Page 23 - Media Expres nr. 7 (269) / iulie 2022
P. 23

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI




           Topul agențiilor de Public Relations în anul


           2021





           Piața agențiilor de Public Relations din România a înregistrat o      (38,3%),  Action  Global  Communication  (30%),
           creștere a cifrei de afaceri peste valoarea din 2019 și cu peste      Premium  Public  Relations  (43,3%),  Pure  Media
                                                                                          (85,2%),
                                                                                                        PR
                                                                                                             (58,6%),
                                                                                                  Image
                                                                                 Solutions
           26%  mai  mare  decât  anul  anterior,  2020,  notează  jurnalistul   Wefflermark  Services  (68,8%),  Trust  Commu ­
           Petre Barbu într­un articol publicat de forbes.ro.                    nications  (49,2%),  More Than  Pub  (3,4%),  PR  &
                                                                                 More (32,6%) și Tudor Communication (50,4%).
                                                                                    Agenții  care  au  suferit  scăderi  ale  cifrei  de
             Cele  46  de  agenții  de  PR  monitorizate  de   Sunt  12  agenții  care  au  raportat  cifre  de
           Forbes România au înregistrat anul trecut o cifră  afaceri  de  peste  1  milion  de  euro  (față  de  10  în   afaceri  sau  și­au  menținut  la  același  nivel  cu  cel
                                                                                 din  2020:  Porter  Novelli  PR  (­6%),  Rogalski
           totală  de  afaceri  de  55  milioane  de  euro  (mai  2020).
           precis  55.008.627  euro),  conform  bilanțurilor
           apărute recent la Ministerul Finanțelor, în creștere
           cu 26,2% față de anul (de groază) 2020. Afacerile
           sunt mai mari și decât cele din anul 2019 (51,43
           milioane de euro).
             Meritul aparține atât clienților, care au înțeles
           să comunice într­un an dificil, nelipsit de restricțiile
           pandemice,  dar  mai  cu  seamă  oamenilor  de  PR,
           care  au  strâns  din  dinți  și  și­au  văzut  de  treabă
           (vaccinați sau nevaccinați).
             Toate  agențiile  cuprinse  în  monitorizare  au
           raportat profituri. Majoritatea firmelor au înregistrat
           creșteri ale cifrele de afaceri, unele dintre acestea
           chiar spectaculoase, de peste 50%.
             Profitul net cumulat al celor 46 de companii a
           atins  5,93  milioane  de  euro  peste  cel  din  2020
           (4,57 milioane de euro).
             Cu  siguranță,  cifra  de  afaceri  a  agențiilor  de
           PR este mai mare de 55 milioane de euro, pentru
           că  din  monitorizare  lipsește  un  jucător  important:
           MSLGROUP The Practice. Aceasta este o divizie                         Damaschin  PR  (­10%),  V+O  Communication  (­
           în cadrul companiei Lion Communication Services   Primele 8 agenții din top, cu afaceri de peste 2   26%),  B.D.R. Associates  (­1%),  Links Associates
           SA,  deținută  de  Publicis  Groupe,  și  nu  are  milioane  de  euro,  dețin  69,5%  din  business  de   (­1%),  Conan  PR  (­22,7%),  Brain  4  Strategy  (­
           personalitate  juridică,  astfel  încât  bilanțul  său  nu  comunicare  din  piața  de  PR  (46  de  agenții).   13%), Public Relations People (­5%), PR IN Grup
           există la Ministerul Finanțelor.   Această  cifră  procentuală  arată  o  concentrare  a   (+1,3%)  și  Prais  Corporate  Communication  (­
             Agenția  McCann  PR  ocupă  primul  loc  în  top,  afacerilor  către  agențiile  din  top.  Dar  și  agențiile
           cu o cifră de afaceri de 10,2 milioane de euro, în  medii au obținut creșteri ale cifrelor de afaceri.  7,4%).
