Page 15 - Media Expres nr. 1 / ianuarie 2022
P. 15

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI
                                                                                   TV



           Companiile cu cele mai mari bugete de


           publicitate la TV în anul 2021




            2021  a  fost  anul  cu  cele  mai  mari  expuneri  ale  brandurilor  de   compania  a  anulat  pentru  câteva  luni  toate
            medicamente OTC (Over the Counter) și suplimente alimentare           campaniile de comunicare), Kaufland (3%), Lidl
                                                                                  (15,5%),  Carrefour  (9,3%),  Superbet  (153,3%),
            pe  televiziuni.  În  top  20  companii  cu  cele  mai  mari  audiențe   Ursus  Breweries  (6,4%),  Catena  (11,5%),
            pentru  reclamele  TV  difuzate  se  află  șase  distribuitori  și    McDonald’s  (2,9%),  PENNY  (7%),  Bergenbier
            producători  de  medicamente.  Locuri  fruntașe  în  acest  top  sunt   (18,2%), Mega Image (57,3%), Mars (4,7%), KFC
                                                                                  (86,8%) și Unibet (7,5%).
            ocupate  și  de  companiile  de  retail  alimentar  și  electrocasnice.   Companii  care  și­au  redus  consumul  de
            (adaptare după un articol de Petre Barbu, publicat pe forbes.ro.)     audiență  TV  față  de  anul  2020:  Procter  &
                                                                                  Gamble  (­24,8%),  L’Oreal  (­10,5%),  Reckitt
                   Volumul  de  audiență  obținut  de  domeniul  farmaceutic  și  trei  lanțuri  de   Benckiser   (­31,4%),   ALTEX   (­5,7%),
            totalul  reclamelor  TV  comandate  de  magazine de bunuri alimentare (Kaufland,   GlaxoSmithKline  (­16%),  Telekom  (14,2%),  DR.
            clienții publicitari, în cursul anului 2021, s­ Lidl și Carrefour).   MAX (­16,4%), Heineken (­13%), Henkel (­12%),
            a ridicat la 2.214.147 GRP’30 pe targetul   Vodafone  a  fost  cel  mai  mare   Dante  International  (­41,5%),  Orange  (­24%),
            comercial (public urban, 18­49 de ani), în  consumator de reclame TV pe segmentul   Beiersdorf (­16,2%), Unilever (­9,5%), Terapia (­
            scădere   cu   1,18%   față   de   anul  telecomunicații, cu un buget mai mare cu   6,6%),  Nestle  (­25,6%),  Aflofarm  (­32,5%),
            precedent. Se poate spune că volumul s­ 10,8% față de 2021.           Sandoz  (13,7%),  Fashion  Days  Shopping  (­
            a  menținut  la  nivelul  primului  an
            pandemic,  iar  ușoara  scădere  confirmă
            declinul   audiențelor   principalelor
            televiziuni.
              Punctele  de  audiență  (GRP)  obținute
            de  reclamele  difuzate  de  televiziuni  sunt
            cumpărate  de  clienții  publicitari  la  prețuri
            (Cost  per  Point  –  CPP)  care  sunt
            negociate,  în  prealabil,  între  cele  două
            părți.
              Ultimul  raport  Media  Fact  Book
            (MFB),  realizat  de  agenția  Initiative
            România,  subliniază  trendul  descendent
            al audiențelor TV, în anul 2021, coroborat
            cu cererea mare de timpi pentru reclame
            din partea advertiserilor.
              Acest lucru a condus la inflații de cost
            fără  precedent  (prețurile  pe  punctele  de
            audiență  –  CPP),  în  special  în  ultima
            parte  a  anului,  precizează  raportul  MFB.
            Televiziunea  a  rămas  principalul  suport
            de  promovare  în  România,  investițiile
            nete înregistrând o creștere de 16% față
            de  2020,  de  la  302  milioane  de  euro  la
            350 milioane de euro, conform MFB.
              Pe  primul  loc  în  topul  celor  mai  mari
            consumatori  de  publicitate  TV  se  află
            Zdrovit   România,   distribuitor   de
            suplimente   alimentare,   medicamente
            OTC  și  cosmetice,  cu  un  volum  de
            116.516 GRP’30 pe targetul comercial, în
            creștere  cu  5,3%  față  de  anul  2020,
            conform monitorizărilor Kantar Media.
              Surpriza  anului  2021  este  compania
            NaturPharma  Products,  distribuitorul  de
            medicamente  și  suplimente  al  companiei
            Farma­Derma  Italia,  care  ocupă  locul
            secund în topul investitorilor cu un volum
            de  audiență  de  67.699  GRP’30  target
            comercial,  în  creștere  cu  58,5%  față  de
            anul  precedent.  NaturPharma  Products
            distribuie,  printre  altele,  brandurile  Urimil,
            Cicatridina, Proxel, Stomachon, Livuron și
            Femovita.
              Pe  locul  al  treilea  s­a  plasat
            producătorul  de  dulciuri  Ferrero,  cu  un
            volum  de  audiență  de  59.250  GRP’30
            target  comercial,  la  nivelul  anului  2020
            (creștere de 0,15%).                 Companii  care  și­au  mărit  volumele  de   15,2%),  Dr  Oetker  (­7,2%),  PepsiCo  (­4%)  și
              În  top  20  cei  mai  mari  investitori  în  audiență  față  de  anul  2020:  Sanofi­Aventis   Ficosota (­10,3%).
            publicitate  se  află  șase  companii  din  (10%), Coca­Cola Company (134,4% – în 2020,



                                                                                                              15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20