chrome, însă cu un nivel mai mare de protejare a intimității online a utilizatorilor.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/it-c/firefox-introduce-profilurile-de-utilizatori-22197725

După contestaţii în cascadă, derulate timp de un an şi două luni, austriecii de la Kontron au pierdut: contractul de peste 400 mil. lei pentru construcţia unei componente a cloudului guvernamental a fost semnat cu câştigătorul desemnat de STS încă din iulie 2024: consorţiul Metaminds / Trencadis

Una dintre cele mai disputate componente a proiectului de creare a cloudului guvernamental al României - un contract de peste 400 mil. lei pentru echipamente, software şi servicii de instalare & configurare – a fost într-un final atribuită de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), la aproape doi ani de la debutul procedurii de achiziţie publică, câştigătorul fiind consorţiul format din companiile locale Metaminds şi Trencadis. Cloudul guvernamental ar urma să fie baza unei transformări digitale a statului, un proiect cu progrese modeste până în prezent. „Asocierea Metaminds - Trencadis Corp a semnat acordul-cadru pentru furnizarea de “Soluţii şi produse TIC Cloud intern” destinate implementării Cloud-ului Guvernamental al României, proiect strategic coordonat de statul român. Acordul, atribuit prin licitaţie publică, are o valoare totală estimată de 427 milioane de lei (fără TVA) şi este finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Implementarea proiectului vizează dezvoltarea unei infrastructuri IT moderne, sigure şi performante, care va susţine procesul de digitalizare a serviciilor publice din România”, a anunţat MetaMinds. Licitaţia a demarat pe 18 noiembrie 2023, iar la „competiţie” au participat şi alte nume grele din industrie: Vodafone, eMAG, Orange dar şi austriecii de la Kontron - fostul S&T. STS a desemnat în iulie 2025 oferta Metaminds / Kontron drept câştigătoare, pe locul doi fiind asocierea Kontron Services România - Taikun Cloud- Trend Import-Export. Faţă de valoarea estimată de STS de 576 mil. lei, consorţiul Metaminds / Trencadis a ofertat 427,2 mil. lei, iar asocierea condusă de Kontron - 453,5 mil. lei. În luna august 2024, după ce a aflat rezultatul eveluării STS austriecii de la Kontron, asistaţi de avocaţii de la Popovici Niţu Stoica & Asociaţii au atacat în cascadă decizia. Kontron a atacat dur STS prin contestaţia depusă, aducând acuzaţii serviciului privind „vicierea procedurii” şi sugerând acestuia cum să analizeze ofertele. De asemenea, austriecii de la Kontron au transmis STS şi că de fapt nu ştie ce înseamnă un proiect de cloud computing, transmiţând serviciului propria sa evaluare a ceea ce a făcut statul român până acum la acest capitol.
https://www.zf.ro/business-hi-tech/dupa-contestatii-cascada-derulate-timp-an-doua-luni-austriecii-22925293

Democrația hibridă, un răspuns pentru războiul hibrid. ANALIZA lui Sergiu Toader, fost manager Realitatea TV

Fostul manager al Realitatea TV, Sergiu Toader, face o analiză extrem de interesantă a victoriei Maiei Sandu și PAS în alegerile parlamentare din R. Moldova, o lecție pe care România ar trebui să o urmeze. „Înainte de a descoperi magia scorului alegerilor moldovenești, trebuie să definim conceptele care o pot explica. Dacă acceptăm că războiul hibrid înseamnă combinarea forței militare cu propaganda, atacuri cibernetice, sabotaj economic și subversiune politică, atunci democrația hibridă înseamnă răspunsul simetric: utilizarea tuturor instrumentelor legale ale statului, inclusiv a celor care merg la limita autoritarismului, pentru a apăra esența democratică împotriva unui adversar care nu respectă nici o regulă democratică”, scrie Sergiu Toader (foto mic), fost manager al Realitatea TV, pe Substack.
https://independentnews.ro/democratia-hibrida-un-raspuns-pentru-razboiul-hibrid/

(MEDIA EXPRES)



Dacă tot ați ajuns aiciAbonamentele vă oferă acces la News Alerts pe e-mail, Anuarul gratuit online, și zilnic la REVISTA PRESEI, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știrile la liber, accesibile și pentru cei cu mai puține mijloace materiale interesați de comunicații, audiovizual și cinematografie. Dacă aceia dintre Dvs. care citesc știrile noastre și găsesc un folos în ele ne-ar ajuta, existența noastră nu ar mai fi pusă sub semnul nesiguranței zilei de mâine. Abonament click aici




Revista MEDIA EXPRES ediția curentă
Gratuit online, doar un click: Most recent issue of monthly Media Expres 1st Cover



Abonamentele la știrile MEDIA EXPRES va oferă acces la Alerta Știri! pe e-mail, Anuarul Media Expres și zilnic la REVISTA PRESEI, cu ultimele știri media, tv și comunicații, iar mai important pentru noi, ne ajută să publicăm știri verificate, la liber, pentru toți cei interesați de programe TV, radio, conținut online, cablu, comunicații, audiovizual și film (cinematografie). Noi ținem în arhivă istoria audiovizualului. Click aici pentru prima nostră știre online, când foarte puține dintre marile ziare și reviste nici nu se gândeau la versiuni digitale și la prezența pe web.

Pentru abonamente click aici



© 2001 -  Media Expres SRL