                                                                                    Notă  1:  Brandul  de  agenție  Dăescu  Borțun
           creștere cu 43,4% față de 2020. McCann PR și­a   Cel mai mare profit net la finele anului 2021 a   Olteanu  activează  pe  piață  sub  două  entități
           consolidat  poziția  de  lider  în  2021,  an  în  care  a  fost  raportat  de  agenția  GMP  PR:  587.085  euro.   juridice: Dăescu Borțun Olteanu Consultanță SRL
           lansat agenția digitală The New.   Alte  agenții  cu  profituri  importante:  SmartPoint   și Public Relations People SRL, ambele prezente
             Pe  locul  secund  se  plasează  Graffiti  PR,  cu  Consulting  (397.530  euro),  McCann  PR  (345.239
           afaceri  de  7,3  milioane  de  euro,  mai  mari  cu  euro),  Rogalski  Damaschin  PR  (305.985  euro)  și   în top.
                                                                                    Notă  2:  Agențiile  Image  PR  și  PR  IN  Grup
           41,2%.  Se  constată  că  primele  două  agenții  ale  Graffiti PR (276.488 euro) și Free Communication   funcționează  în  cadrul  aceluiași  grup  de
           clasamentul și­au crescut spectaculos afacerile.  (268.636 euro).     comunicare.
             Agenția  SmartPoint  Consulting  și­a  păstrat  a   Rata profitului la nivelul celor 46 de agenții a
                                                                                    Nota  3:  Brandul  Tudor  Communications
           treia  treaptă  a  podiumului  cu  afaceri  de  4,5  fost de 10,8%.   activează pe piață sub trei entități juridice: Tudor
           milioane  de  euro,  în  creștere  cu  23,6%.  În  fapt,   Numărul  angajaților  din  cele  46  de  firme,   Communication SRL, Miky’s Agency SRL și Tudor
           ce­a  pierdut  în  2020,  SmartPoint  Consulting  a  conform  bilanțurilor  de  la  Ministerul  Finanțelor,  a   Media Productions.
           câștigat în 2021.                  fost  de  546  în  2021,  în  creștere  față  de  anul   Nota  4:  Agențiile  WefflerMark  Services  și
             Podiumul din 2021 seamănă cu cel din 2020,  precedent (503).
           numai  că  McCann  PR  pare  că  s­a  desprins  de   Agențiile  cu  cei  mai  mulți  angajați  au  fost   WefflerMark Creative fac parte din același grup de
                                                                                 comunicare.
           urmăritori.                        SmartPoint  Consulting  (79),  Graffiti  PR  (78),   Bilanțurile  de  la  Ministerul  Finanțelor  au  fost
             Pe locul 4 a urcat Golin România, cu o cifră de  McCann  PR  (59),  Oxygen  PR  (39),  Rogalski
           afaceri de 3,706 milioane de euro, în creștere cu  Damaschin PR (28), GMP PR (28) și Golin (24).  calculate  la  cursul  mediu  BNR  2021  de  4,92  lei/
                                                                                 euro.
           32%.                                  Alte  agenții  care  au  înregistrat  creșteri  ale   UPDATE  1  –  Topul  a  fost  actualizat  cu
             O  majorare  spectaculoasă  a  înregistrat  cifrelor  de  afaceri  față  de  2020:  Oxygen  PR
           Oxygen PR (53,2%), ajungând pentru prima dată  (48,8%),   Grayling   România   (15%),   Free   agenția  Confident  PR  (Confident  Group),  care
                                                                                 a raportat o cifră de afaceri de 631.236 euro și
           pe locul 5 al clasamentului, cu o cifră de afaceri de  Communication   (18,2%),   Ran   Events   un profit net de 289.407 euro.
           3,705 milioane de euro.            Communication (46,2%), Total PR (58%), 2 Active   UPDATE 2 – În top a fost inserată agenția
             Creștere  fulminantă  a  obținut  și  agenția  PR (64,6%), The Public Advisors (32,5%), Chapter
           Dăescu Borțun Olteanu Consultanță (66,3%).    4  Communications  (40%),  DC  Communication   DiFine PR cu o cifră de afaceri 215.329 euro și
                                                                                 un profit net de 119.627 euro.

                                                                                                              23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28