Page 23 - Media Expres nr. 7 (269) / iulie 2022
P. 23
LEGISLAȚIE SATELIT RADIO DTH TV CABLU AUTORITĂȚI
Topul agențiilor de Public Relations în anul
2021
Piața agențiilor de Public Relations din România a înregistrat o (38,3%), Action Global Communication (30%),
creștere a cifrei de afaceri peste valoarea din 2019 și cu peste Premium Public Relations (43,3%), Pure Media
(85,2%),
PR
(58,6%),
Image
Solutions
26% mai mare decât anul anterior, 2020, notează jurnalistul Wefflermark Services (68,8%), Trust Commu
Petre Barbu întrun articol publicat de forbes.ro. nications (49,2%), More Than Pub (3,4%), PR &
More (32,6%) și Tudor Communication (50,4%).
Agenții care au suferit scăderi ale cifrei de
Cele 46 de agenții de PR monitorizate de Sunt 12 agenții care au raportat cifre de
Forbes România au înregistrat anul trecut o cifră afaceri de peste 1 milion de euro (față de 10 în afaceri sau șiau menținut la același nivel cu cel
din 2020: Porter Novelli PR (6%), Rogalski
totală de afaceri de 55 milioane de euro (mai 2020).
precis 55.008.627 euro), conform bilanțurilor
apărute recent la Ministerul Finanțelor, în creștere
cu 26,2% față de anul (de groază) 2020. Afacerile
sunt mai mari și decât cele din anul 2019 (51,43
milioane de euro).
Meritul aparține atât clienților, care au înțeles
să comunice întrun an dificil, nelipsit de restricțiile
pandemice, dar mai cu seamă oamenilor de PR,
care au strâns din dinți și șiau văzut de treabă
(vaccinați sau nevaccinați).
Toate agențiile cuprinse în monitorizare au
raportat profituri. Majoritatea firmelor au înregistrat
creșteri ale cifrele de afaceri, unele dintre acestea
chiar spectaculoase, de peste 50%.
Profitul net cumulat al celor 46 de companii a
atins 5,93 milioane de euro peste cel din 2020
(4,57 milioane de euro).
Cu siguranță, cifra de afaceri a agențiilor de
PR este mai mare de 55 milioane de euro, pentru
că din monitorizare lipsește un jucător important:
MSLGROUP The Practice. Aceasta este o divizie Damaschin PR (10%), V+O Communication (
în cadrul companiei Lion Communication Services Primele 8 agenții din top, cu afaceri de peste 2 26%), B.D.R. Associates (1%), Links Associates
SA, deținută de Publicis Groupe, și nu are milioane de euro, dețin 69,5% din business de (1%), Conan PR (22,7%), Brain 4 Strategy (
personalitate juridică, astfel încât bilanțul său nu comunicare din piața de PR (46 de agenții). 13%), Public Relations People (5%), PR IN Grup
există la Ministerul Finanțelor. Această cifră procentuală arată o concentrare a (+1,3%) și Prais Corporate Communication (
Agenția McCann PR ocupă primul loc în top, afacerilor către agențiile din top. Dar și agențiile
cu o cifră de afaceri de 10,2 milioane de euro, în medii au obținut creșteri ale cifrelor de afaceri. 7,4%).
Notă 1: Brandul de agenție Dăescu Borțun
creștere cu 43,4% față de 2020. McCann PR șia Cel mai mare profit net la finele anului 2021 a Olteanu activează pe piață sub două entități
consolidat poziția de lider în 2021, an în care a fost raportat de agenția GMP PR: 587.085 euro. juridice: Dăescu Borțun Olteanu Consultanță SRL
lansat agenția digitală The New. Alte agenții cu profituri importante: SmartPoint și Public Relations People SRL, ambele prezente
Pe locul secund se plasează Graffiti PR, cu Consulting (397.530 euro), McCann PR (345.239
afaceri de 7,3 milioane de euro, mai mari cu euro), Rogalski Damaschin PR (305.985 euro) și în top.
Notă 2: Agențiile Image PR și PR IN Grup
41,2%. Se constată că primele două agenții ale Graffiti PR (276.488 euro) și Free Communication funcționează în cadrul aceluiași grup de
clasamentul șiau crescut spectaculos afacerile. (268.636 euro). comunicare.
Agenția SmartPoint Consulting șia păstrat a Rata profitului la nivelul celor 46 de agenții a
Nota 3: Brandul Tudor Communications
treia treaptă a podiumului cu afaceri de 4,5 fost de 10,8%. activează pe piață sub trei entități juridice: Tudor
milioane de euro, în creștere cu 23,6%. În fapt, Numărul angajaților din cele 46 de firme, Communication SRL, Miky’s Agency SRL și Tudor
cea pierdut în 2020, SmartPoint Consulting a conform bilanțurilor de la Ministerul Finanțelor, a Media Productions.
câștigat în 2021. fost de 546 în 2021, în creștere față de anul Nota 4: Agențiile WefflerMark Services și
Podiumul din 2021 seamănă cu cel din 2020, precedent (503).
numai că McCann PR pare că sa desprins de Agențiile cu cei mai mulți angajați au fost WefflerMark Creative fac parte din același grup de
comunicare.
urmăritori. SmartPoint Consulting (79), Graffiti PR (78), Bilanțurile de la Ministerul Finanțelor au fost
Pe locul 4 a urcat Golin România, cu o cifră de McCann PR (59), Oxygen PR (39), Rogalski
afaceri de 3,706 milioane de euro, în creștere cu Damaschin PR (28), GMP PR (28) și Golin (24). calculate la cursul mediu BNR 2021 de 4,92 lei/
euro.
32%. Alte agenții care au înregistrat creșteri ale UPDATE 1 – Topul a fost actualizat cu
O majorare spectaculoasă a înregistrat cifrelor de afaceri față de 2020: Oxygen PR
Oxygen PR (53,2%), ajungând pentru prima dată (48,8%), Grayling România (15%), Free agenția Confident PR (Confident Group), care
a raportat o cifră de afaceri de 631.236 euro și
pe locul 5 al clasamentului, cu o cifră de afaceri de Communication (18,2%), Ran Events un profit net de 289.407 euro.
3,705 milioane de euro. Communication (46,2%), Total PR (58%), 2 Active UPDATE 2 – În top a fost inserată agenția
Creștere fulminantă a obținut și agenția PR (64,6%), The Public Advisors (32,5%), Chapter
Dăescu Borțun Olteanu Consultanță (66,3%). 4 Communications (40%), DC Communication DiFine PR cu o cifră de afaceri 215.329 euro și
un profit net de 119.627 euro.
23