Page 21 - Media Expres nr. 7 (269) / iulie 2022
P. 21

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI




           Topul companiilor de sondare și

           cercetare de piață în anul 2021






           În  2021,  afacerile  cumulate  ale  companiilor  de  sondare  și      Daedalus  New  Media  (559.337  euro),  MIA
           cercetare  de  piață  au  depășit  140  de  milioane  de  euro,  în    (539.970 euro), Kantar România (482.686 euro) și
                                                                                  Kantar Audiențe (471.744 euro).
           creștere cu 12,3% față de anul precedent. Cele 56 de institute             Numărul  total  de  angajați  ai  celor  56  de
           de  cercetare  și  sondare  a  pieței,  monitorizate  de  jurnalistul   companii  a  fost  de  2.226,  din  care  1.767  au
           Petre  Barbu,  au  avut  afaceri  totale  de  142.005.120  euro,       aparținut  multinaționalelor  Ipsos  Interactive
           conform bilanțurilor financiare raportate la Ministerul Finanțelor     Services (897), Nielsen IQ (216), Kantar România
                                                                                  (157),  GfK  (172),  Ipsos  Romania  (156),  Kantar
           și  calculate  la  cursul  mediu  de  4,92  lei/euro.  Cifra  de  afaceri   Audiente  (111),  Kantar  TNS  (31)  și  IQVIA  (27).
           este mai mare cu 12,3%, față de cea din 2020.                          Companiile locale au numărat 459 de angajați.
                                                                                      Companii  care  au  înregistrat  creșteri  ale
                                                                                  cifrelor de afaceri față de 2020: Nielsen IQ (11%),
               Din   monitorizare   lipsesc   companiile  euro.
           YouGov,  IRSOP  și  Socius  pentru  că,  la  ora   Profitul  net  al  celor  56  de  companii  de   GfK (6%), Kantar România (31%), Ipsos România
                                                                                  (30%),  Kantar  Audiente  (4%),  IQVIA  (20%),
           redactării  acestui  articol,  bilanțurile  acestora  nu  cercetare  a  fost  în  2021  de  27,81  milioane  de   Kantar TNS  (22%),  ISRA (6%),  iSense  Solutions
           figurau pe site­ul Ministerului Finanțelor.  euro.  Dacă  se  scade  profitul  gigantului  Ipsos   (81%), Daedalus New Media (48%), Data Diggers
               Din  afacerile  totale  ale  industriei,  Ipsos  Interactive  Services  (19,6  milioane  euro),  atunci
           Interactive  Services  deține  o  cotă  de  piață  de  piața din România a raportat un profit net de 8,21   (18%),  Mercury  (13%),  Reveal  (122%),  MIA
                                                                                  (73%),  Unlock  (111%),  Exact  Business  Solutions
           59%, având o cifră de afaceri de 83,3 milioane de  milioane de euro.   (3%), Retail Zoom (24%), Market Insight Solutions
           euro, în creștere cu 13% față de 2020. A raportat   Rata  profitului  la  nivelul  celor  55  de  firme   (43%),   Brennan   (74%),   Mappers   (50%),
           un profit net de 19,6 milioane de euro.
               Ipsos  Interactive  Services  este  un  HUB
           internațional și centru de colectare online de date
           pentru  grupul  internațional  Ipsos.  Această  firmă,
           înregistrată  în  România,  furnizează  servicii
           internaționale  de  scripting,  quality  control,  media
           processing,  data  processing,  coding  şi  data
           visualization.
               Dacă se elimină acest jucător din top, atunci
           piața din România (55 de companii) a avut afaceri
           de 58,6 milioane de euro, mai mare cu 13,7% față
           de  anul  2020  (același  număr  de  companii).
           Această creștere arată că firmele de cercetare au
           avut  de  lucru  pentru  că  clienții  au  ținut  să
           comande  studii  pentru  a  vedea  schimbările  care
           au avut loc în rândul consumatorilor și a populației
           în al doilea an de pandemie.
               Și  în  anul  2021  se  poate  constata
           concentrarea afacerilor într­un număr restrâns de
           jucători.  Șase  companii  multinaționale  –  Nielsen
           IQ, GfK, Kantar România, Kantar Audiențe, Ipsos
           Romania și IQVIA – care se află în fruntea topul,
           după eliminarea Ipsos Interactive Services și după
           eliminarea YouGov, care nu are bilanțul pe site­ul
           Ministerului  Finanțelor,  dețin  împreună  o  cotă  de
           piață  de  61%,  restul  de  49  de  firme  autohtone
           însumând afaceri de circa 22,8 milioane de euro.
           Grupurile  multinaționale  de  cercetare  dețin
           controlul operațiunilor pe piața din România.
               13 companii de cercetare au depășit pragul
           de afaceri de 1 milion de euro.
               În  România,  grupul  internațional  Ipsos  are
           două  entități,  Ipsos  Interactive  Services  și  Ipsos               Wisemetry  (233%),  Mind  the  Gap  (41%)  și
           România,  care  au  avut  o  cifră  cumulată  de  87,2  (fără Ipsos Interactive Services) a fost de 14%.  AskPeople (82%).
           milioane  de  euro.  Ipsos  Interactive  Services  și   Doar  patru  companii  au  raportat  pierderi.   Printre  companiile  care  au  suferit  scăderi
           Ipsos România sunt entități ce raportează separat  Cele mai mari pierderi au fost raportate de IRES,   ale  cifrelor  de  afaceri  față  de  2020  se  numără:
           la gigantul francez Ipsos (compania­mamă).  fostul  institut  al  actualului  ministru  al  Apărării,   IRES  (­58%),  Novel  Research  (­50%),  CURS  (­
               Grupul  Kantar,  format  din  entitățile  Kantar  Vasile Dâncu: 161.767 euro.
           România, Kantar Audiențe și Kantar TNS (CSOP),   Printre companiile cu cele mai mari profituri   46%),  IMAS  (­5%),  Field  Insights  (­16%),  Metro
                                                                                  Media Transilvania (­21%), Merlin (­4%), Verifield
           a  realizat  afaceri  cumulate  de  9,91  milioane  de  se  numără:  GfK  România  (1,69  milioane  euro),   (­29%), INSCOP (­74%) și Sociopol (­38%).



                                                                                                              21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26