Page 21 - Media Expres nr. 7 (269) / iulie 2022
P. 21
LEGISLAȚIE SATELIT RADIO DTH TV CABLU AUTORITĂȚI
Topul companiilor de sondare și
cercetare de piață în anul 2021
În 2021, afacerile cumulate ale companiilor de sondare și Daedalus New Media (559.337 euro), MIA
cercetare de piață au depășit 140 de milioane de euro, în (539.970 euro), Kantar România (482.686 euro) și
Kantar Audiențe (471.744 euro).
creștere cu 12,3% față de anul precedent. Cele 56 de institute Numărul total de angajați ai celor 56 de
de cercetare și sondare a pieței, monitorizate de jurnalistul companii a fost de 2.226, din care 1.767 au
Petre Barbu, au avut afaceri totale de 142.005.120 euro, aparținut multinaționalelor Ipsos Interactive
conform bilanțurilor financiare raportate la Ministerul Finanțelor Services (897), Nielsen IQ (216), Kantar România
(157), GfK (172), Ipsos Romania (156), Kantar
și calculate la cursul mediu de 4,92 lei/euro. Cifra de afaceri Audiente (111), Kantar TNS (31) și IQVIA (27).
este mai mare cu 12,3%, față de cea din 2020. Companiile locale au numărat 459 de angajați.
Companii care au înregistrat creșteri ale
cifrelor de afaceri față de 2020: Nielsen IQ (11%),
Din monitorizare lipsesc companiile euro.
YouGov, IRSOP și Socius pentru că, la ora Profitul net al celor 56 de companii de GfK (6%), Kantar România (31%), Ipsos România
(30%), Kantar Audiente (4%), IQVIA (20%),
redactării acestui articol, bilanțurile acestora nu cercetare a fost în 2021 de 27,81 milioane de Kantar TNS (22%), ISRA (6%), iSense Solutions
figurau pe siteul Ministerului Finanțelor. euro. Dacă se scade profitul gigantului Ipsos (81%), Daedalus New Media (48%), Data Diggers
Din afacerile totale ale industriei, Ipsos Interactive Services (19,6 milioane euro), atunci
Interactive Services deține o cotă de piață de piața din România a raportat un profit net de 8,21 (18%), Mercury (13%), Reveal (122%), MIA
(73%), Unlock (111%), Exact Business Solutions
59%, având o cifră de afaceri de 83,3 milioane de milioane de euro. (3%), Retail Zoom (24%), Market Insight Solutions
euro, în creștere cu 13% față de 2020. A raportat Rata profitului la nivelul celor 55 de firme (43%), Brennan (74%), Mappers (50%),
un profit net de 19,6 milioane de euro.
Ipsos Interactive Services este un HUB
internațional și centru de colectare online de date
pentru grupul internațional Ipsos. Această firmă,
înregistrată în România, furnizează servicii
internaționale de scripting, quality control, media
processing, data processing, coding şi data
visualization.
Dacă se elimină acest jucător din top, atunci
piața din România (55 de companii) a avut afaceri
de 58,6 milioane de euro, mai mare cu 13,7% față
de anul 2020 (același număr de companii).
Această creștere arată că firmele de cercetare au
avut de lucru pentru că clienții au ținut să
comande studii pentru a vedea schimbările care
au avut loc în rândul consumatorilor și a populației
în al doilea an de pandemie.
Și în anul 2021 se poate constata
concentrarea afacerilor întrun număr restrâns de
jucători. Șase companii multinaționale – Nielsen
IQ, GfK, Kantar România, Kantar Audiențe, Ipsos
Romania și IQVIA – care se află în fruntea topul,
după eliminarea Ipsos Interactive Services și după
eliminarea YouGov, care nu are bilanțul pe siteul
Ministerului Finanțelor, dețin împreună o cotă de
piață de 61%, restul de 49 de firme autohtone
însumând afaceri de circa 22,8 milioane de euro.
Grupurile multinaționale de cercetare dețin
controlul operațiunilor pe piața din România.
13 companii de cercetare au depășit pragul
de afaceri de 1 milion de euro.
În România, grupul internațional Ipsos are
două entități, Ipsos Interactive Services și Ipsos Wisemetry (233%), Mind the Gap (41%) și
România, care au avut o cifră cumulată de 87,2 (fără Ipsos Interactive Services) a fost de 14%. AskPeople (82%).
milioane de euro. Ipsos Interactive Services și Doar patru companii au raportat pierderi. Printre companiile care au suferit scăderi
Ipsos România sunt entități ce raportează separat Cele mai mari pierderi au fost raportate de IRES, ale cifrelor de afaceri față de 2020 se numără:
la gigantul francez Ipsos (companiamamă). fostul institut al actualului ministru al Apărării, IRES (58%), Novel Research (50%), CURS (
Grupul Kantar, format din entitățile Kantar Vasile Dâncu: 161.767 euro.
România, Kantar Audiențe și Kantar TNS (CSOP), Printre companiile cu cele mai mari profituri 46%), IMAS (5%), Field Insights (16%), Metro
Media Transilvania (21%), Merlin (4%), Verifield
a realizat afaceri cumulate de 9,91 milioane de se numără: GfK România (1,69 milioane euro), (29%), INSCOP (74%) și Sociopol (38%).
21