Page 17 - Media Expres nr. 1 / ianuarie 2022
P. 17

LEGISLAȚIE  SATELIT RADIO  DTH  TV  CABLU  AUTORITĂȚI
                                                                                  TV



          Audiența televiziunilor în 2021 ­ pe nișe



          Al doilea an al pandemiei COVID­19 nu a mai fost chiar așa de bun pentru audiența televiziunilor lineare, declinul anual care se
          înregistrează sistematic de mai multă vreme arătându­și din nou colții, mai ales în nișele vulnerabile care au un public țintă tânăr
          și o ofertă online și mobilă semnificativă. Am păstrat structura articolului și componența nișelor de televiziune din articolul din re­
          vista Media Expres de acum un an, din ianuarie 2020: Copii, Femei, Documentare, Filme, Sport, Generaliste, Știri, Tabloid­Muzi­
          că de petrecere și Muzică modernă. Comparația 2021 cu 2020, mai ales sub aspectul declinului mai accentuat al unor nișe,
          arată ceea ce era de bănuit, și anume "țintele" cu vârste tinere petrec tot mai puțin timp în fața televiziunilor lineare și numai ine­
          rția și veniturile pe abonat din distribuția pe cablu le mai țin încă în grilele de programe. Articolul folosește audiențele lunare fur­
          nizate de Kantar Media Audiences, Copyright: ARMADATA  S.R.L., prelucrate de Media Expres. Indicatorul folosit Rtg(000) este
          media numărului de persoane care urmăresc în fiecare minut programele unei televiziuni, înmulțit cu 1.000.

                 Nickelodeon  a  pierdut  în  2021  primul
          loc în audiența nișei pentru copii ­ câștigat după
          martie 2020, fiind depășit de Boomerang aproape
          tot anul și de Cartoon Network după luna martie
          la  nivel  național.  În  urban,  competiția  este  mai
          strînsă, cu Boomerang, Disney Junior, Nickelode­
          on, Cartoon Network și Disney disputându­și pri­
          mele locuri aproape pe tot parcursul anului.
                 Nicktoons și Minimax formează un plu­
          ton la mijlocul clasamentului în urban, în vreme ce
          Jim Jam și Duck TV, care au intrat în măsurătoa­
          rea oficială din primăvara anului 2020, au rămas
          și  în  2021  în  coada  clasamentului  televiziunilor
          pentru copii, atât în național, cât și în urban.
                 Al doilea an al pandemiei care­nu­mai­
          e­chiar­așa­de­pandemie,  cel  puțin  în  credința
          oamenilor, a readus tendința multianuală de scă­
          dere a audiențelor la televiziunea lineară: Boome­
                                                                                la același nivel, între 10 și 15.000 de telespecta­
                                                                                tori  pe  minut.  Privind  diferențele  dintre  urban  și
                                                                                național,  se  vede  că  există  o  preferință  rurală
                                                                                pentru  Cartoon  Network  și  una  urbană  pentru
                                                                                Boomerang, Nickelodeon și Disney Junior.
                                                                                       În  nișa  pentru  televiziunile  dedicate
                                                                                unui public feminin, pe primul loc la nivel național
                                                                                și urban este Happy Channel din cadrul trustului
                                                                                Antena din România (a nu se confunda cu Ante n­
                                                                                na Group din Grecia, care a preluat în 2021 tele­
                                                                                viziunile  AXN!).  Și,  în  plus,  Happy  Channel  a
                                                                                crescut de la peste 60.000 în ianuarie la aproape
                                                                                80.000 de telespectatori în medie pe minut, în de­
                                                                                cembrie  2021,  cu  audiența  împărțită  aproape  în
                                                                                mod egal la nivel național între urban și rural (di­
                                                                                ferența  dintre  național  și  urban  fiind  aproximativ
                                                                                zero).  Diva, pe locul al doilea în urban tot timpul
                                                                                anului 2021, a bătut Pro 2 și în național din au­

          rang  a  început  anul  cu  aproape  60.000  de
          telespectatori  pe  minut,  în  medie,  și  l­a  terminat
          fix la puțin peste jumătate, Nickelodeon a scăzut
          de  la  50.000  în  ianuarie  2021  la  35.000  în  de­
          cembrie. Cartoon Network, în schimb, a crescut în
          național de la 35­36.000 la 40.000 de telespecta­
          tori,  în  medie,  pe  minut,  fiin  singura  televiziune
          care a terminat anul mai bine decât l­a început
                 Campaniile  Cartoon  Network,  printre
          care și cea privind antrenarea copiilor în lupta îm­
          potriva schimbărilor climatice, se pare că au avut
          un rol în stoparea declinului audienței.
                 Declinul anual al audiențelor a fost în­
          să generalizat la nivelul tuturor televiziunilor pen­
          tru copii în 2021 în mediul urban, cu pierderi între
          10.000 și câteva sute de telespectatori în medie
          pe minut, finalul anului aducând­i pe lideri practic



                                                                                                              17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22